Hemgång men ingen avgång...

Sitter nu och njuter av kvällssolen och vacker utsikt från vår balkong för sista gången. Imorgon bitti var det meningen att vi skulle lämna vår lägenhet och åka till flygplatsen, lämna av vår hyrbil och sen hoppa på flyget hem.

MEN.....nu har ju SAS ställt till det och strejkar för fullt. Tyvärt blev inte våra sista dagar så avslappnande och sköna som vi planerat utan nu fick vi istället oroa oss...fundera och till slut sitta i en helveteslång telefonkö till SAS för att få reda på vad som gäller......försökte boka om på deras hemsida men gick inte att komma fram.
Eftersom vår första flygtur härifrån till New York är med United och enligt den knappa information vi kunde läsa oss till så tänkte vi ju att vi måste ändå åka upp till New York och sen avvakta därifrån. Så vi bokade upp oss på ett hotell nära flygplatsen där så vi ändå skulle ha någonstans att ta vägen i vår väntan.......det känns ju som om strejken kan dra ut på tiden......

Men idag fick vi helt plötsligt massor av konstiga flighter tilldelade.....till Miami....London...Frankfurt.....de kom och gick flera bud...🤔
Till slut lugnade det ner sig och nu har vi fått vår nya rutt......dels flyger vi hem på tisdag kväll istället för i morgonbitti så nu har vi bokat ett nytt hotell bredvid flygplatsen i Fort Myers......sen flyger vi först till Atlanta där jag hoppas att vi hinner med nästa plan som tar oss till London. Vi har bara en timme på oss där och det är en enormt stor flygplats......🙄😬 Om vi nu tar oss till London så går sen planet därifrån till Arlanda och vi landar förhoppningsvis på onsdag eftermiddag i gamla Sverige igen. Phuuu....en kamp att få komma hem....😜✈️

Det här är kanske det sista som jag skriver för denna gång. Kanske blir det några rader om det blir någon stund över någonstans.
Annars får vi tacka för oss och hoppas ni hänger med nästa resa som blir i slutet av oktober. Då är det ju dax för Halloween igen 😜

Nu kan jag inte dra på det längre....nu måste jag gå in och packa.....man försöker förtränga det in i det sista men det måste göras. Så ha det bäst så ses vi snart. Puss och kram från oss 😘

Jag bara älskar vår lilla lägenhet med kvällssol 😎❤️

Blev lite shopping häromdagen på Miromars outlet

Såååå härligt med en utomhus galleria....

Nacka Forum kan slänga sig i väggen 😜🤣

Det finns små vattendrag och fontäner överallt med sina små invånare.....

Fika med tilltugg behövs när man shoppar....men nu blev det smörgås och inte bulle som Benke ville ha 😁

I en annan fontän satt dessa små killar.....

Knatte Fnatte och Tjatte.....

Är vi klara nu.......

Telefon kö med - inte just nu så populära - SAS 😡😡😡

En fin "Hibbe"

Fina killar 😍

King of the Beach

"Den gamle och havet"

Marco Island - borta bra men hemma bäst

Idag har vi varit på Marco Island. Vi tyckte det var dax för en heldags utflykt och låta skinnet vila från solen lite.

Marco Island är den största ön av de som brukar kallas för "ten thousand Island". Den är 59 km2 till ytan och det bor ca 17 000 personer där. Men egentligen är det bara en stad som är själva ön 😁

Den brukar iallafall stå med i alla "att göra" tips så vi tänkte bocka av den raden nu när vi inte kom till Key West. Det tar en dryg timme att köra till Marco Island som ligger nedanför Naples. Blev förvånad att de inte var några vägtullar, för det brukar vara det när det är en bro över till öarna.

Vi hade väl inga förväntningar direkt men blev väl lite besvikna över ön. Om man jämför med tex Sanibel Island som är litet och pittoreskt så var Marco Island bara vräkiga lyxhotell överallt. Det finns bara två stycken Public beach på hela ön och det är väl för att hotellen ligger runt varenda millimeter längs med beachen.
Vi hade iallafall fått tips om en av de öppna beacherna som skulle vara bäst......"Tigertail Beach". Så när vi kört igenom hela ön på den enda huvudväg som finns så åkte vi dit för att iallafall få oss ett dopp idag.
STOR BESVIKELSE!!! Det var som en kloakstinkande träskbeach......
Efter en snabbtitt så gick vi tillbaka till bilen och skulle köra ut från parkeringen igen som kostat 8 dollar. Där stannade vi till vid en informations karta......det visade sig att det faktiskt fanns en härlig Beach om man promenerade en bit bort....då skulle man komma till Mexikanska Gulfen. Men vi var lite gnälliga och på tjurigt humör och ville bara därifrån.

Bestämde att vi skulle hitta ett härligt ställe för lunch.....och det gjorde vi!!! Vi hittade ett härligt ställe med fantastisk mat och en fantastisk kypare 😍

Den lunchen gjorde hela dagen och resan till Marco Island så värd!!!

Sitter nu på vår balkong och tittar ut över den vackra solnedgången och vår fantastiska Beach. Varför ska vi åka till någon annan sunkbeach när vi har en av Floridas bästa beacher runt hörnet........

Förväntar oss en härlig Beach på Marco Island......Tigertail beach

Men....blev djupt besvikna.....🤥

Men vi letade vidare och hittade ett ställe att käka lunch på. Och då blev vi glada igen 😁😁

Vårt lunchställe

CJ's on the Bay

Väntar på mat....

Mmmmmm.....

Vår servitör ville ta kort på oss 😎

Vår lunch kanske inte ser så mycket ut men var fantastiskt god. Det är en sandwich med grillad lax och dill mayo. Den knaperstekta baconet var pricken över i..et....

Vi fick med oss en massa muggar från vår restaurang..... de delar ut en massa muggar som man sen ska fota från olika platser och lägga upp på deras Facebook.....snacka om att få massor av reklam 🤣🤣 smart!!!

Härligt promenad stråk när man måste gå av sig lite mat.......

Benke blev lite avis på denna fina golfbil.....

Nån som suktar på alla fina båtar oxå.....

Inte helt fel.....

Här är våran härliga Beach från i går eftermiddag när vi tog en lååååång beach promenad

King of the Beach.....

Jag har blivit utmanad av en stall kompis att göra "plankan" varje dag i en månad......med denna utsikt är det lätt som en plätt 😜💪

Yes!! Jag klarade det....🤣🤣

Såååå härligt......

Min fantastiska blogg utsikt 😍

Inget nytt under solen

Dax för en uppdatering...... dagarna snurrar snabbt förbi och idag har det blivit tisdag. Påsken är över och det har åter blivit vardag igen. Påsken är rätt stort här med påskharen i spetsen. I söndags var det ju påskdagen och det är den dagen som de flesta firar på och de flesta butiker är stängda. Här i huset där vi bor var vi bjudna till den traditionella påskmiddagen, men vi avstod faktiskt från den. Alla skulle bidra med någon rätt och jag vet inte riktigt vad de äter på påsken här......🤔

Vi har inte så mycket att berätta för vi har inte gjort så mycket.....Vi njuter av solen och massor av bad eftersom vädret har visat sig från sin allra bästa sida ☀️😎 Man måste ju passa på för det verkar som om det blir lite oväder framåt slutet av veckan.

Det går en båt varje morgon från Fort Myers Beach till Key West och som tar drygt 3 timmar. Då har man ca 5-6 timmar i Key West innan båten går tillbaka på kvällen. Vi har pratat om att ta en tur dit varje gång vi har varit här och nu hade vi verkligen bestämt oss. Vi åkte till hamnen för att boka biljetter och får höra att det är slutsålt hela denna vecka. Finns plats först i nästa vecka......sååååå typiskt.

Det finns en liten sjö här i vårt område där det finns skyltar med "varning för alligatorer". Vi har aldrig sett några alligatorer och tänkt att det kanske inte finns några där....men häromdagen så hörde vi när ett gäng av de gubbar som alltid bor här satt och snackade om att de sett en liten alligator i veckan. Så nu får man väl hålla ett extra litet öga när man går förbi där så man kanske kan få ett fint foto 😁🐊

Förhoppningsvis har jag lite mer att skriva om nästa gång. Men för denna gång.....bye bye

Bästa platsen.....

Förste poolskötare.....

Jippie....jag har hittat mej ett par skor 😍

Lite typiska butiks hus längs med Fort Myers Beach

Detta klassiska Beach hus är till salu.....kanske ska man slå till 🤔

Fort Myers Beach

Beachvandring.....det ser ut som en öken....

På denna stora Beach fanns det flera inhängnade områden....där olika sorters fåglar häckar

Den här lilla söta "snowy plovern" ligger och ruvar..... de smälter in i sanden väldigt väl och är rätt svåra att upptäcka

I den här snårskogen skulle inte jag vilja gå in i och rasta hunden 🤣

Sådana här små pippi fåglar finns överallt

Sitter och väntar på att det ska krypa upp en alligator 😁😜🐊

Det är många som bor här i huset hela vintern men som åker hem till New York, Minnesota etc under sommaren. De packar in sina bilar ordentligt tills de kommer tillbaka i höst.

Njuter av vacker solnedgång

Rosa bubbel på en kvälls varm balkong är inte helt fel 🍾🥂 skål

Lata dagar i Lovers Key

Nu är det väl dax för en liten uppdatering..... Idag är det fredag....som dessutom är långfredag 🐣🐥🐤 och vi har nu varit här i några dagar. Vi har det verkligen toppen. Vädret har varit fantastiskt med strålande heta dagar med över 30 grader så det blir ju rätt mycket poolhäng 😎 I höstas när vi var här, var vi mest på vår härliga beach men fick då en liten varning om att det på våren är väldigt mycket "Stingrays" så det känns lite tryggare att vara i poolen 😁
Det är även väldigt mycket delfiner som kommer nästan ända in till stranden. Sååå häftigt när man sitter på balkongen och se dem plaska omkring. Men de är snabba och man vet aldrig när de dyker upp så det är jättesvårt att få några bra kort......

Idag däremot har vädrets makter ändrat humör.....imorse såg det rätt ok ut så vi gick ut till poolen som vanligt men kände efter en stund när solen försvann att det började dra ihop sig till regn och det började blåsa ordentligt. Vi gick upp till oss igen och efter en liten stund kom Gina som har agenturen som vi hyr lägenheten av. Då kom det helt plötsligt orkanliknande stormbyar farande och våra balkong möbler började flyga runt. Helt sjukt vilka krafter det är när vinden tar tag i saker. Vårt balkongbord har en glasskiva och när den började lätta fick vi börja baxa in bordet i vardagsrummet. Tre pers för att hålla fast ett bord så det inte blåser bort....😳

När regnet och den värsta vinden avtagit lite så åkte vi iväg till en inomhus galleria i Naples. De flesta gallerior här i krokarna är utomhus och det är ju toppen men inte dagar som den här 😜

Igår åkte vi iväg och spelade äventyrs golf 😜 Det var riktigt kul, framförallt när det var jag som vann 🥇🏆 🤣

Nu har vi precis varit ute och matat "vår" lilla kisse Blacky som bor på vår parkering. Han kommer nog ihåg oss för han är inte alls så skygg som han var från början första gången vi var här. Nu kommer han fram direkt och vill gosa innan han äter. Han har även fått två kompisar som är väldigt skygga och håller sig lite i utkanten. Så nu blir det ett par burkar mat varje kväll 😜

Hoppas ni alla får en fantastisk påsk och får många ägg 🐣🐥🐤 Puss och kram från oss

God fruktsallad till lunch och spanar på delfiner.....

Vår fantastiska utsikt

Tyvärr har jag inte lyckats ta något bättre delfinfoto....🙄🐋

Äventyrsgolf...

Mycket koncentrerad.....

Var landade bollen......🤔

Det här är väl den enda alligator vi kommer få se här.....

Långben.....

Haha....fångad....🤣

Fullt fokus....Sååå häftigt gammalt träd

Snart har jag vunnit....🥇🥇🥇

Vår hyrbil

Poolvy

Blacky....."The King of the parking" 😍

Solnedgång

God middag.... Chicken Gordon Blue med ugnspotatis och sparris

Ovädret börjar dra in.....när det var som värst såg man inte bron.....

Folktomt på beachen....

Gallerian "Costland Center" i Naples

Fikapaus

Den här skylten skulle jag vilja ha 😍

Kvällsgos med Blacky....

Vårt hus....

Glad Påsk 🐣🐥🐤

Bye bye Serenade....Hello Florida

Ciao!! Nu är det dax att skriva några rader igen 😎

Idag är det tisdag och vi kom iland i Fort Lauderdale i går morse.
I söndags var det alltså vår sista dag på Serenade of the Seas. Det blir alltid lika känslosamt sista dagen och framför allt på kvällen när man ska säga hej då till alla. Några vet man att man kommer träffa igen och så de man vet att man aldrig kommer se igen.....lite sorgligt...

Så igår morse kom vi iallafall till Fort Lauderdale. Men egentligen kom vi fram redan mitt i natten för det var en ombord som blivit allvarligt sjuk. De försökte få en helikopter att möta upp oss men det funkade tyvärr inte så vi körde extra full speed upp till F.L. så den sjuka människan kunde få komma till sjukhus. Det händer ju lite titt som tätt att folk blir allvarligt sjuka och t.o.m dör ombord. Det var en kvinna andra dagen ombord som ramlade ihop och dog 😱

När vi efter lite ovanligt rörig avgång väl kom av båten så tog vi en taxi till HERTZ som ligger en bit ifrån hamnen och hämtade upp vår hyrbil. Den här gången fick vi en grå/beigeaktig Cadillac 😁 En skön och rätt snygg bil.

Sen körde vi de ca 25 milen upp mot Bonita Springs/Fort Myers Beach. (Vi bor ju precis på gränsen mittimellan). Som vanlig tog vi den mest spännande vägen "Alligator Alley" genom Everglades. Men ingen alligator såg vi på hela vägen.....

När vi kom fram till "Lovers Key" som området heter där vi ska bo, kommit in i lägenheten och lämnat bagaget så gick vi direkt till den restaurang som ligger vägg i vägg med vårt hus. "Flippers" 😋 Och Käkade en smarrig lunch innan vi tog tag i uppackningen.

Vädret här är fantastiskt med ca 30 grader och klarblå himmel så vi har väl inte gjort så mycket annat än att mysa vid poolen. Ni har ju vad jag kan se rätt trevligt väder hemma oxå 😎

Ha det bäst så hörs vi en annan dag 😘

Sista lunchen ombord.....utsikten är rätt nice
 Vårt middags gäng ombord

En selfie tillsammans med vår concierge.....bästa mästerfixaren Super Mario 😁

Bästa drinkfixaren Ervina 😘

Båtens minsta kypare....gulliga Hua Jing från Kina. Vi hade hennes fästman som kypare för flera år sedan och lärde sen känna Hua. Det här var även hennes sista kväll för hon skulle oxå gå av och aldrig mer komma tillbaka......

Våra coola kypare Jess och Jaromy...

Klockan är strax före 23.00 och nu ska väskorna ut....

Vi var tvungna att börja med att tanka. Det var tur att vi såg det för det hade blivit jobbigt att få bensinstopp på "alligator Alley" som är nästan 10 mil lång och inte en enda bensinmack 🙄

Här är vårt kök i vår lilla lägenhet

Vardagsrum.....

Balkong.....

Vår utsikt.....

Sovrum....

Badrum....

Restaurangen Flipper

Inte helt fel utsikt.....

Kycklingsandwich....toppen att man kan byta ut pommes mot frukt

God dricka 🍹😁

Den här killen hade vi som lunch sällskap

Vi hann med en stund vid poolen oxå innan solen gick ner....

King of the Publix 😜 (Konsum upphöjt med tusen)

Mys på balkongen....

Det här ska jag äta nu.....räkor 😋

St:Maarten

Igår kom vi till Philipsburg på St:Maarten. Jag gillar verkligen den här ön som faktiskt är uppdelad på två. För den ena sidan där vi kommer iland är Holländsk och andra sidan ön heter St:Martin och är fransk och så har det varit sedan 1600-talet. Philipsburg är en mysig liten stad och har en hel del butiker för de som vill shoppa. Den har oxå en härlig beach mitt i stan så man kan verkligen få allt i ett 😁

Men den här gången ville vi bara åka till en Beach som vi inte varit på förut. Det finns ju en hel del beacher här och den vi blivit mest rekomenderad att åka till är Orion Bay men den ligger på den franska sidan och vi har blivit starkt avrådda att åka till den franska sidan just nu pga någon sorts strejk som kunde påverka så att vi inte kom tillbaka till vår båt innan avgång......och missa båten vill man ju inte....🙄

Så vi rådfrågade en taxi chaufför och vi bestämde att han skulle ta oss till en Beach som heter Little Bay. Det var ett mycket bra val. Lugn och skön Beach som låg vid en resort. Så dagen blev riktigt nice 😎 Vattnet här på St:Maarten är fantastiskt härligt med sin läckra turkosa färg.

Taxi chauffören som sen även kom och hämtade upp oss igen berättade en del om ön och att den blev ju så otroligt förstörd i orkanen för snart 2 år sedan. Det tog lång tid innan de kunde ta emot turister igen som faktiskt är deras huvud inkomst på ön. Vi bytte mailadresser och bestämde att nästa gång vi kommer (i höst) så ska han ta oss på en rundtur och visa oss ön 😁

Det var det sista stoppen på denna kryssning så nu är det full speed upp mot Florida igen. Idag har vi haft en otroligt solig och varm dag på pooldäck. Folk är som galna efter solstolarna så det gäller att man är uppe tidigt om man ska ha en chans att få någon 😜

Ikväll är det näst sista kvällen så då ska vi svida upp oss ordentligt då det är en "Formel" kväll. Då blir det en Lobster till middag för mej eller kanske två.....😜

Vårt bords sällskap från Australien är riktigt trevliga. Det blir många skratt kring bordet när de är där för det har varit några kvällar de inte har dykt upp. Men ibland är det skönt att äta själva oxå.....låta hjärnan vila lite från engelskan. Vi umgås nästan varje kväll före och efter middagen med Jean och John och då blir det garanterat mycket skratt 😁

I morgon är det dax att packa.....konstigt vad fort det går. Det känns som om vi kom på alldeles nyss. Så om jag inte skriver några rader imorgon så hörs vi nästa gång från Fort Myers, Florida

For now bye bye......

Vacker solnedgång från vår balkong

Drink före maten i concierge loungen. Det är här som vi som har kryssat mycket få vara 😜

Man kan äta lite aptitretare oxå....😜

Det låg ett tyskt fartyg bredvid oss på St:Maarten

Även den här lilla båten låg vid kajen....

Väntar på vår taxi....

Hit kom vi....Little Bay Beach

Little Bay....

Fina skyltar

Härlig Beach

Den där smarta lilla röda flaggan fäller man upp om man vill beställa något från baren/restaurangen och inte vill lämna solstolen 😁

"The king of the sea"

Mera Beach.....

Viv, Pete och Marney från Australien. Viv är otroligt lik Meg Ryan när hon skrattar

På en show i teatern med Viv, Pete och Marney

Med Jean och John i puben

Dax för kvällen....

Våran bästa Concierge Mario (Super Mario) hade ett lite uppträdande för oss i Concierge Loungen

Antigua och St:Kitts

Igår hade vi en fantastisk dag på vackra Antigua 😍
Vi hade egentligen bokat en katamaran utflykt på St:Kitts redan hemifrån men när vi kom ombord och fick våra utflyktsbiljetter så såg vi att de hade   bokat in oss på en helt annan utflykt och dessutom helt fel ö. Men istället för att klaga så tänkte vi att ja ja skit samma vi kan väl se vad det är för något.....och det ångrade vi oss inte en sekund.

Vi åkte först ca 10-15 min till en resort som såg riktigt nice ut och tänkte att ok det här kan ju bli rätt mysigt....men där på beachen kom det några båtar som hämtade upp oss och körde ut oss till en pytteliten ö. Den bestod bara av klippor och en Beach. Där spenderade vi dagen och hade det supernice.

Vi behövde heller inte svälta för de serverade plockmat hela tiden och sen fick vi en smarrig karibisk BBQ lunch. Den fria rompunchen var inte helt fel heller 🍹😁.

Efter en heldag på den lilla ön som de kallar "Prickly piar Island" kom de och hämtade upp oss och körde oss till fastlandet igen och efter den korta bussresan vi gick trötta men väldigt nöjda med Royal Caribbeans misstag ombord på Serenade igen.

Idag kom vi då till St:Kitts och eftersom vi har varit rätt många gånger på St:Kitts och vi var lite småbrända efter gårdagen så valde vi att bara gå iland en liten snabbis och sen stanna ombord. Det är rätt soft att vara kvar ombord när alla andra är iland. Vi hade pooldäcket för oss själva så vi plaskade runt i poolen en del men sen försöker vi undvika solen idag. Solen är fruktansvärt stark nu på våren så man får vara mycket mer försiktig än när vi åker på hösten.

Nu är det snart dax att göra oss i ordning inför kvällen. I kväll är det en tropisk kväll så man får sätta på sig det mest färgglada man har 😎👗👠

Kramar från oss 😘

På väg till den lilla ön.....

Dit ska vi.....

Snart framme.......

"Vår" båt....

Bästa platsen....

Härlig liten paradis ö....

Min badpojke 😍

Lite mer av "vår"lilla Beach

På andra sidan var det bara klippor......

"The king of the world"

"Vår" Beach

I "restaurangen" serverades vår lunch.....

Bästa lunchplatsen 😎

Bar/restaurang......längst till höger sitter vår fantastiska "guide".

Kvällsmingel

Spelar upp våra gratispoletter.....

På St: Kitts behövde vi tanka....då kom lilla tankbåten med lite diesel .....

St:Kitts

En shopping galleria......

Inte direkt Nacka Forum..... 😜

St:Kitts från vår balkong

Mera St:Kitts.....

St:John och St:Croix

Idag är det tisdag och nu är det väl dax att uppdatera er lite om vad vi pysslar med 😜

Igår kom vi iland i Charlotte Amalie på St:Thomas. Vi har varit på St:Thomas rätt många gånger och ville se/gör någonting nytt. Vi hade fått tipset att ta en färja över till grann ön St:John och så fick det bli. St:John är en väldigt liten ö med en area på ca 51 km2 och en folkmängd på ca 4.200 invånare. De har varken sjukhus eller skola så skolbarnen tar båten över til St:Thomas varje dag. Men om sjön är för hård får de stanna hemma 😊 Vi hade fått en liten varning att båtresan kunde bli lite "bumpig" och inget för de som har anlag för sjösjuka så vi var lite nervösa för det.
Men båtresan gick bra trots lite "bump" som kittlade rejält i magen. Det var en snabb båt men det tog ändå dryga 30-40 minuter. Det finns en annan färja som går snabbare men då måste man ta sig över till andra sidan av St:Thomas.

Väl över på St:John tog vi en taxi till en Beach vi blivit rekommenderade. "Trunk Bay"!! Taxi resan dit tog ca 15 min och här kan man verkligen snacka om berg-o-dalbana och hårnålskurvor. Tur att man sitter i en öppen bil för annars hade man nog blivit rejält åksjuk. Det läskiga är ju att de kör på "fel" sida på vägen 😱

Det är iallafall värt att riskera livet för den utsikten man har. Det är helt fantastiskt. Så synd bara att man inte kan få med det i kameran. Man har fullt sjå med att hålla i sig så man inte ramlar ur bilen 😜

Trunk Bay var en helt fantastisk Beach. Såååå lugn och skön. Inga vattenskotrar eller folk som ville sälja saker utan bara ett fantastiskt vatten och underbar sand. Den här beachen vill vi absolut komma tillbaka till 🌴

Idag har vi varit på St:Croix USVI som är en ö som faktiskt har tillhört Danmark en gång i tiden. Danska Västindiska Kompaniet köpte den 13 Juni 1733 men i december 1916 sålde de den för 25 miljoner dollar till USA. Men man ser på en del gatuskyltar att de står namn på danska (och på engelska).
Vi har aldrig varit på St:Croix förut och vi blev glatt överraskade att den kändes så mysig. Vi har fått lite för mycket sol på oss de senaste dagarna så vi bestämde att vi bara skulle gå runt och kolla lite. Den lilla "stan" kändes så otroligt lugn och skön. Det var en liten blandning av modernt och lite ruffigt men väldigt rent och snyggt och människorna otroligt milda och vänliga. De är ju lite utsatta när orkanerna kommer och man såg en hel del tak som de lagat lite provisoriskt.  Det här är en ö som vi definitivt vill komma tillbaka till och se lite mer av.
Storleken på ön är ca 218 km2 och det bor ca 51.000 människor där.

Just nu sitter jag på vår balkong och hör havets plaskande och ser St:Croix försvinna bort i horisonten. Nu tuffar vi mot Antigua som vi kommer till i morgon.

Vill skicka en särskild liten hälsning till vårt lilla barnbarn Idun som akut fick åka ambulans till sjukhuset. Hon hade fått ett förkylnings astma anfall. Krya på dej ❤️❤️❤️

Nu ska jag nog vila en liten stund innan det är dax för kvällens äventyr. So for now.....bye bye

På båten till St:John

Vår båt....

Där nere ligger Trunks Bay.....snart framme

Såååå fantastiskt vatten. Har aldrig sett ett sånt klart vatten och så ren sand.

Magiskt.....

Den här palmen behöver lite stöttning......😜

Lite svalkande dricka.....de har ingen skola men de har ett eget bryggeri 😁

Vår taxi....

Det finns inte så mycket till butiker här......

Såna här killar ser man överallt.....

Utsikt över hamnen på St:Thomas från vår balkong

Benke försöker lära sig ett nytt spel......

Hamnen i St:Croix

Mera från hamnen.....

Ännu mera hamn.....

Lite orkanskadade palmer.....detta är en liten minnes park över veteraner.....

Det här kan ju vara bra att veta.....

Modernt sjukhus...

Domstolen

Lite typiskt karibiskt med målningar på fasaden

Det här är lite klassiskt ruffigt...

En populär matkjeda här KFC.....det springer hönor och kycklingar överallt på gatorna så man undrar om de bara går ut och plockar en kyckling......

Lost in St Croix 🙄

Liten stadsvy....

Vi sprang på Jean och John på stan så vi tog en drink med dem och hade bästa utsikten

Båten avgår tidigt idag så nu är det dax att gå ombord.....

Bye bye St:Croix....🤗 Hoppas vi ses igen.....

Serenade of the Seas

Hej hopp!! Nu är vi på böljan den blå ombord på Serenade of the Seas.

Igår efter en härlig frukost under en blå himmel, packade vi snabbt ihop våra prylar och checkade ut. Fixade en taxi som körde upp oss till kryssningsterminalen Port Everglades i Fort Lauderdale. Det var inte så mycket trafik så det gick rätt smidigt. Det tog ca 40-45 min. Incheckningen och omordstigningen gick oxå väldigt smidigt utan långa köer. De har uppdaterat sina rutiner som blivit mer effektiva och det är ju toppen 😀

Gick ombord, installerade oss i hytten, minglade runt lite. Sen lite lunch och den obligatoriska "drillen" (livbåtsövning) som man måste göra hur många gånger man än har åkt.

Klockan fyra var det dax för avgång och lite Sail Away party. Vi har några vänner som åker denna kryssningen oxå och Jean och John från Buffalo brukar alltid ha sin hytt i aktern. De balkongerna är lite större än normalt och har ju perfekt utsikt vid avgång så det blev ett kärt återseende och lite bubbel på deras balkong när vi tuffade ut från Fort Lauderdale.

Klockan åtta var det dax för middag och det är alltid lite pirrigt innan man går ner och ser vilka man får till bordet. Den här gången har vi fått folk från Australien. Ett par och så har de kvinnans syster med oxå. De har lite klurig dialekt.....men verkar hur trevliga som helst. Får se hur det utvecklar sig.....

I dag har vi suttit och myst på pooldäck hela fm. Men solen är väldigt förrädisk för den känns inte så stark när det fläktar mycket. Så efter lunch gick vi faktiskt ner till hytten för det är ju inte så kul att bränna sig första dagen. Man vill ju inte bli kallad för "Lobster" ikväll när det är en "formel night" 😅🦐 Kaptenens välkommen ombord party så ikväll får man svida upp sig lite 🤗👗👠

Nu har vi faktiskt oxå varit så duktiga att vi varit på gymmet och tränat så man inte blir helt förslappad 😜🏋️‍♀️💪

Sköt om er så hörs vi en annan dag 😘 kram från oss

Vår hytt.....som är en Junior svit denna kryssning

Ok balkong men ingen solstol.......🙄

Bye bye Fort Lauderdale

Bye bye....

Här börjar den milslånga beachen i Fort Lauderdale.....

Jean och John har den perfekta Sail Away hytten......Akterhytt (längst bak) med extra stor balkong.

Härligt att vara tillbaka i concierge loungen 😁 Fick ett väldigt glatt mottagande av vår Concierge Mario som t.o.m kom ihåg våra namn 🤗

Svalkande drinkar vid poolen

Nu har det hänt igen.....det som händer alldeles för ofta när de låter de små barnen vara i "vuxen" poolen.....De kan inte hålla tätt och så vips är poolen utrymd och avstängd större delen av dagen......

Har man ingen solstol på balkongen får man fixa sig något annat skönt att sitta och blogga i 😅

Miami South Beach

Det är torsdag idag och sen eftermiddag. Vi har precis kommit hem efter en blöt dag på stan 😅 Det har varit en väldigt blåsig och regnig dag och hela förmiddagen tillbringade vi på hotellrummet med en bra bok. Framåt ett tiden slutade det att regna och vi skyndade oss så klart ut. Vi gick ett par km på strandpromenaden som ligger längst hela beachen. Skönt att äntligen komma ut lite men det var riktigt blöt klibbigt ute och jag var glad att inte solen kom fram för då hade det nog blivit ganska olidligt eftersom jag så klart hade för mycket kläder på mej för jag trodde att jag skulle frysa 😜

När vi nästan var hemma igen öppnade sig himlen och regnet fullkomligt öste ner så vi var tvungna att snabbt hoppa in på en trevlig restaurang. Det blev ett schyst Taco ställe så vi passade på att äta lite em snacks..... nachoschips och guacamole....supergott 😋

Nu sitter vi vid poolen med mörka moln över oss men jag hoppas hinna skriva klart innan regnet börjar igen ☺️

Igår började vi dagen med en mycket smarrig frukost på hotellet. Bagels med rökt lax.....fick även råstekt potatis till men de lät jag bli att äta.....någon måtta får det vara på vad man stoppar i sig på morgonen 😝

Det var väldigt molnigt så vi bestämde oss för att gå på "stan". Vi promenerade bort till Lincoln St som är den stora populära shopping gatan. Gjorde några små inköp innan vi travade hem igen. Tog en liten uppfriskande paus på ett "vattenhål" vid beachen.

Jag måste verkligen säga att Miami Beach är överreklamerat......vi valde att bo här eftersom det var massor av år sedan vi gjorde det och vi ville se något annat än Fort Lauderdale som vi varit så mycket. Men vi har faktiskt blivit lite besvikna och känner att nästa gång blir det absolut Fort Lauderdale igen som definitivt är mysigare.

Så nu längtar vi efter att få gå ombord på vår lilla båt i morgon.....

Fairwind Hotel

Vårt hotellrum

Vår "frukostmatsal" under bar himmel -
Jättemysigt vid fint väder och mindre mysigt vid regn 🙄😝

Väntar på vår smarriga frukost

Smarrig frukost.....bagel med rökt lax 😋

Ocean Drive....

Liten "stadsvandring" - Lincoln St är den stora kända shopping gatan på Miami Beach

De har ganska balla värdetransport bilar

Lite häng på stan.....

Vår takpool på hotellet

Härlig pool med varmt och skönt vatten

Barhäng med Ocean Drive i bakgrunden......spanar på folklivet

Skål för semesterns första Corona

Så här fin Margarita fick jag i vår hotellbar för våra drink kuponger som vi fått.....Det har varit lite si och så med hotell servicen. Tv funkar inte och de missade att städa rummet igår.....så vi har fått både frukost kuponger och drink kuponger som lite plåster......😜

Man kan bada lite innan man kommer fram till beachen.....

Färgglada kläder på palmerna....

Strandpromenaden.....de håller på att förbereda något jippo på beachen

Beachen.....känner mej inte så badsugen idag.

Tacorestaurangen vi hoppade in på

Gott 😍

Äntligen ny resa

Godmorgon!! Klockan är 07.00 och har nyss vaknat på ett hotellrum i Miami Beach 😀 Vi har alltså åkt på en ny resa och jag hoppas att ni vill hänga med på våra kommande äventyr.

Det har ju inte varit helt självklart att vi verkligen skulle komma iväg denna gång med tanke på det abort viruset som har härjat runt om i landet och framförallt ute på värmdö. Så det har ju varit osäkert in i det sista om vi skulle kunna åka. Så det kändes extra bra i söndags när vi lämnade av Sanoiren hos bästa Sara i Köping.

I måndags var det full fart med allt fix som skulle göras och såklart snygga till både hår och naglar. Passade på att göra ett litet snabbt besök hos tandläkaren oxå 🙄

Men vi var ovanligt effektiva när det gällde packningen för vi hade för en gång skull förberett en hel del och det var man rätt tacksam för då blev vi klara i hyfsad tid istället för att hålla på hAlva natten som vi brukar göra. Så klockan elva släckte vi lamporna och försökte sova ett par timmar.

klockan 03.30 ringde klockan och det var dax att gå upp. Då ångrade jag mej lite att jag bokat ett tidigt flyg 😜 04.30 kom taxin och tog oss till Arlanda och där är det ju full fart trots den tidiga timmen. Efter incheckning satt vi stund och softade och åt lite frukost i SAS loungen innan vi gick ombord på planet. Vi flög först till Köpenhamn där vi endast hade 50 minuter på oss tills planet till Miami skulle gå.

Flyget över Atlanten gick väldigt lugnt och fint....inga konstiga luftgropar eller turbulens 🙏 men den var vääääääldig lång. Elva timmar var den beräknad till men den tog närmare tolv. Vi tittade på fyra filmer och käkade tre gånger och längtade bara till att komma fram......

Det som är konstigt är att dagen blir otrooooligt lång. Fast vi varit på väg i så många timmar var klockan bara runt tre på em när vi landade. Immigration och tullen var nog det snabbaste någonsin när vi kommit över till USA. Supersmidigt med en maskin man gick till själv och fick scanna in både pass, fingeravtryck och ta foto. Sen granskade de bara "kvittot" som kom ut ur maskinen.

Taxi till hotellet och bytte de varma kläderna vi hade på oss till lite mer behagligt i den 29 gradiga värmen. Vi lufsade runt på stan en liten stund. Gick ner till beachen och kollade läget men resan hade ju tagit ut sin rätt och vi var rätt möra. Efter en snabbtitt på hotellets rätt mysiga takpool så gick vi till vårt rum. När klockan var halv 8 släckte vi lamporna och sov 😴😴😴😴

Nu ska vi ut och leta frukost. Ha det bäst så hörs vi senare. Kram från oss

Sanoiren installerad hos Sara ❤️🐴

Boris med den nys favoriten.....torkad banan ❤️🐿