Antigua och sjögång

God eftermiddag alla landkrabbor 😘 Sitter just nu på pooldäck och tittar på en böljande pool. Vi har lite gungel-i-gung här på det sju haven. Så det är stora vågor i poolen 😜 Vi har absolut inget oväder....tvärt om vi har superskönt i solen.....men det är lite upprört hav och stora vågor på ca 3-4 meter och så kommer det nog tyvärr vara hela vägen upp till Fort Lauderdale. Vi såg när vi var inne och käkade lite lunch att dom hängt upp spypåsar vid alla trappor....🤢🤢

Jag brukar ju sitta på vår balkong och blogga men just nu vågar jag inte gå ner till vår hytt för risken finns att man blir fast där......Så länge man sitter ute på pooldäck brukar det gå bra......😳 Och så har vi ju förstås knaprat i oss lite sjösjukepiller och det var ganska många kryssningar sedan vi behövde det.

Igår var vi på ännu en härlig ö - Antigua.. Staden St.John som huvudstaden heter är en hyfsad stor stad med tanke på öns storlek och vi anlägger precis mitt i Stan 😀. Antigua är känd för sina många beacher.....365 st....så en för varje dag på året. Vi försöker åka till olika beacher varje gång som vi är här och än så länge har vi aldrig blivit besvikna på någon. Den här gången ville vi åka till en Beach som vi blivit tipsade om som ligger ca 30 min bort. "A quiet little corner of Paradise" som någon sa ☺️ Ffryers Beach ( ja det ska vara två f ☺️)

Vi tog alltså en taxi med en trevlig chaufför som heter Curtis och åkte bort till Ffryers. Det är alltid roligt när beachen ligger en bit bort så man får se lite av öarna man kommer till och de flesta chafförer brukar vara väldigt pratsamma och trevliga. Curtis berättade att på Antigua bor det bara 20 tusen människor och 9 av 10 är kvinnor så det är lite knasig fördelning. De värderar sina kvinnor högt och att kränka eller bära hand på en kvinna betyder hårda straff. Det är skolplikt på Antigua och de har sina skoluniformer som på de flesta karibiska öar.

Ffryers Beach var lika härlig som vi hört. Fantastiskt turkost vatten och vit sand och det bästa av allt inte så mycket folk.

Efter vi lämnade Antigua igår e.m. så är det nu full fräs upp mot Florida så idag är det alltså den sista "riktiga" dagen......i morgon är det dax att packa....(hoppas det inte gungar mer då 🙄) Otroligt vad fort tiden går när man har roligt. Så på fredag morgon anländer vi Fort Lauderdale. Där ska vi hämta upp en hyrbil och ta oss till Fort Mayers där vi hyrt en lägenhet. Ska bli kul 😀

I kväll är det den sista "Formel night" och jag vet att vi får Lobster till middag 😍 hoppas bara man får till fejset ordentligt i alla vågor 😬🤣

Så nu är det nog slutrapporterat från Serenade of the Seas. Hörs från Fort Myers 😘  Bye bye

Antigua

St.John, Antigua

Mera St John

Härliga Ffryers Beach

Tog en liten promenad på beachen och spanade in dessa hus som är under byggnation....nåt att köpa kanske....

Den lokala baren på stranden 🤣🤣

Det fanns faktiskt en restaurang oxå

Riktig mysig.....

Min Beach kille 😀😍

Infarten till beachen/restaurangen

Det känns som om fartygen är ända in i stan 😜

Här är hela vårt middags sällskap.....(tyskarna i mitten😀)

Det ser inte ut att vara så höga vågor......

Skönt på pooldäck

Jag bloggande på pooldäck 😎

Grenada

Idag har vi varit på Grenada som även den är en klar favorit. Den är grön och frodig och otroligt kuperad. Jag hade sett fram emot att åka till en Beach som heter Grand Anse Beach som man kommer till med taxibåt. Vi har bara varit där en gång tidigare och den var helt fantastisk och även resan dit ett litet äventyr.
Tyvärr skulle vi bara stanna halvdag på Grenada så vi tänkte käka frukost tidigt och sen sticka iväg. Men när vi var på väg att gå av båten så öppnade sig himlen och det blev ett tropiskt skyfall. Det höll i sig ett bra tag så när det till slut slutat regna så kände vi att vi inte vågade ge oss iväg till GrandAnse. Vi vill ju inte gärna riskera att missa båten 🙄
Vi bestämde att vi skulle stanna i stan. Staden St.Georges är en rätt mysig stad att vandra runt i. Den är absolut ingenting för klenisar om man vill se något för gatorna är smala och väldigt backiga och tuff trafik.

Om man vill ta sig till Downtown som liger på andra sidan "stan" från båten så kan man antingen ta en vatten taxi eller gå i en tunnel rakt igenom berget. Man kan ju vandra runt på "vår" sida om stan oxå där det finns butiker, restauranger etc. men i Downtown är det lite mysigare att gå för det är som en vik in som man kan gå runt och så ligger det massor av fiskebåtar odyl. Den viken måste ha varit perfekt tillhåll för pirater på den tiden som de härjade här.

Vi tog tunneln igenom berget och sen flanerade vi runt, kollade på båtar och myste. När vi skulle gå hemåt tog vi vägen över berget istället för att gå igenom det. Det är som värsta gympasset 😀 Men den vägen är väldigt vacker att gå. Men man får hålla tungan rätt i mun och inte snubbla på floffarna för då kan man få rulla nerför alla backarna 😂😂

Nu måste jag göra mej klar inför kvällen. Ska kanske gå på någon show innan middagen. Igår var vi på en helt fantastisk show. En magiker som heter Nathaniel Rankin. Han har fått utmärkelsen "Canadian Champion of Magic". Man blev imponerad av hela hans show och undrar hur tusan allt går till men det som jag mest undrar över hur det funkar är.....han tar upp en en man för honom helt okänd från publiken....klipper sönder hans slips i smådelar.....gubben blev lite orolig.....trollar lite och vips är slipsen hel igen 🤔🙄😳

Ha det bäst ☀️☀️☀️☀️☀️

Frukost på Grenada 😜

Utsikt över St:George från vår balkong

Sen kom regnet......

Ett litet torg....

Torghandel

Denna tunnel ska vi gå igenom

Den är inte så bred.....lite otäckt när det kommer lastbilar

Här kom vi ut.....

Här är början på "viken" i Downtown

Granadas "Bygg Ole"

Fiskebåtarna låg i tredubbla rader......

Lite stads vy....

Liten tvärgata.....

Båt.....🙄

Lokal bar o restaurang

Stadsvy över "viken"

Mera vy.....

Dit upp på den gröna berget ska vi gå upp sen.....

St Georges "Konsum"

Mera vy....

....och mera båt

Brandstationen....

....och polisstationen

Nu har ni fått rätt mycket vy.......😜

Busshållplats......jag stod på andra sidan skylten och undrade varför en kille i en van hojtade åt mej....men det var ju bussen och dom trodde att jag väntade....😂

En staty till minne till Grenada borna från Italien då de hjälpte till när ett kryssningsfartyg började brinna på 60 talet. De hämtade upp alla människor i små båtar och till slut sjönk fartyget därute på ett rev.

Stadshuset....

Skulle ni våga parkera bilen så nära stupet?? Ratten sitter ju dessutom på höger sida....

Smala vägar som är hårt trafikerade.....

Fort George

Måste vila lite.....

Skulle nog inte funkat med dessa hårnålskurvor i Sverige......

Världens smalaste trappa....

Utsikten är vacker....

Där nere ligger ett sjukhus....

Ambulans parkeringen.....och vår lilla båt

Så här ser alla gator ut på stan....upp och ner

Barbados

Idag har vi varit på den fantastiska ön Barbados. Jag gillar Barbados inte bara för att de har fantastiska beacher utan för att den känns ren och fräsch och rätt modern. När vi kommer hit brukar vi oftast åka till en Beach som heter Boatyard. Det är en väldigt populär beach som de som jobbar på båten oftast åker till.

Men den här gången ville vi åka någon annanstans så vi får se lite mer av ön och inte bara åka den vanliga vägen genom staden Bridgetown.

Vi hittade en taxichaufför som rekommenderade en Beach ca 20 min bort på andra sidan sidan mot var vi brukar vara. Taxichaffören som var en kvinna och heter Lydia var en toppen guide och berättade massor om ön. Vi körde även förbi Rihannas hus där hon var född och bodde innan hon blev känd sångerska. Där stannade hon till så vi kunde ta kort, annars så körde hon som en galning på de smala vägarna. Det är ju alltid lite läskig känsla eftersom de kör på "fel" sida på vägen och har ratten på fel sida.

Lydia berättade bl.a. att Barbados har bäst ekonomi av alla öar i Karibien och att det oxå är den dyraste ön att bo på. Det är väldigt mycket rikt folk som bor där permanent eller periodvis. Rihanna har precis köpt en ny villa där för 20 miljoner dollar......
Sen är ju rom tillverkningen väldigt stor på ön och har varit det ända sedan början av 1700-talet.

De har väldigt lite brottslighet på ön för fängelserna är otroligt tuffa att sitta i och man får väldigt höga straff så det är ingen som vill ta risken att hamna där. Om någon rånar en turist tex kan han få 10 års fängelse.....Kanske något för oss att ta efter.....🙄

Vi kom iallafall fram till beachen som heter Paynes Bay. En fantastisk härlig Beach med vit sand och turkost vatten. Lite stenig botten på vissa ställen för det var flera korallrev utanför som det kom in korallstenar ifrån.

Vi blev lite förvånade först när vi kom fram till för det var värsta gudstjänsten mitt på beachen. En predikare och en massa åhörare som satt där under sina paraply i skydd mot solen. Det var ju lite annorlunda.

Vi har haft en fantastisk dag iland men nu ska vi alldeles strax lämna Barbados och tuffa mot Grenada som vi kommer till i morgon.
So for now bye bye 😘

Ps. Tyvärr tog batteriet i kameran slut så jag kunde tyvärr inte ta så många kort som jag hade önskat......

Peter och Marion är ett par från Canada som vi träffat på tidigare kryssningar. Trevliga med mycket humor. Peter kommer faktiskt från Barbados.

Våra amerikanska middags vänner. Linda och Randy. Tyskarna borta igen ☺️

I morse hade vi denna utsikt när vi käkade frukost ☺️

Huset där Rihanna växte upp i. Gatan har de döpt till Rihannas road

Ett monument över de som dog i en flygkrasch på 70 talet

Den Gudstjänsten på beachen som vi lyckas komma mitt i. Kändes lite dumt att ta kort på dem så det blev ett litet i smyg.....

Här ligger jag och myser....

Paynes Bay.....

Mera Paynes bay.....

Vårt "basläger" idag........

Vår chaufför Lydia....

Alldeles nyss från vår balkong

St.Kitts och St.Lucia

hej hopp 😀😀☀️☀️ Hoppas ni har det bra därhemma och att det inte är för kallt på er 😜 Vi har det iallafall toppen. Igår var vi på St. Kitts. Vi hade bestämt att åka till den härliga Cockle Shell Beach så vi haffade en taxi och åkte den dryga 20 min långa resa som det tar att åka dit. Själva beachen är väl inte en super wow upplevelse men vägen dit är fantastisk. Jag blir alltid lika fascinerad av den vackra berg o dal bane väg som det är dit. Den här gången hade vi en chaufför som var lite rädd om våra liv och körde inte som en galning och vi kunde njuta av utsikten lite extra. Som vanligt stannade vi till för att ta lite kort på det som är mest fascinerande.....att man kan få med två olika hav på samma bild 🙄😀 Karibiska havet och Atlanten......(se bilder nedan 😀)

Vi hade sen ett par härliga timmar på beachen innan vår chaufför kom och hämtade upp oss på utsatt tid. Det är ett gästvänligt folk här (som på de flesta karibiska öar) och de tar aldrig betalt för taxin förrän de har hämtat upp oss och lämnat av oss vid båten igen. Det känns rätt tryggt för då känner man sig mer säker på att det är någon som verkligen kommer så man inte står där och missar båten för att man inte hittat någon taxi tillbaka.

Idag har vi varit på den vackra ön St. Lucia. Vi har ju varit här rätt många gånger nu och det finns ju väldigt många härliga beacher att åka till och vi har haft lite olika favoriter men förra året när vi var här hade vi fått ett insider tips om en magisk plats som vi så klart testade. Det var fantastiskt så vi gjorde en repris idag. Tog en vattentaxi till ett ställe som heter Marigot Bay. Ett mysigt litet ställe som igentligen är en resort och det är lugnt och skönt och inte en massa folk.
Den här taxiresan som tar ca 20 min med en väldigt snabbgående båt betalar man för både tur och retur direkt.....var lite nervös första gången att de inte skulle dyka upp men de kommer så snällt på avtalad tid.

Vi har alltså haft en underbar dag och nu sitter jag på balkongen och ser Castries som stan heter bli mindre och mindre medans vi tuffar ut på havet igen.

Snart dax att fixa sig iordning för kvällens äventyr och middagen. Vi har förresten fått tillbaka tyskarna till vårt bord i matsalen.....men de håller sig rätt lugna nu och paret från Michigan är jättetrevliga så vi har rätt kul under middagen 😀

Måste göra av med gratis spelen vi fått 😀

St. Kitts från balkongen

Vägen till Cockle Shell Beach

Två olika vatten på samma bild. Till vänster Atlanten och till höger Karibiska havet. Vi ska längst bort.

Paparazzi.....

Njuter av utsikten

Karta där ni ser hur de båda haven är på st Kitts

En liten snutt av Cockle Shell Beach

Badpojke....

.....och badflicka ☺️

Ön längst bort är St.Kitts syster ö Nevis

Beach....

Det är ganska torrt här....skulle behövas lite av vårt regn.....

Puss 😘

St. Lucia - utsikt från vår balkong. Inte helt fel att nyvaken gå ut på balkongen och se detta

När man ser detta lilla hus så vet man att man är på St Lucia 😀

Står och väntar på vår taxibåt

Onboard 😀

Närmar oss Marigot Bay....

Här är vår lilla taxibåt

Vårt lilla näste i ett par timmar 😀

Litet men rätt mysigt

Finns en restaurang där borta oxå....

En snubbe som gjorde fina skålar av palmblad. Jag köpte en liten skål av honom och då gjorde han den fina fågeln till mej. Tyvärr så blåste den av båten när vi åkte hem 😳🤥

På väg att lämna Marigot Bay......Så faktiskt en segelbåt med svenska flaggan på

Denna klippa är med på någon inspelning av Pirates of Caribbean

Det är många som brukar hoppa från denna klippa. Ser ni killen som är på väg ner.....

Hemma igen.....😀😀

Ponce - Puerto Rico

Ciao alla bloggers.....I dag har vi varit på Puerto Rico. Vi brukar normalt komma till staden San Juan som är en väldigt gammal men mysig stad som det är trevligt att promenera runt i. Men på den här kryssen kom vi till en stad som heter Ponce som ligger på andra sidan ön. Jag vet inte varför vi inte gick till San Juan istället men det kan ju ha att göra med att San Juan blev väldigt förstörd av orkanerna i höstas......

Vi trodde iallafall att staden Ponce kanske var lite typ som San Juan fast lite mindre så vi hade bestämt att undersöka stan lite. I San Juan lägger vi till direkt i stan....men här hamnade vi i nåt industriområde eller nåt......men vi tänkte att stan är nog fin iallafall 😬😬🤔 Vi tog en taxi till Downtown som vi fick tips om.....men stan blev en riktig besvikelse. En jättekonstig stad som kändes öde på något sätt med tillbommade hus och stängda butiker. Ruffigt och slummigt......det fanns väl typ två gator precis mitt i centrum som kändes någorlunda ok att gå på men vi var ju ändå tvungna att kolla runt lite. Men det kändes rätt bra när vi sen satt i en taxi tillbaka till båten. Vissa gånger är det faktiskt skönare än andra att komma ombord igen. Och nästa gång vi kommer till Puerto Rico så hoppas jag verkligen att vi kommer till San Juan igen.

Igår hade vi ännu en dag till havs så vi blev väldigt förvånade när vi vaknade igå morse och kände att vi stod stilla.....ut på balkongen och såg att vi låg vid en pir på en pytteliten ö. Det är en ögrupp som heter Turks och Caicosöarna. Hade aldrig hört talas om den.
Det var en människa som kvällen innan blivit akut sjuk så vi hade lagt till här för att den sjuka människan skulle kunna få flyga till något sjukhus.

Dagarna och kvällarna rullar på snabbt. Mycket sol och lata dagar, roliga kvällar med massor av god mat, underhållning och trevligt sällskap. Vid vårt middagsbord är tack o lov tyskarna borta 😀

For now bye bye 😘

Sitter i teatern och väntar på en show. Rätt kallt därinne så jag lånar Benkes kavaj 😀

Selfie.....

En tjej som sjunger Celine Dion låtar.....helt fantastisk.

Den lilla "Turk" ön som vi gjorde en snabbvisit på

Mera "Turk ö" Den var inte stor....

Sol e skönt 😎😎😎

En fin kväll men frisyren blir inte så fin 😀

Ett par från Canada - Marion och Peter - träffade vi på vår förra kryssning. De hade köpt med några hästtidningar till mej när de fick höra att vi skulle vara ombord. Gulligt  av dom

Hamnen i Ponce - Puerto Rico

På en av de få gatorna som var någorlunda civiliserade låg detta lite coola hus. Kombinerat brandkårs museum och turist information

En fin brandbil

En tjej som var fantastisk att gå på dessa styltor. Förstår inte att de kan balansera så bra på de rätt tunna pinnarna

En katolsk kyrka som många amerikanare var imponerade över......ser väl lite ut som våra. I bakre delen av kyrkan var det en lång kö av människor.....toalettkö tänkte vi...men det var ju kö till bikten 😂

Den enda fontän som var igång av ganska många.....

En ganska tråkig park.....

Men träden är rätt balla......

Ett av de få fina hus vi såg på vår promenad genom stan.

Annars såg det mest ut så här....

Om inte bilarna skulle finnas skulle det se väääldigt öde ut

Rätt skabbigt......

Vart är alla....🤔🙄

Ett naturligt tak till bilen 😂

Lite fina blommor iallafall.....

Den enda "shopping" gatan som fanns.......

"shopping" gatan åt andra hållet

Vi var glada att komma tillbaka till båten

Blev ett par timmar på pooldäck efter stan

Serenade of the Seas

Hej hopp!! Idag är det tisdag eftermiddag och vi kom alltså ombord på Serenade of the Seas igår.
Efter en härlig frukost vid beachen igår så gick vi "hem" till hotellet och packade ihop våra pinaler och checkade ut. Tänkte vara lite snabba ner till kryssnings terminalen innan den värsta kön börjar. Det tog ca tio minuter med taxi till terminalen och incheckningen och säkerhetskontrollerna för att få gå ombord tog omkring en halv timme. Rätt ok 😀 Enda nackdelen att komma ombord lite tidigare är att inte hytterna är klara förrän klockan 13.00. Men vädret var ju väldigt najs så det blev till att sitta lite på pooldäck och vänta in hytten 😀👍

När vi väl kom in i hytten så softade vi en stund innan vi gick upp och käkade lite lunch. Det är det som är skönt när vi åker från Florida istället för tex. Boston.....man kan sitta ute och äta från dag ett 😀😀😎😎☀️☀️

Efter lunchen var det dax för den obligatoriska drillen....livbåtsövningen som vi alltid måste göra oavsett hur många gånger man åkt. Men nuförtiden behöver vi ju inte ha på oss flytvästar som vi var tvungna att ha förr 🤣

Klockan fyra var det dax för avgång och lite Sail Away party på pooldäck. Alltid lika mysigt när det är skönt väder....(vi har haft Sail Away party i snöstorm oxå 😱❄️)

När vi kom ner i hytten igen hade vi tänkt att packa upp. De brukar vara rätt snabba att få upp bagaget så det brukar vara lagom att gå och packa upp en stund efter avgång. Benkes väska stod snällt utanför vår dörr och väntade på oss och även min ena väska.....men min stora väska med alla mina klänningar var inte där.... hmmmm ....jaja den kommer nog snart tänkte jag. Pratade med vår hyttvärd oxå men han sa att han inte sett den och att det börjar ta slut på väskor att ta upP......🤔😬 När klockan var över sex och jag fortfarande inte sett röken av min väska blev jag lite nervös. Gick ner till "informationen" och frågade om den kanske stod bland de väskor där "hytt taggen" ramlat av på men det gjorde den inte.....då tipsade hon mej att kolla med "security" där de har väskor som de plockat när de sett mystiska saker på röntgen......och där mitt bland de mystiska väskorna stod min älskade väska 😜 Jag brukar ha med mej några pyttesmå flaskor sprit till flyget så jag överlever dessa hemska flygresor och det var de flaskorna som dom sett på röntgen. Dom fick man inte ha......aja baja 😱🙄🤣🤣 Så jag fick plocka ur dom och så får jag tillbaka dem sista kvällen.

Sen blev det en snabb upp packning av min brottsliga väska innan det var dax att äta middag. Fick ett bord för sex personer. Vi hade ett par från Tyskland vid bordet som vi absolut inte gillade....och ett par från Michigan USA som vekade jättetrevliga så vi hoppas på att tyskarna väljer att äta någon annanstans ikväll ☺️

Idag har vi softat.....legat i solen och njutit och så har vi kollat på det som brukar vara höjdpunkten på pooldäck. Bellyflop tävlingen!! Brukar normalt vara i slutet av kryssningen när folk börjar slappna av lite mer och tycker att det är helt ok att göra bort och förnedra sig 🤣🤣 Den går ut på som namnet säger....man ska landa så hårt man bara kan i poolen på sin jättestora mage. Rätt underhållande.

Nu ska jag vila en liten stund innan det är dax för kvällens äventyr. Ikväll är det Kaptens välkommen ombord party. Ha det bäst så hörs vi någon annan dag ☀️☀️😘😘

Väntar på att få vår hytt

Äntligen fått hytten ☺️

Kom en väldans massa pickuper från denna lastbåt. Ingen riktig kryssningsbåt 🤣

Bye bye Fort Lauderdale

Bye bye.....

Äntligen kunde jag packa upp min förbjudna väska.....

I väntan på Belly flop tävlingen.....

🤣🤣🤣

Lite fika på balkongen

Här kommer några "snodda" bilder på vår lilla båt ☺️

Serenade

"Vår" hytt

Pool däck

Det inre poolområdet "solarium"

Centrum

Centrum av båten....längst ner är det ett dansgolv

Bästa Sara skickade mej några bilder på Sanoir idag ❤️

Sanoir har haft kul i snön ❤️

Fort Lauderdale

Nu har vi haft ännu en härlig dag i Fort Lauderdale. Vädret är fantastiskt och kanske lite för varmt för våra nerkylda Svenska vinterkroppar. Idag låg temperaturen runt 30 grader och blir ju lite av en chock för kroppen när den helt plötsligt ska ligga i en solstol i gassande sol. Så vi har legat lite lågt idag och försökt vara lite i skuggan.

Eftersom vi har varit här så mycket så känner vi inte något större behov av att springa runt på "stan" utan vi har mest varit kring hotellet och softat. Passat på att läsa en bra bok som man aldrig hinner annars 😀 Framåt eftermiddagen gick vi ner till en av vår absolut favorit restaurang här. The Coconut Seafront. Den ligger helt fantastiskt precis vid kanalen på andra sidan beachen så det är kvälls sol där. Man sitter i princip på bryggan så det är rätt roande att titta på alla båtar som kommer och går. Det är många som tar sin "lilla" båt dit för att käka och umgås och är inte helt nyktra när de ska försöka tuffa därifrån 😜
De har inte bara bästa utsikten.....de har absolut bästa Lobster Rollen 😘 Så min lycka var gjord idag när jag fått min Lobster.

Det är ett otroligt populärt ställe för alla locals.....det är nog inte så jättemånga turister här eftersom det ligger på "fel" sida om beachen. Idag var väntetiden ca 45 min för att få ett bord. Men det är värt varenda minut 😀 Tog en svalkande drink i väntan på bordet....."cucomber cooler" Lite annorlunda.....med gurkvatten....vodka och Sprite....🙄 Smakade rätt fräscht i värmen.

I morgon är det dax att ombord på Serenade of the Seas. Ska bli rätt härligt att komma ombord igen. Tyvärr är de flesta av den personal vi känner på semester eller omflyttade till andra båtar men har vi tur finns det iallafall någon vi känner kvar.

Fick reda på igår att ett par från Canada som vi träffade på förra kryssningen kommer vara ombord. Kul 😀
Nästa gång jag skriver är vi ombord och jag hoppas att uppkopplingen är tillräckligt bra för att kunna få med lite bilder. Det har ju varit lite si och så med uppkopplingen.
So for now....bye bye ❤️❤️❤️

Morgonen är den bästa tid att promenera vid beachen....

Det är lugnt och stilla och solen glittrar härligt i vattnet......

Vi valde bästa stället för en god frukost.......

Kan man ha bättre utsikt till morgonkaffet........

Inte helt fel frukost.......

Middagens utsikt blev ju inte så mycket sämre........Vår favvo restaurang The Coconut

Det finns ju en del sköna båtar här......utsikt från middagsbordet 😀

En privat liten tikibar med solstol passerade oxå

Min gurkdrink 🍹👍

Min fantastiskt goda middag 😀👍 Deras Lobster Roll är min stora favorit på denna härliga restaurang

Återigen lite Kvällsmys utanför vårt rum

Framme i Ft. Lauderdale

Nu är vi äntligen i Fort Lauderdale i Florida. Det var en liten kamp igår att komma hit och det var en låååång dag. Flyget över Atlanten gick ändå rätt ok trots de nästan 9 timmar som det tog att komma över till New York. Men landningen var inte så rolig för det blåste tydligen en hel del så det blev lite skakigt och bumpigt 😨😱 och Benke blev faktiskt lite 🤢🤢åksjuk.

Immigration gick faktiskt relativt snabbt mot vad det brukar ta och sen var det bara att hämta upp väskorna och checka in dom på nytt och sen gå genom säkerhetskontrollen. Väl framme vid vår gate så fick vi besked att vårt plan var en timme försenat pga oväder......sen tog det ytterligare en timme efter det att vi fått gå ombord innan vi fick lyfta. En riktig skräckstart som t.o.m. Benke tyckte var otäck. Det är verkligen ingen hit att ut och flyga i oväder.....men nu har vi fått vår beskärda del av oväder så då kanske vi slipper det till havs.....🙄😜👍

Vi kom iallafall ner ordentligt trots att jag tvivlade starkt på det ett tag.....och efter att snabbt plockat upp våra väskor så tog vi en taxi till vårt hotell. La Casa del Mar. Ett väldigt litet och mysigt hotell som vi bott på förut. Klockan var närmare ett på natten (lokal tid) när vi kom fram så vi var rätt möra då. Det var bara att krypa ner i sängen och däcka. 😴😴😴😴

I morse gick vi först ut på "stan" och käkade lite frukost. Sen har vi mest glidit runt och softat, strosat runt och njutit av solen och värmen. Legat vid poolen och läst 😎😎😎 Nu har vi käkat lite middag och tycker att det är dax att gå och lägga oss trots att klockan bara är nio på kvällen 🙄☺️😴

Hoppas ni inte har allt för kallt därhemma. Vi skickar lite ☀️☀️☀️☀️ till er. Ha det bäst så hörs vi snart igen 😘

Mys vid beachen

Selfie 😘

Inte en Royal Caribbean båt men ändå får man en känsla av att kryssningen är nära........

Våra bästa platser för dagen är vid poolen på vårt mysiga lilla hotell La Casa del Mar

Mera hotellbilder......

Där precis till höger ovanför trappan bor vi

Dagens lunch.....smarrig fruktsallad

Kvällsmys utanför vårt rum

Någon som är sugen på sol o värme??

Hej hopp och välkommen tillbaka för lite semester 🤣🤣 Nu äntligen är det dax igen och vi hoppas att ni hänger med. Det börjar ju bli lite småsegt med denna kyla och lynnigt väder så just nu känns det väldigt bra att komma iväg lite.

Denna gång går resan först till Fort Lauderdale där vi stannar några dagar innan båten till det härliga Karibien avgår på måndag. Efter elva sköna dagar (utan orkaner 🙄) till havs och mysiga dagar på diverse öar kommer vi iland i Fort Lauderdale igen där vår (förhoppningsvis) hyrbil står och väntar på oss. Sen kör vi upp till Fort Myers där vi hyrt en lägenhet. Det ligger ett par timmars körning från Fort Lauderdale.

Klockan är nu 00.05 och vi börjar bli klara med vår packning. Vi börjar ju få lite rutin på det här så det är ju inte riktigt lika kaotiskt som förr......Ni som hängt med från början på våra bloggar vet att vår sista dag alltid brukar vara lite rörig 😬🙄😇.  Men vi har väl vant oss att det alltid blir lite hektiskt sista tiden innan vi ska åka.

Idag har jag först hjälpt Benke att flytta bilar till hans förråd innan jag åkte och fixade mina naglar kl 9.00. Sen blev det ett besök på ICA för att bunkra mat till Boris. Nu blir hon bortskämd med alla sina favorit godsaker på en gång.....banan, Sharonfrukt, avokado, champinjoner, äpple och gurka. Sen massor av pinjenötter, pecan och mandelflarn. I morgonbitti när hon vaknar och allt är framlagt så kommer hon tycka att hon är i paradiset 😇🐿 Men hon är ju en sån smart liten korre så hon äter bara lagom av allt 😘 och sen kommer ju Sandra och busar med henne 😀
Efter lite andra sista minuten ärenden landade jag hos min mamma och tog en mysfika innan det var dax för frissan. Sen hem och packa 😀

I måndags var vi nere i Varberg och flyttade vår bebis häst Wino. Han ska på lite "träningsläger" medans vi är borta och i går körde vi Sanoir till Köping så det har varit fullt upp hela veckan.

Igår fick jag ett väldigt trevligt email från SAS .....vi har blivit uppgraderade till business 😄😄👍👍 sååååå härligt. Då är dom förlåtna allt annat strul dom orsakat med våra sittplatser 😡😡 Jag har haft många samtal (och vääääldigt långa telefonköer) med SAS de senaste dagarna för de placerade oss ca 10 platser ifrån varandra på inrikesflyget mellan NY och Ft Lauderdale. De första jag pratade med sa att de inte kunde göra något åt det men till slut igår pratade jag med en kille som fixade våra sittplatser 😘

Nu tror jag att vi börjar få någorlunda kontroll på vår packning och det sista vi måste göra innan vi sticker. I morgon bitti klockan 9 kommer taxin som tar oss till Arlanda så några timmars sömn blir det väl 😊 Ska bara fixa det sista........

Ha det bäst så hörs vi från andra sidan världen

H
 Lilla bebishästen Wino har blivit rätt stor 😀

Söööt

Sanoir lite låg när vi säger hej då....😢

Boris ganska obekymrad när vi packar 😀🙄

Sötis 😘😘❤️

Men har lite koll iallafall......