Nu är det slut......

Sitter nu och softar lite i SAS loungen på flygplatsen Ohare i Chicago. Vi har några timmar kvar innan flyget ska lyfta till Stockholm och det är skönt att kunna sitta lite bekvämt, ha internet uppkoppling och käka lite snacks 😀👍
I morse vid 10 snåret checkade vi ut från vårt mysiga hotell La Casa och tog en taxi till flygplatsen i Ft.Lauderdale. Incheckningen av alla våra väskor gick supersmidigt och vi var typ ensamma i säkerhetskontrollen så det gick väldigt fort, men som vanligt blev det lite utslag på mina skruvar😂😂

Det som var mindre kul var att dom bokat in oss på olika rader på flyget  😱😱 och när vi försökte ändra på det så fick vi till svar att dom inte kunde göra något åt det och vi fick ta det själva med passagerarna själva ombord om någon kan tänka sig att byta....och rekomenderade att fråga den kvinna som skulle sitta bredvid mej.....(bredvid Benke var det en man) för hon sa att Kvinnor är ofta mer övertalningsbara.......

För mej som har min skräck för att flyga var det lite nervöst att kanske få sitta bredvid någon okänd människa men det visade sig att hon var en snäll och förstående kvinna och bytte gärna plats med Benke så vi fick sitta bredvid varandra 😀😀

Flygningen mellan Ft.Lauderdale och Chicago blev väldigt lugn och fin.....kvinnlig pilot....kan ha en liten bidragande orsak... 😜🙄🤔

Så nu känns det att vår härliga semester verkligen är slut......och i morgon börjar verkligheten i kylan igen....brrrr
Så håll tummarna att vi får en duktig flygkapten som kan ta oss säkert hem till Sverige i kväll så ses vi hemma imorgon 😀😀😀 puss och kram från oss ❤️

Hmmm.....mycket att packa ner

Dax att gå ut till taxin med alla våra väskor.....bye bye La Casa.....

Flygplatsen i Ft. Lauderdale

Väntar på flyget som ska ta oss till Chicago

Fort Lauderdale......

Någonstans över Everglades.....🙄

Inflygning över Chicago......

Chicago

Loungen på Ohare i Chicago

I väntan på nästa flyg......

Sawgrass Mills - Shop til you drop

Hejsan hoppsan alla bloggers 😘 Dax att skriva några rader igen och nu blir det kanske inte så mycket mera för nu är det snart slut....I morgon är det dax att börja tänka på hemgång och börja packa. Det går som vanligt väldigt fort när man har roligt och det har vi ju verkligen haft.

Vi har ju oxå haft väldigt tur med vädret. Som alla vet drog det ju över några orkaner här strax innan vi åkte och de har haft en del busväder....även dagaRNA innan vi kom hit var det kyligare än normalt....men vi har ju från dag ett haft mellan 28-30 grader. Fantastiskt väder 😎😀👍 Men nu när det börjar dra ihop sig mot hemgång blir det lite sämre.....I förrgår hade vi som vanligt en fantastisk dag vid poolen och sen på eftermiddagen vandrade vi ut på "stan" och njöt av den härliga solen. När vi framåt kvällen kom hem igen och tänkte att vi äter lite hemma och sen går iväg och kollar vår fredags bio. När vi satt ute på vår lilla altan och njöt i kvällsvärmen och väntade på att vår mat skulle bli klar så öppnade sig himlen.....vi var glada att vi inte hunnit iväg någonstans för himlen stängdes inte förrän många timmar senare.....😲

Igår morse var det fortfarande grått ute så vi bestämde att dra iväg till Sawgrass Mills Mall. Ni som hängt med förr vet att vi åker dit varje år och att det är ett av USA s största outlet. Det är så stort så vi nästan behöver karta och kompass.....🙄😂🤣 När man åker till Sawgrass behöver man verkligen en hel dag och då är det bra att passa på när det är lite visset väder ute. Så igår var det alltså dax.......årets stora shoppingdag....🤑🤑🤑 Det tar ca en halvtimme att köra till Sawgrass och vi kom dit strax efter klockan elva på förmiddagen.....och det är faktiskt konstigt hur snabbt tiden går när vi är här och ändå så hittar vi vid det här laget rätt bra och vi vet ungefär var och till vilka butiker vi vill gå och ändå lyckades vi vara kvar när dom stängde.......hmmmm....förstår inte riktigt hur det gick till och då tog vi ändå bara en men väldigt sen lunchpaus.....Så när dom stängde 21.30 var det bara att packa in allt i bilen och åka hem med en känsla av en lyckad shoppingdag 😀😀😀💪💪💪

I morse var det soligt igen trots att dom sagt att det skulle regna hela dagen så vi fick vår pooldag idag oxå 😎 När vi vid tvåtiden bestämde att det fick vara nog med solande och gick hem så var det som att trycka på en knapp....då kom regnet...🌧🌧🌧 Men den stora skillnaden mot när det regnar hemma är att det här ändå är väldigt varmt och skönt ute.

Imorgon är det som sagt stora packare dagen och vi ska även lämna tillbaka vår hyrbil. På tisdag morgon tar vi en taxi till flygplatsen i Ft Lauderdale och sen flyger vi till Chicago där vi får vänta närmare fem timmar på planet som tar oss hem till gamla Svedala igen. Landar i Sverige strax efter 11 på förmiddagen.

Jag ska ju förstås försöka hinna skriva några rader till innan vi kommer hem men om det nu inte blir så, så får vi tacka alla som hängt med för den här gången och hoppas ni hänger med igen till nästa resa som blir i mars 2018. Vet inte exakt datum men vår kryssning börjar 19 mars och vi åker ju alltid några dagar innan. Men återkommer om det när allt är bokat.

Stor kram från oss till er alla ❤️

Lite snacks vid poolen 😜

Benke "vattnar" vårt lilla husdjur.....

Vårt dräktiga lilla husdjur.....kommer alltid och vill dricka färkvattnet från duschen.....( jag tror iallafall hon är dräktig 🤔🙄......sen har hon några andra små som hon håller reda på 😂)

Lite beachvy....

Livvakts hydda.....😜

Lite lost.....

🤣🤣🤣

Mera beachvy....

Sämre utsikt kan man ju ha.....

Nice......

Hej hej......

Här förbereder dom och riggar inför bion ikväll.....(som inte blev av)

Kvällsmys innan himlen öppnade sig....

Sawgrass 🤑🤑🤑🤑

Häftig fikavagn inne på Sawgrass

Passar på att ta en liten snabbvila.......ser nästan ut som om man är i en bilhall men vi är fortfarande på sawgrass 🙄🤣🤣

En sen lunch....supergod crepes med BLT sallad i

Hjälp 😱

Klockan är ca 21.40 och nu är vi färdiga att åka hem 😀😀😀

Idag när vi precis lämnat våra sköna solstolar så kom regnet.....

Det syns inte hur mycket det regnar........men det är mycket......

Lyxliv och Riverwalk

Hej hopp!! Här kommer en liten uppdatering 😀 Jag hade inte tänkt att skriva något inlägg idag för vi har ju inte gjort så mycket som är värt att skriva om och hade heller inte tagit några bilder.....men idag efter våra dagliga sol och bad timmar vid poolen så funderade vi på vad vi skulle göra.....det var fortfarande 30 grader varmt och vi hade ingen lust att åka till någon galleria som vi gjort nu några kvällar. Vi bestämde att åka till Las Olas Blvd..... som är en berömd gata med massor av flotta butiker och restauranger men idag hade vi ingen lust att stanna där så vi bestämde att åka vidare mot Riverwalk som vi bara varit en gång förut för flera år sedan så det var en liten chansning om vi skulle hitta eller åka vilse.....🤔😳🙄😬

Riverwalk är ett mysigt ställe längs med en av alla dessa kanaler som finns här. Fort Lauderdale kallas ju för Floridas Venedig för det finns nog nästan lika mycket vatten och kanaler här som i Venedig. Vi höll på att inte hitta för halva stället var typ en byggarbetsplats och under renovering men med lite trixande kom vi rätt iallafall. Promenerade längs med kanalen och njöt i den varma eftermiddagssolen och kollade på alla dessa lyxiga farkoster i vattnet. Framåt kvällen slank vi in på en häftig restaurang med bästa läge som vi var på sist vi var här. Tänkte bara ta en drink och titta på solnedgången men efter en stund blev ju Benke hungrig så det blev till att beställa mat oxå 😜

När vi skulle gå tillbaka till bilen gick vi in på en annan del som vi inte varit på förut och hamnade i ett värsta jul jippo. Massor av folk, stånd överallt, konsert på scenen och både ponnyridning och litet tåg man kunde åka runt med. Så där fastnade vi en stund och lyssnade på fina julsånger. Känns lite skumt med så mycket jul omkring sig trots att det fortfarande på kvällen är 25 grader varmt och det är palmer överallt och vattnet kluckar........Mysigt...

Mys vid poolen.....

Benke plaskar i poolen 😜

När vi kommit till Las Olas åkte vi in på en "villa" gata och kollade lite hus.

Så här kommer några exempel på hur husen kan se ut......på baksidan av alla hus är det ju kanaler så alla har en liten"båt" liggandes på bakgården 🙄😀

Rätt mysigt....

...skulle inte tacka nej....

Fin grind....

Jag vill oxå ha palmer i trädgården......

Skulle vara kul att få gå in och kolla lite.....

Snart framme vi Riverwalk. Var tvungen att parkera en liten bit därifrån....här finns oxå några små museum i gamla hus....men inget som vi varit inne i. Får bli någon annan gång.

Här e ett av de äldre husen som man tydligen kan gå in och kolla i....

Broöppning på järnvägsspåret....känns tryggt att gå över då

Riverwalk

De här plutttarna är rena små jollar jämfört med de flesta här

Benke hittade ett ute gym....💪😜

Hittade en ankmamma som hade fullt sjå med att hålla ordning på sina små busiga bebisar....

Sötisar.....

Softar lite...

Den här såg lite malplacerad ut bland alla flotta båtar.....men den var ju lite söt 😍

Härligt att promenera längs med Riverwalk som är rätt lång....

Här kom en liten båt gasandes förbi.....

En lite lagom stor jolle 😜

Den här är till salu.....🤑🤑🤑

Kanske man ska sälja hus och hästar och köpa en båt.....🙄😝

Vi går och går......

Det här lilla huset ligger lite utkastat mitt emellan två stora höghus med lyxlägenheter. Det heter Stranahan House och är ett litet museum som tydligen är värt ett besök.

Vi har glidit in på en irländska restaurang med bästa läget vi vattnet. Skulle bara ta en drink .......

.....men lilla gubben blev hungrig efter allt promenerande.

Min middag 😀 Cobb sallad

När vi sitter där och äter kommer den lilla Tiki-baren åkandes.....

Vår restaurang.....

Hallå.....Benke nyfiken gluttar in för att kolla byggarbetsplatsen

Wow....impad.....😳😘

Får vänta med att gå över järnvägen tills bommarna öppnat igen.....

Vi hamnade i ett stort juljippo med julsånger.....

Och massor av stånd.....

Häftigt hästsläp.....

Här sitter vi och dinglar med benen 😀😀😀

Foxen och Boggan

Hej hopp!! Dax igen att skriva några rader......
Vädret är ju bara fantastiskt. Igår såg det lite mulet ut på morgonen och vi tänkte att vi skulle passa på att gå ut och promenera lite men det dröjde inte så länge innan solen kom fram och då blev det stekhett igen så vi vandrade tillbaka till hotellet och tog plats vid poolen igen 😎 När termometern visar dryga 28 grader i skuggan känns det rätt bra att slippa göra så mycket 😀 Några kvarter ifrån vårt hotell håller de på att bygga ett nytt hotell och när man ser de stackars byggjobbarna i sina jeans och långärmade tröjor så lider man verkligen med dom.....men jag antar att de är rätt vana att jobba i extrem hetta.

Igår kväll skulle Alex Fox spela på Café Ibiza. Ni som har hängt med här i bloggen vet ju att vi varje år går och lyssnar på denna fantastiska gitarristen från Argentina som spelat på Café del Mar i alla år ....men eftersom Café del Mar inte finns längre trodde vi inte att vi skulle få se Foxen igen men det visade sig att han spelar lite då och då på den nya restaurangen Café Ibiza. Så vi gick dit fulla av förväntan..... för att se och lyssna på Alex Fox brukar vara en helt fantastisk upplevelse. Men tyvärr blev det lite av en besvikelse.......han är ju fortfarande en helt fantastisk gittarist men han saknade helt glöden han brukar ha....han brukar ha "myror brallan" ...svårt att vara stilla....kasta upp gitarren i luften....spela upp o ner.....bak o fram.......Nu satt han mest på sin pall och spelade lite för sig själv.....blev grymt besviken.......😳

Idag har vi haft en "lunchdate" med ett par från Florida som vi träffade på vår kryssning i våras. De bor i Mulberry som ligger en bit nedanför Tampa. Man blir ju lite smickrad när folk vill ses över en lunch trots att det tar dom ca 4 timmar att köra hit......Nu har de en dotter som bor halvvägs så de skulle passa på att hälsa på henne på väg hem. Det var verkligen superkul att träffa Charles och Peggy igen. Peggy har "Boggan" som mellannamn så jag kallar henne för Boggan 😀Hon är verkligen urtypen för en amerikansk hemmafru i övre medelklassen. Det är kul att höra allt de har att berätta...Charles har arbetat inom det militära i många år så de har bott på massor av olika ställen runt om framförallt USA och Asien. De har bl.a. bott i flera år på Guam som tydligen ska vara helt fantastiskt.

Ikväll har vi handlat lite mat på "Konsum" och jag har nu serverat Benke en härlig måltid bestående av laxburgare och potatismos med massor av färsk grön sparris. Gott 😋 Det var ju roligt att Benke som var väldigt skeptisk till laxburgaren var den som tyckte den var godast 🙄

Poolvy....

Våra pool kompisar.....dom gillar melon 😀 Här håller mamma lite lektion för kidsen

Bayshore Blvd.....

Hmmm.........ska vi gå hem och lägga oss i poolen??🤔🙄

Lite färggranna möbler för att visa att vi är i North Beach Village....finns lite överallt här....mysigt

På Café Ibiza.......

.....förväntan på vad som komma skall.....

Alex Fox....tyvärr liten besvikelse...

Lunchdate med våra vänner Charles och Peggy "Boggan" Jones

Charles och Boggan

Härlig utsikt från vårt lunchbord....

Laxburgare med massor av sparris

Den här bilden har jag "stulit" från min vän Jean. Hon tog denna bild sista kvällen ombord på Serenade när vi satt  i vår VIP lounge. Tycker den är superhäftig. Ankaret är ju Royal Caribbeans logotype.

Vill oxå få med denna bild på vår Adde som kom ner till Holland i Söndags för en veckas träning 🐴👍😀

Movie och Tackeria

Idag är det söndag och här kommer en liten update om vad vi gjort de senaste dagarna....

I fredags kväll efter lunchen med Mike och Sherie och den slappa e.m. vid poolen gick vi ut och promenerade runt i vårt område närmast vårt hotell. Ägaren till vårt hotell (som faktiskt är svensk) äger närmare 10 små hotell i krokarna och tanken är att alla dessa små hotell ska höra ihop på något sätt. Som en pytteliten stadsdel....."North   Beach Village" med några egna restauranger.....barer....gym/yoga.....nytt för i år är ett litet "marketplace" där man kan handla lite smått och gott. Nytt är även att dom visar ute bio varje fredag klockan sju. Man slår sig bara ner när man vill i de sköna lounge sofforna och blir serverad vin om man vill (gratis) och kollar på film. Så det var vi ju tvungna att testa i fredags. Denna fredag visade de en "barnfilm" "Kung Fu Panda" så det var typ Benke och jag och två ungar som tittade 🙄🐼🤣. Det var en kul film.....skönt väder....gott vin.....med andra ord... en toppenkväll😜😀

I går var det mulet på morgonen och det skulle det vara hela dagen enligt prognosen så då passade vi på att göra vårt årliga besök upp till Wellington. För er som inte hängt med förut så ligger Wellington....hästens mecka .... dryga 10 mil från Ft.Lauderdale. Där ligger The Tackeria....en väldigt stor ridsport butik som vi bara måste besöka varje år. Även i år lyckades vi spendera ett antal timmar där och hittade som vanligt massor av bra ha saker som vi inte hittar i Sverige 😜🐴. En mycket lyckad shopping 😀😀😀

En liten bit därifrån ligger Wellington Green Mall.....en stor galleria.... så vi passade ju såklart på att slinka in där när vi ändå var i krokarna. Började med att äta en väldigt sen lunch på en restaurang som hade en buffé och sen betalade man efter vikten.....hur mycket man lassat på 😜 Väldigt gott....och det blev ju lite mycket så ingen middag behövdes ju 🙄

När vi skulle åka hem från gallerian var det kolsvart ute och eftersom gallerian som allting annat här är väldigt stor
och många utfarter så hamnade vi av någon anledning som vi inte förstår...🤔😳 på fel väg....men det märkte vi inte i mörkret utan fortsatte en bra bit tills vi konstaterade att vi inte kände igen oss......och hade inte en aning om var vi var.....hmmm inte riktigt drömläget att vara lost på kolsvarta vägar utan karta här. Men vi lyckades trassla oss in på någon väg vi visste gick åt rätt håll så till slut kom vi allafall hem. Efter ett litet stopp på "Konsum" för att handla lite.

Idag var det återigen stekhett med ca 30 grader och klarblå himmel så det fick bli poolen idag. Nice.....

Ha det bäst så hörs vi om några dagar igen ❤️

Lite blåsig kväll vid beachen......

Här ligger "vår" lilla marketplace...

Det finns häftiga färgglada möbler, cyklar odyl... runt om vissa hus för att markera att det "tillhör" North Beach Village

De här matchar Benkes skjorta 😜

Här vankas det bio....

Nu är vi i Wellington......snart är vi framme vid Tackerian

Nu är vi framme 👍🐴

Ett sent kvällsbesök på "Konsum".....ändå är det rätt mycket folk. Det är alltid mycket folk ute på kvällen och det är väl därför galleriorna ofta stänger först vid halv tio.....matbutikerna väldigt mycket senare......

Kvällsmys hemma vid poolen

Dagens utsikt ☀️😎

Fort Lauderdale

Det är fredag eftermiddag och vi har precis kommit hem och satt oss i de sköna solstolarna vid poolen på vårt hotell och tänker på allt roligt vi får vara med om 😀

Tidigt i onsdags morse anlände vi Fort Lauderdale. Eftersom vi inte hade någon tid att passa så tog vi det lugnt på morgonen och gick upp till Windjammer (restaurangen på båten) och käkade en sista smarrig frukost ute på däck. Efter vi sagt hej då till vår fantastiska hyttvärd Dimitru så tog vi vårt pick och pack och gick av strax före nio. Avgången gick otroligt smidigt och det var inte kö någonstans 🤔😳 annars brukar det vara en låååång kö genom immigration men den här gången ville de bara kolla lite snabbt i allas pass så det gick supersnabbt att komma ut till taxin som tog oss till hotellet. Samma hotell som förra hösten.....La Casa hotel......vi hade även bokat samma rum 😜.

Så vi fick vårat rum och efter vi packat upp igen allt vi packat ner dagen innan......så skulle vi hämta vår hyrbil. Vi tänkte först ta en taxi dit men valde att promenera I stället. Det kan vi ju behöva efter att ha tillbringat nästan två veckor på en kryssningsbåt. Det tog oss drygt en timme att gå dit. Rätt skönt att gå men ganska svettigt i gassande sol och 30 grader......men man ska inte klaga på värmen för snart kommer vi att klaga på att vi fryser.....😬

Vår bil blev en mindre variant......en Buick.....sprillans ny....2018....och rätt ok. Fin färg iallafall 😀 På väg hem passade vi på att stanna till på Publix och proviantera lite och shoppa lite ätbart så vi kan fixa lite frukost och massor av frukt.....etc...

Sen hem och relaxa vid vår sköna pool ett par timmar innan det var dax att gå ut och käka lite middag. Valde en restaurang nåt kvarter från vårt hotell.

Igår var det lika hett ute som dagen innan......ca 30 grader och klarblå himmel så det blev en dag vid/i poolen. Så härligt när man  bor på ett sånt här litet hotell som vi gör och det inte är någon "hemma" på dan. Man är helt solo 😀. Det är båtmässa här nu så det är jättemycket folk på stan och hotellen är fullbokade men folk håller mest till vid båthamnen på dagtid.

Sent på eftermiddagen igår bestämde vi att lämna poolen och gå ut på stan och käka tidig middag. Vandrade runt lite och funderade vart vi ville gå......bestämde att vi skulle gå till en av våra favorit restauranger......Café Del Mar....ni som har hängt med förut på denna blogg vet att vi brukar gå dit varje år och lyssna på gitarristen Alex Fox.....men det visade sig att den inte fanns kvar......stor besvikelse 😳😱 Ägaren hade sålt den och numera heter stället Café Ibiza. Men de nya ägarna har behållt en stor del av den mysiga inredningen och vi bestämde oss för att testa menyn. När vi sitter där i godan ro och käkar en rätt god kyckling så är det någon som kommer bakifrån mej och säger i mitt öra " Can I grab a bite". Där står Mike och Sherie. Våra vänner från Boston. Vi visste att de skulle åka en kryssning och komma till Ft Lauderdale den 17:e....tre dagar efter vi åkt härifrån men inte att de skulle stanna en dag innan sin kryssning. De hade försökt skicka messenger på e.m. men eftersom vi var på stan hade vi ju inget internet. Det var såååå roligt att träffa dom igen så det blev en sen kväll med mycket skratt och bestämde att vi även skulle käka lunch tillsammans idag innan de måste gå ombord på sin kryssningsbåt.

Så efter att Mike och Sherie checkat ut från sitt hotell i morse kom dom hit till vårt hotell med sitt bagage. Sen tog vi en taxi till The Coconuts som är en annan fovorit restaurang som ligger precis vid bryggan på "andra sidan" beachen. Där käkade vi en riktigt lång lyxlunch. Jag åt en fantastisk god hummer wrap.......såååååå gott.

Efter lunch var det bara att ta en taxi tillbaka till vårt hotell. Hämta deras bagage och säga hej då och skicka iväg dom till kryssningsterminalen. Nu sitter vi bara och njuter av livet vid poolkanten 😀😎

I kväll ska vi nog gå på bio. Några kvarter ifrån vårt hotell finns ett ställe som visar utomhus bio varje fredag kväll. Ska nog gå dit och kolla vad det är och om det är någon bra film 😊

Ha det bäst så hörs vi.....☀️ Kramar från oss

Sista kvällen ombord. Våra härliga kypare Savio och Oscar

"Vår" piano kille Danny som bara är bäst 😀 Visst ser hans kavaj ut som den gamla stillbilden på SVT

Jag och Jean.....alltid tråkigt att säga hej då till människor man gillar....

Alla väskor utanför hyttdörren klockan elva på kvällen.....

God morgon Fort Lauderdale

Vy över Ft. Lauderdale när vi åt vår sista frukost ombord

Vårt hotell....vy från vår rumsdörr

Vårt vardagsrum

Vårt sovrum

Samma betjänt som förra året 😜

Härlig altandörr i sovrummet

Vi bor en trappa upp

Min blogghörna bredvid poolen

På väg att hämta upp vår hyrbil

Äntligen framme vid Hertz.....
Vår hyrbil.....liten men naggande god....

Middag första kvällen här

Jag käkade en god kyckling sandwich

Lite fruktsallad till lunch

Vårt hotell.... La Casa

"Vår" gata....Terramar street...

Middag igår på Café Ibiza.....f.d. Café Del Mar....

Sitter och väntar på vår kyckling.....

Fortfarande lite chockad att Mike och Sherie dök upp helt oväntat......😀

Benke och Mike....

Härlig lunch idag på Coconuts

Min fantastiska hummer wraps.....

I väntan på en taxi.....