Antigua och St:Lucia

Idag har vi haft en fantastisk dag på S:t Lucia. Vi hade fått ett litet insider tips om att hitta en båt som kunde ta oss till ett ställe som heter Marigot Bay. Så vi letade upp en kille som tog oss dit i sin båt med två jättemotorer så det gick undan kan man ju säga 😀 Det tog ca en kvart att komma dit och det var verkligen ett fantastiskt ställe. Kanske inte världens bästa sandstrand men själva stället var ett litet paradis.....lugnt och skönt

Det är häftigt oxå att se ön lite utifrån vattensidan och inte bara från en taxi. Tyvärr gick båten lite väl snabbt och skvätte lite för mycket vatten för att kunna ta några foton.

Vi njöt för fullt hela dagen i vår sköna solstol, plaskade runt lite i vattnet när det blev för varmt och gick små upptäcktsfärder och hade det mysigt 😊

Vi hade bestämt med killen som kört oss dit att han skulle hämta upp oss klockan tre. Vi var lite oroliga för att han inte skulle dyka upp för han envisades med att ta betalt för både dit och hemresan på en gång......och när klockan   var fem över tre så började vi fundera på om vi blivit blåsta och hur tusan vi skulle ta oss till båten nu, så hör vi en snubbe på en båt började tjoa och vinka till oss.....han hade blivit skickad att hämta upp oss av "vår" kille 😊 Så vi kom "hem" ordentligt till vår lilla båt innan den skulle gå.

Nu sitter jag på balkongen och ser solen börjar gå ner medans vi lämnar Casteries som staden på St:Lucia heter.

I går var vi på Antigua som är en rätt trevlig ö. S:t John som staden heter som vi kommer i land i är som en liten stad men känns rätt nergången med våra mått mätt. Killen som körde oss till beachen sa att ca 20 procent av befolkningen är rika.....20 procent är fattiga och resten är medel.

Vi tog alltså en taxi till en beach som heter Jolly Beach som dom rekommenderade......härlig strand, turkost vatten. Hade några sköna timmar där och bävade lite för hemresan.......trafiken är rena rama vilda västern......dom kör som riktiga galningar i alla dess hårnålskurvor och tokbranta backar....😬😬😬 och så har dom dessutom ratten på fel sida.
Vi lyckades dock ta oss både dit och hem helskinnade och kan se det hela som ett minnesvärt äventyr 😀

Nu är det hög tid att börja göra mej klar för kvällens äventyr.....ha det bäst och hoppas ni har lite vårsol därhemma att njuta i 😎 Kramar från oss 🤗

Smygtränar på att ta över båten

Kvällsmys

Utsikt från vår VIP lounge

St:John, Antigua

Jolly Beach, Antigua

Barhäng på Jolly Beach

Kvällshäng.....

"Vår" lilla båt som tog oss till Marigot Bay

Mera båt.....

Innan det tog för hög fart för att fota.......

Det här huset är Mick Jaggers.....

Här kom vi iland.....Marigot Beach

"Vårt" lilla strand läger.....

Nice......

Väntar på att bli upphämtade......

Ett gäng grabbar som hoppade från klippan....simmade ut till vår båt och tiggde läsk....

Serenade of the Seas

I måndags packade vi ihop alla våra prylar på La Casa Del Mar, tog en taxi ner till kryssningshamnen Everglade och gick ombord på Serenade of the Seas. Det är ju lite som att komma hem....jag tror att det är femte kryssningen på raken på den här båten 😊 och det är ju lite roligt när personalen känner igen oss.

När vi gått ombord och haft den obligatoriska livbåtsövningen....(nu för tiden behöver vi inte ha flytväst på oss som  vi var tvungna att ha förr. Då såg det rätt kul ut när alla tjocka amerikanare sprang runt med flytvästen på sniskan 😜).......så var vi med en stund på Sail Away partyt på pooldäck men sen gick vi till hytten och packade upp och sen sov jag som en stock fram tills det var dax att gå och käka middag. Trots massor av blå piller och andra doningar så släpper inte min rackarns förkylning.....

I matsalen på kvällen så visade det sig att vi blev själva vid vårt bord för sex vilket jag tyckte var rätt skönt nu när jag sitter och nyser och snörvlar.....🤧😷  Men fr.o.m. Ikväll får vi tydligen sällskap av ett par från Florida.....får se vad det är för typer.

Annars har vi inte gjort så mycket mer än lufsat omkring lite, softat i solen och käkat god mat.
Nu idag när vi kom ner till hytten och tänkte softa lite på balkongen med lite frukt så hade vi fått en flaska vin för att vi är VIP 😀😀😀 Så nu blir det en bra bok och rosé vin.

Tyvärr har jag varit lite dålig på att ta kort men lyckats skrapa ihop några iallafall. morgon kommer vi till Antigua. Ha det bäst tills vi hörs!!
So for now...bye bye

P.S. Måste bara säga ett jättestort grattis till bästa Loke som fyller sex år idag. Han leve hipp hipp hurra 🎈🎈🎈

Går ombord på Serenade....

Bye bye Fort Lauderdale....

Uppackning......

Drink före maten i Schooner bar

Frukost

Igår letade vi upp ett litet undangömt ställe där det var folktomt och lä för det blåste en hel del

Nu blir det bok och Rosé vin

Fort Lauderdale

Hej hopp!! Hoppas ni har det bra därhemma i vårsolen. Vi har det fantastiskt skönt förutom att jag är tokförkyld...😝😡🤧 Jag kände att det började krypa på mej redan i torsdags och varit lite snorig men trodde att det berodde på flygningen......idag slog den till med full kraft och varit däckad stor del av dan. Men skam den som ger sig.....har införskaffat högar med både spray och piller som ska ta bort den otäcka basilusk som vågat sig bita sig fast......👿

Igår hade vi en härlig relaxad dag vid poolen på hotellet. Det blåser halv storm vid beachen men i vår lilla oas är det lugnt och skönt och ca 26 grader men rätt kallt i poolen 😜

På kvällen gick vi till ett av alla våra många favoritställen....Café Del Mar....där vår favorit gitarrist brukar spela. Jag hade ju så klart tagit reda på att han skulle spela på kvällen så det var ju ett enkelt val när vi skulle välja restaurang för kvällens middag.
Vi blev dock lite besvikna.....han hade klippt av sitt långa hår.....och hade kostym......såg inte ut som han brukar...😳😜 Han var dock lika fantastiskt bra 😃😃😃

Idag har det ju oxå gått i relaxens tecken.....både vid poolen och i sängen för mej 🤧🤧🤒🤒 Men framåt eftermiddagen lyckades vi ta oss iväg ner till "stan" och flanerade lite. Men nu har vi kommit hem igen efter att ha ätit en riktig amerikansk middag......hamburgare.....faktiskt supergott trots förkylning 😃
Nu är orken helt slut och så fort jag skickat iväg detta så ska jag gå och totaldäcka i min sköna säng.....och hoppas på en betydligt bättre dag i morgon när vi ska gå ombord på Serenade of the Seas.

Natti Natti 😴😴😴😴

P.S. När jag skriver ner till stan är det där "allt" händer....butiker....restauranger.....det tar oss ca 10 min att gå dit 😀

Alex Fox lite annorlunda mot hur han sett ut förut med sitt långa hår......

En cool bil som Benke blev impad av.....stor utanför vår restaurang idag

Mera bil 😊

Benke njuter av sin burgare......

Ridande polisen kom förbi när vi satt och käkade

"Vårt" hamburgarhak och mera bil....

Beachbild

Selfie.....

H
Vår väg hem från "stan" när vi går beachvägen

Min position just nu......😜

Äntligen framme

Idag har vi haft en härlig dag i Fort Lauderdale. Det är så skönt att komma hit för eftersom vi varit här så många gånger så känns det lite som att komma hem.
Igår var det en vääääldigt lång dag. Taxin hämtade oss vid 8.30 och tog oss till Arlanda. Skönt att vi var ute i god tid för det var kaos i trafiken......
Flygresan över till New york där vi skulle mellanlanda gick väldigt bra. Duktiga piloter som körde oss lugnt och tryggt så till och med jag kände mej rätt ok 😬😜 Efter den långa proceduren genom tullen i New York kunde vi sen hämta ut våra väskor och sen checka in dom på nytt. Man är alltid glad när man fått alla sina väskor......
Sen drygt tre timmars väntan på nästa flyg som tog oss över till Fort Lauderdale. Det planet tog ca tre timmar och var inte alls lika behagligt som över Atlanten.
Vi hade otroligt mycket turbulens och det både hoppade och knakade i planet. Jag var skräckslagen och t.o.m. Benke sa efteråt att han faktiskt blev lite orolig när vi skulle landa. Piloten körde för full gas rakt ner medans vi studsade runt.....förmodligen för att det blåste halv storm ute. När planet äntligen stannade var det rätt många som applåderade.....kändes som värsta charterresan.....men det var nog fler än jag som hade suttit och funderat på varför man utsätter sig för sånt här.....😳😱

Men ner kom vi ju och våra väskor kom som dom skulle oxå så det var bara att ta en taxi till vårt hotell. La Casa Del Mar som vi bodde på förra våren när vi var här. Ett supermysigt litet hotell. Vi kom dit vid elva tiden på kvällen så dom hade lagt ut nyckeln till vårt rum som faktiskt var samma som sist. Då var det bara att göra kväll och stupa i säng

I morse sov vi rätt länge och gick upp först när det började knorra i magen. Då gick vi iväg till ett ställe som vi hittade förra året och käkade en härlig frukost. Efter frukost och lite promenad i området gick vi tillbaka till hotellet och softade lite vid poolen. Det är alltid jobbigt i början av semestern att lära kroppen att inte göra någonting.....inga boxar att mocka...inga spisar att mura....

På eftermiddagen gick vi neråt "stan" och minglade runt lite innan vi bestämde oss för en tidig middag idag och gick till ett favoritställe vid vattnet. Där njöt vi av god mat och dryck och fantastisk sol 😀

Nu tror jag att det blir natti natti för mej. Benke ligger redan och sover sött i sin säng 😴

På flyget.....

Min frukost i morse.....smarrig

Vårt mysiga hotell "La Casa del Mar"

Benke vid poolen på hotellet

Vår hotellpool

Mer vy över hotellet

Liten blomma

Blåsigt på beachen idag

Åt en härlig middag på bästa restaurangen med det perfekta läget

Inte helt fel utsikt att äta middag till

Vi fick en liten tiggare till bordet 😘

Oj oj...dax igen....

Hej hopp alla som vill hänga med oss på vår resa. Nu är det dax igen och vi drar i morgonbitti 😀 Klockan är 00.01 och alla som hängt med ett tag vet ju att vi är nattpackare 😬😜 men nu börjar vi ha allt under kontroll och lugnet närmar sig.....Det har ju som vanligt varit en väldigt hektiskt period inför vår resa....som alltid....men det är ju inte alltid vi har köpt en Hästgård och är på väg att flytta innan vi åker.....men hästgården är avbokad och vi kan bara njuta av semestern utan att känna stress att behöva flytta när vi kommer hem....ganska skönt....trots att det kändes lite snopet att bli av med hästgårds drömmen 😊🚜🐴😳

Igår körde vi Hennezzy o Sanoir till bästa Sara Åkerlund i Munktorp som ligger i Köping. Hästarna har det fantastisk där och Hennezzy verkligen sprang in i sin härliga box med värsta halmbädden för att rulla sig. Han visste precis.....han har ju varit där ett antal gånger nu. Dom tycker verkligen att dom kommit till himmelriket 🐴🐴🐴❤❤❤

I morgon drar vi alltså mot det stora landet på andra sidan världen.....vi flyger till Fort Lauderdale, Florida. Där stannar vi i fyra dagar tills vår lilla kryssningsbåt Serenade of the Seas avgår på måndag. Elva nätter ombord när vi tuffar runt i Karibien innan vi kommer tillbaka till Fort Lauderdale igen. Då tar vi flyget upp till New York och har lite skön stadsvandring i elva dagar innan det är dax att flyga hem till gamla Sverige igen.

Hoppas ni vill hänga med på vårt äventyr.....🌴☀️🍹🛫🚢🗽🇺🇸 Hoppas bara vi blir insläppta i USA nu när det är lite nya regler.......😬😬

Nu är det väl dax att gå och sova lite innan taxin kommer i morgonbitti.....men Benke ska bara stryka färdigt sina skjortor och så är det väl hundra andra saker som oxå måste fixas.....

vi hörs på andra sidan världen......kramis 🤗

Så här skönt ska vi snart ha 😀🤗😎

Lite mys på båten blir det oxå....

Lilla Boris hänger utanför sitt nya hus 🐿❤ Kollar lite vad vi pysslar med.

Vår fina gård som vi trodde vi skulle flytta till...😳