Är det redan slut......😳

Det är söndag sen eftermiddag / tidig kväll och vi sitter och njuter för fullt med ett glas (eller rättare sagt en mugg 😜 ) kallt vitt vin på vår härliga takterrass. Solen gassar från en klarblå himmel och man kan nästan tro att man är tillbaka på pooldäck på båten. (Förutom poolen då förstås )  Det är svårt att tro att vi sitter mitt i New York för häruppe på 19:e våningen är det tyst och lugnt 😎 Och det bästa är att det verkar inte som om folk vet om eller hittar upp hit för det är tomt på folk oxå 😀.

idag är det sista dagen på vår härliga semester och det är dax att åka tillbaka till gamla Svedala igen......och det  har man ju alltid blandade känslor för. Vi har det ju fantastiskt skönt och framför allt roligt tillsammans när vi reser samtidigt som vi längtar efter nära och kära 😍......och jag har ju lite häst abstinens så klart 🐴...och så saknar vi ju lilla Boris 🐿

Dom senaste dagarna har vi haft super toppen väder och vi har mest hållit oss i downtown. Vi har gått och gått och hittat massor av nya små smultronställen.
Men vi har ju förstås varit uppe på femte avenyn för att gå på SAKS och hälsat på vår vän Irina som jobbar där. Det var så roligt att träffa henne igen och en liten fika i vår gamla hemma park Bryant Park var vi ju tvungna att hinna med när vi ändå var i krokarna.
Det är är man går "däruppe" i vimlet som vi känner att vi är så glada att vi äntligen bytte hotell från hektiska  Times Square och flyttade ner till Soho. Finns såååå mycket mysigt här nere....trots att Benke första kvällen i mörkret gnällde över att jag bokat ett hotell i ett industriområde.....😆.....vet inte hur han tänkte...😂😂 men han har fått ta tillbaka det typ en miljon gånger.....😆

I går åt vi lunch nere i Chinatown. Det är ett japanskt ställe med bara Crepes......( jag trodde inte det fanns crepes i Japan ..) Man väljer antingen något sött eller något matigt innehåll. Ni känner ju Benke så det är klart att han tog en söt variant med massor av frukt och bär.......jag tog en BLT sallad........hmmm....med bacon, ägg, avokado och sallad.......låter lite konstigt men det var grymt gott.....så om någon kommer hit och är i krokarna måste ni bara gå och äta där.

Nä nu är det hög tid att pallra sig ner och packa ihop våra pinaler.......och sen gå ut och äta en sista härlig middag i denna fantastiska stad. I morgon vid den här tiden har vi precis lyft och är på väg hem........see you soon........😍

Tillsammans med Irina på SAKS vid hennes monter

En selfie.....

SAKS på Femte Avenyn Som ligger bredvid den vackra Saint Patrick's katedralen

Mera Patrick's katedral....

Här e insidan av den......

Bryant Park.....

Härlig gofika i Bryant Park.....

......ännu mera gofika......

En äkta amerikansk pub middag......

Hmmmm......avslöjad......😳

Mys på vår terass.....( men det var igår 😊 )

Mera terassbilder.....

Här e det japanska crepe stället

Jag med våra crepes

Vilken ser godast ut tycker ni???

New Yorks courthouse.....Känner ni igen trappan som man sett så många gånger i amerikanska filmer.......

Igår kväll var vi iLittle Italy och käkade middag........otroligt gott som vanligt.....på Café Napoli

Baksidan av vårt hotell.... Canal street strax nedanför...

Mera av vår "bakgård".....

Ground Zero...... Det här är ett monument med vatten precis på platsen där ett av twin tornet stod.....med namnen på offren inristade  i muren....

En liten selfie.....

Ett monument kring ground zero.....

Fika i City Hall parken....

Golunch på trendigt utehak. Jag trodde han tog kort på mej men han ville ju bara fota skönheten bakom....😳

Samma hak men jag siktade in mej på min man..... 😜

Skål!! Nu ska jag in och packa 😩😎😀

Mysdag o Broadway

Idag är det torsdag och vi har precis kommit hem från Broadway där vi har tillbringat kvällen med middag och show. Vi har sett musikalen " School of Rock " Vilket jäkla drag!!!! Den är en av den bästa vi sett.....skitbra rent ut sagt. 😄 gillar man musik med lite drag i så bör man se den!!! Och ungarna som var med var så jäkla duktiga så vi blev grymt imponerade.

Igår hade vi en mysdag.....solen sken från klarblå himmel och det var härlig vår i luften så vi bara vandrade runt lite planlöst.....undersöka våra mysiga gator kring där vi bor i Soho och även gå bort mot Greenwich och Chelsea. Bort från alla stora gator och vi gick i en massa mysiga bostadsområden. Vi såg tydligen inte ut som turister för de vara flera som frågade oss om vägen......haha...

När vi kom till Chelsea gick vi till Chelsea Market. Det är en enormt stor häftig gammal byggnad med bara mat......i alla slags varianter Man kan tänka sig........våra saluhallar kan slänga sig i väggen......😜  Men tyvärr var det hysteriskt med folk så vi tog oss ganska snabbt därifrån och tog oss till Union Square parken där vi köpte lite kaffe och lunch sandwichar och satte oss i parken och fikade i solen. När vi ändå var där kunde vi ju inte låta bli att mata de små korrisarna som bor där 🐿😄

Sen traskade vi hem dom ca 20 kvarter vi har hem därifrån......När vi kom hem åkte vi upp på plan 19 på hotellet för att spana in den takterrass som det står finns där (vi bor på 18:e) och det visade sig att den var ju kanonhärlig så vi sprang ner till vår lilla kvartersbutik och köpte varsin öl och så satte vi oss däruppe och njöt i kvällssolen 😀
 tills det var dax att gå och äta middag. Det blev en sallad på vår kvarters pub.

Nu är klockan alldeles för mycket och jag måste sova min skönhetssömn......så for now....bye bye..

Vårt hotell.....

Utanför hotellet innan vi började vår stadsvandring.....

Vår lilla lokala mexikanska krog....ligger mitt i mot vårt hotell....har enkel god och billig mexximat....

Vår lokala Pub.....ligger ett kvarter från hotellet......

Ball bil.......

Christopher parken i Greenwich...

Här kommer lite husbilder från vår lilla vandring........

Där sitter han.....☺️

......mera hus.....

Inne på Chelsea Market fanns en önskebrunn...... Jag stod där och tyckte lite synd om mej själv för jag hade precis innan vi kom in där trampat ner i ett av de miljoner hål som finns på New Yorks trottoarer, och ramlade som en stor hög på gatan.....hmmm....mycket pinsamt och dessutom kostade det mina favorit jeans......blev ett stort hål både i jeansen och i mitt knä.......😩

Union Square med vår lilla lunch..

En till som vill äta lunch

Han var ganska orädd...

Vår takterrass......inte helt fel....

Utsikt från vår takterrass

Selfie......

.....mera selfie....

Times Square / Broadway.......

Middag innan vår show.....

Broadway musikalen......

Innan föreställningen....

Efter showen........

Vi hade nära till tunnelbanan hem....☺️

Shoppingdagar

Har precis kommit hem från en fantastisk middag på en av SoHo's (eller kanske hela New Yorks) bästa Italienska restauranger.....LUPA heter den och vi har nog aldrig ätit så god pasta någonsin.....Det är ett otroligt populärt ställe så  kommer man framåt åtta får man räkna med att vänta långt över en timme på ett bord och på helger är det helt kört om man inte har bokat. Vi försökte häromdagen men det var helt kört att få bord så i kväll var vi ute tidigt och hade tur att få sista bordet 😀

I morse spöregnade det så vi bestämde oss för ytterligare en shoppingdag och då ta tunnelbanan ner till Ground Zero där det stora varuhuset Centery 21 ligger. Så det blev en heldag där i det enorma varuhuset 😄😜 På vägen hem efter en hel arbetsdags ansträngande shopping och vi var trötta och hungriga och släpande på alla våra eländiga shoppingkassar hoppade vi in på vår lokala pub som ligger alldeles nära hotellet och tog oss en mys stund med en öl och snacks 😊

I går åkte vi upp till våra gamla jaktmarker omkring Macy's och 5 Avenue. Hade några butiker vi ville besöka och så var vi in på SAKS för att träffa Irina....en tjej som vi lärt känna här i New York och som nu börjat på SAKS som chef för ett nytt hudvårds märke. Nu var hon tyvärr på kurs just igår och idag så vi gör ett nytt försök en annan dag.

På kvällen käkade vi middag på en fantastisk mexikansk restaurang som vi blev tipsade om förra året som vi testade då och igår var det lika otroligt gott som förra året 😋 Den heter Iguana och ligger uppe vid Times Square. Efter middagen innan vi tog tunnelbanan hem till oss så vandrade vi runt där lite och upptäckte att det bara kryllade av tungt beväpnade poliser. Dom har ökat säkerheten markant mot tidigare år och på deras ryggar står det just att de tillhör anti terroristgruppen.

Vi har ju bott uppe vid Times Square varje år i sex år så det kändes först lite konstigt att bo nere i Soho där man inte riktigt hittar och har koll på allt men nu tycker vi bara att det är fantastiskt. Det är lungt och skönt...inte så mycket turister och det kryllar av små butiker, restauranger och fina hus......så nice....😍

Nu är det sovdags.....och i morgon tror jag att det ska bli fint väder så då ska vi väl pallra oss upp hyfsat tidigt....

Vårt lilla men helt ok hotellrum

Utsikt från vårt hotellrum

Vimel utanför Macys

Mingel på 5:e Avenyn

Fina handfat inne på damernas på mexi restaurangen Iguana

Tunnelbanan är det absoluta bästa sättet att ta sig fram förutom at gå förstås men avstånden är stora och man vill ju komma fram lite snabbt ibland oxå

Det händer alltid lite saker i tunnelbanan.....här var en hel orkester som höll låda...riktigt bra faktiskt

Lite snacks efter en hård dags shopping.....

Den smarriga italienska restaurangen......måste upplevas....

På vår vandring hem från LUPA.....tornet ni ser är World Trade Center......nere vid Ground Zero

New York

Hej hopp alla bloggers.....Som alla säkert har förstått har vi nu kommit till New York.... Flyget hit gick väldigt bra. Blev lite försenade från Fort Lauderdale men landade ändå i rätt tid och när vi kom av planet och skulle hämta ut väskorna så kom dom först av alla så det gick väldigt fort och smidigt.....sen ut och hugga en taxi.

Men taxiresan gick ju allt annat än smidigt.....landa på La Guardia vid halv fem tiden en fredagkväll är inte att rekommendera......mitt i värsta rusningen. En taxiresa som borde ta 20-30 min tog dryga två timmar......och vår stackars taxichufför som var otroligt social och pratade oavbrutet......skulle vara på ett bröllop i New Jersey kl 19. Han släppte av oss utanför vårt hotell 18.40......

I år bor vi på ett annat hotell än vad vi brukar.....vi brukar ju bo uppe vid Times Square men i år ville vi testa något nytt så vi bor på ett hotell i Soho....Hampton Inn. Först när vi kom i förrgår kväll blev vi lite besvikna för hotellrummen på det här hotellet är mycket mindre än det vi brukar ha.....och det här är ändå större än genomsnittsrummet på hotell i New York.......vi hittade inte heller nån bra restaurang när vi gick ut sent på kvällen trötta och hungriga i ett område vi inte kände till ordentligt, så första kvällen var vi lite gnälliga.

I går efter en hyfsad frukost på hotellet gick vi ut i dagsljus och upptäckte att vi kvällen innan gått åt fel håll och helt plötsligt visste framför allt jag exakt var vi var och vart man skulle ta vägen....men det var kallt som tusan och snart började det ösregna så det blev tunnelbana till några bra shoppingställen så vi slapp vara ute. Sen tunnelbana hem och middag på en pub mittemot hotellet.

Idag har vi haft strålande solsken från klarblå himmel.....dock med isande vind i luften så vi försökte hålla oss på solsidorna. Har haft en fantastisk dag och har promenerat många kilometer...... Vi bor i ett fantastisk område i Soho så vi började där innan vi kom över till Little Italy.....hittade en fantastisk liten italiensk uteservering så där blev det en liten lätt lunch i solen......sen kom vi till Chinatown......lite häftig kontrast när man går från den ena världen till den andra.....

Sen promenerade vi ner till Pier 17 där det förut fanns massa restauranger och butiker ute på piren men blev förstört vi orkanen Sandy för ett par år sen......vi trodde att det var uppbyggt igen men det är fortfarande en byggarbetsplats.....synd för det var vår favoritplats när solen är framme....😎

Från Pier17 gick vi upp till City Hall Park. Köpte fika på Starbucks och satt sen och fika i parken. Mysigt....och då kan vi ju inte låta bli att mata lite korrisar.....har ju så klart varit förutseende och köpt lite goda nötter😜🐿

Har precis kommit hem efter att ätit en fantastisk god middag på en Italiensk restaurang och så fort jag fått iväg detta blir det att krypa mer i den sköna sängen och få vår skönhetssömn så vi orkar med morgondagens äventyr.....vad vi nu hittar på då.....😊 Så god natt från oss!!!!

Väntar på våra väskor på La Guardia flygplats

Utsikt över Union Square park i regnet

God pub middag....jag åt Cobsallad.....gissa vad Benke åt....🤔

Baksidan av vårt hotell Hampton Inn

Välkommen till Little Italy.....

Little Italy......ser ni skylten med Ferrara.....det är ett otroligt populärt ställe som bara säljer desserter.......kvällstid är kön enormt lång utanför för att få komma in och handla.....

Lite klassiska hus......

Njuter i solen......

Besök i Christmas corner i Little Italy.....

Blev en liten lunch på en härlig uteservering på Da Gennaro Ristorante

Mera lunchbild......

Nu har vi kommit till Kina.......Chinatown....

Blir ni sugna???.......en vanlig syn utanför de små matbutikerna i Cinatown.....

Nyshoppade valnötter.....kinesiska???

Manhattan bridge.....

Brooklyn bridge.....

Mera bro.....

Selfies......

Pier 17.....ni ser bygget i bakgrunden......

City Hall parken....

En lycklig kaffedrickande ekorrmatare.......

En av våra små polare.....

Äntligen lite bilder!!!

Här kommer ett gäng bilder.....sorry....det blev kanske lite väl många men det är svårt att välja ut bara några stycken när det är elva dagars upplevelser 😳  Vi har alltså kommit till New York men mer om det sen.......

Sailaway party på pooldäck......

Vår hytt.....

Första kvällen ombord ii Schooner bar

Liten vy över Oranjestad på Aruba

Lite mingel på stan......

En liten Aruba invånare som vi träffade på mitt i stan....

Shoppingråtta provar armband på Aruba...

Inomhus poolen som vi sällan använder men den är rätt mysig.....

En fantastisk solnedgång ........har aldrig sett solen så röd

Vår kompis Jason......

Husen på Bonaire är riktiga praliner.....

Staden Kralenduk på Bonaire med sin "moderna" galleria.....

Ännu ett häftigt hus.....

Vi kanske skulle ta och byta fartyg.......

Liten paus i Kralenduk......

Kvällsmingel......

Våra engelska vänner Kevin och Mandy

Den härliga Grand-Anse Beach på Grenada.....taxibåtarna är dom som är till vänster vid bryggan

Vi har det rätt härligt.......

Mysigt att vandra runt lite.......

I Taxibåten på väg hem igen....

Våra vänner Pam och Clark från Pennsylvania som vi träffade på Barbados

Skål......

Skål igen.....här på St: Lucia......Reduit Beach

Mera beach......

Liten vy över hamnen på Antigua från vår balkong

Dickens Bay beach på Antigua

.....och ännu mera......vi hittade ett gammalt vrak när vi gick runt.....nån som har sneseglat......

Når vi gick åt andra hållet hittade vi en gammal telefonkiosk

Liten vy.....

Det fanns en mysig bar/restaurang......

Nu ska vi åka hem från beachen......väntar på vår taxikille.......

Myskväll.......

Här är hela vårt bord.....

Vissa tar två desserter......😜

Sista dagen till havs

Idag är det den sista dagen på det här äventyret till havs så det är den stora packardagen.......men än så länge sitter vi och njuter av solen vid poolen 😎🍹och väntar lite med packningen..........

igår hade vi oxå en varm och skön dag på pooldäck där det var en del aktiviteter som bl.a. magplask tävling i poolen där dom med de allra största magar deltar😀 förnedring på högsta nivå men rätt underhållande att titta på 😜 Det var oxå pool volleyboll där bl.a. vår polska kapten deltog.....ganska kul.

I morgon kommer vi iland i Fort Lauderdale och efter en förhoppningsvis smidig avgång tar vi en taxi till flygplatsen där vi hoppar på ett plan till New York. Så om allt flyter på som det ska och hotellet i New York verkligen har wi-fi med bra uppkoppling så kanske det kommer ett lass med bilder i morgon kväll (vår tid).

Nu ska jag hoppa i poolen 😎 Ha det bäst så hörs vi senare......for now...bye bye

St: Lucia och Antigua

I går kom vi till Castries på St: Lucia.
St:Lucia är en mycket trevlig ö som är relativt stor.....med karibiska mått mätt och känns ganska "modern"......oxå med karibiska mått....😊 människorna är väldigt trevliga och är inte så på som på många andra öar. Vi har ju varit där ett antal gånger men ville se något nytt så vi fick tips av en av barkillarna som bor på St: Lucia att ta en taxi ca 20 min bort till en stad som heter Rodney Bay......supermysig modern liten stad.....men vi valde att tillbringa dagen på den beach som låg där som vi blivit rekommenderade.....Reduit Beach!! En fantastisk beach som hade en liten resort.....skulle mycket väl kunna tänka mej att stanna där några dagar 😎

Kvällen tillbringade vi som vanligt ......först middag vid svenskbordet och sen tillbringa resten av kvällen med paret från England....Kevin och Mandy som det nu har blivit rutin att göra 😀 vi har ju som vanligt haft turen att ha träffat roliga människor att umgås med.

I morse kom vi till Antigua och St: Johns som staden heter där vi kommer iland. Antigua är mycket mindre och fattigare än St: Lucia men är en härlig ö. Här kan man vraka och välja nästan vilken beach som helst och dom flesta är fantastiska så den här gången valde vi en som heter Dickenson Bay Beach Som låg ca 15-20 min bort. Vi har aldrig varit där förut men vi blev absolut inte besvikna. Helt fantastisk med sina svajade palmer.....vit sand och helt kristallklart turkost vatten.

Vi har ju som ni förstår haft några fantastiska men ganska intensiva dagar. Det skönaste är ju att ha några ö dagar och sjödagar varvat, för att ha sex stopp på raken känns rätt mycket......hmmmm....stora problem vi har va?? 😜 Nu är det iallafall slut på öar och vi tuffar upp mot Fort Lauderdale igen.

Vill oxå passa på att säga att våra tankar är hos min mamma. Vi fick det otroligt sorgliga meddelandet i morse att hennes älskade lilla katt Tussen blivit överkörd inatt. R.I.P fina Tussen ❤️

Grenada o Barbados

Dagarna går fort när man har roligt......nu har vi haft ytterligare två fantastiska dagar i den karibiska ö världen.

I dag kom vi till Bridgetown på Barbados och när vi kom upp på däck i morse så såg vi att det stora fartyget Anthem of the Seas låg mitt emot oss vid piren......vi visste att ett par från Pennsylvania, som vi träffade på en kryssning för sex år sedan och som vi fortfarande har kontakt med, var ombord där. Jag skickade messenger till dom och frågade om vi skulle ses någonstans men fick inget svar så vi lämnade båten, tog en taxi till en beach som vi inte varit på förut och ville testa något nytt....blev lite besvikna och lite kinkiga så vi åkte tillbaka till piren ganska snart. Terminalen på Barbados är stor och den har rätt mycket butiker och det behövs när det kommer in tre stora fartyg på en gång som det gjort i dag så det var rätt mycket folk som vimlade omkring.

När vi kommit tillbaka till terminalen bestämde vi oss för att gå in i den Harley Davidson butik som ligger där och sen gå ombord igen och när vi var därinne hör jag plötsligt någon ropa Mally!!! och där stod dom Pam och Clark!!!! Så kul!!! Pam hade skickat massor av messenger men vi ser ju dom bara i Ipaden ombord. Så vi gick iväg till ett lugnt mysigt ställe och fick en supertrevlig eftermiddag tillsammans.

I går var vi på Grenada. Den lilla staden heter St: Georges men den såg vi inte så mycket av för vi tog en vattentaxi till en fantastisk härlig beach som heter Grand-Anse Beach med kristallklart turkost vatten och vit sand. Där tillbringade vi några härliga timmar innan det var dax att ta taxibåten tillbaka till vår båt. Man kunde ta vanlig taxi oxå om man vill åka landvägen och se stan men dom varnade för långa köer för dom hade en karneval i stan och då sitter jag ju hellre i en öppen härlig båt i ca 25 min 😀

I går kväll valde Benke och jag att gå och äta på en av Specialrestaurangerna.....Giovannis.....och hade en fullständig matorgie.....vräkte i oss fantastisk god mat tills vi nästan sprack...😳😜😀

Nu sitter jag på balkongen och ser när vi tuffar ut från hamnen på Barbados.........ska nog in och vila lite före alla kvällsaktiviteter.
So for now....bye bye....

Aruba och Bonaire

Sitter just nu på vår balkong med ett glas kallt vitt vin och tittar ut över det vackra havet som vi susar fram genom medans vågorna slår mot skrovet......det är varmt och skönt trots att solen börjar gå ner......har det med andra ord rätt bra 😀

Idag har vi varit i Kralenduk på Bonaire. Bonaire är en Holländsk ö och är väldigt trevlig. Den känns lite som Curaçao fast i mini format 😊 Den är rätt ny att ta emot kryssningsfartyg och känns inte så "turistig". Vi var här första gången förra året och tog då taxi till en beach så vi såg inte så mycket av den lilla staden så nu hade vi bestämt att vi skulle stanna och spana in stan och dess härligt färgglada hus. Det går ju relativt fort eftersom den inte är så stor men det är lite mysigt att bara strosa runt lite och shoppa lite inhemska prylar 😊

Igår var vi på Aruba och som ni vet har vi ju varit där en massa gånger så efter frukost ändrade vi vår första plan att ta en taxi till Palm beach till att göra en snabbrunda på stan och sen gå ombord igen för att ha pooldäck och poolen för oss själva som är väldigt nice........vi blev dock lite snopna när vi kom upp på pooldäck och såg att dom  hade tömt poolen och gjorde någon form av underhålls arbete i den......hmmmm....långnäsa fick vi..... Men efter någon timmes småtjurande gick vi för att ta något att äta i en del av båten som kallas Solarium där det finns ett inomhus pool område och för första gången på alla våra kryssningar hade dom dragit bort det glastak som finns där så vi fick en härlig dag i en solig pool iallafall 😎

Middagarna vid svensk bordet funkar rätt bra.....nu har dom börjat lossna lite i sin träighet......men efter middag brukar vi smita iväg med Kevin och Mandy som paret från England heter. Dom är riktigt roliga 😊

Nu måste jag oxå berätta och skryta lite om vår lilla Adde som startade sin första tävling med Kristian idag och trots att han enligt Kristian bara gick på halvfart och det blev en del missar ändå kom trea av 40 starter. Mycket bra gjort och det ska vi fira ikväll 🍾🐴

Ha det bäst så hörs vi nästa gång det blir så mycket uppkoppling så jag kan få till ett litet inlägg!!