Är det redan slut......

Hej hopp alla bloggers.....Det är som vi alltid brukar säga......tiden går väldigt fort när man har roligt. Jag kan inte fatta att vi varit borta en hel månad.....

Nu sitter vi iallafall i loungen på hotellet och har ätit en god laxwraps. Väskorna....alla fyra.....är välpackade och placerade i lobbyn. Vi är utcheckade och ska snart ta en taxi till flygplatsen. Det är skönt att veta att vi blivit uppgraderade till business för då behöver vi inte tänka på vikten i väskorna och när vi kommer fram till flygplatsen kan vi sätta oss lite lyxigt i business loungen och dricka gott vin......eller nåt annat....:)

Tack alla ni som följt oss på denna resa och hoppas  ni kommer följa oss även nästa gång.......
Ha det bäst så hörs vi ......

Kramis.....

Smarriga laxwraps på hotellet......

Bronx Zoo

Idag har vi varit på Bronx Zoo med våra vänner Gary och Sherry som bor på Long Island. Jättekul att träffas eftersom vi bara ses en till två gånger om året. Dom hämtade upp oss klockan tio utanför vårt hotell och så körde vi upp till Bronx. Det tar ca 50 minuter upp till Bronx zoo från mitten på Manhattan där vi bor, en lördag. Jag föreslår att vi tar tunnelbanan istället som tar ca 15-20 minuter . Men Gary tror inte man skulle komma levande från det.......han är livrädd för tunnelbana i Bronx.......haha .. :)

Det var ett ok Zoo. Väldigt stort till ytan men vi såg inte så mycket djur......det är i och för sig inte riktigt säsong för allt som tydligen börjar nästa helg......Det är stora kontraster.......Det var snöstorm här för ca tre veckor sedan och idag var det typ 22 grader. Svensk sommar säger jag......Gary säger typisk New York vår.......;)

Det var iallafall trevligt att vandra runt lite det super härliga vädret....... Men det blev tyvärr inte så  många kort .....
När det framåt sen eftemiddag började kurra i våra magar åkte vi i väg till City Island som är en liten ö i Bronx.
Mysigt litet ställe med små butiker och en massa restauranger. Om man gillar seafood har man verkligen kommit till rätt ställe...... :)........sååå gott.....och härligt när man praktiskt taget sitter vid strandkanten och pekar ut sin mat....:)

I morgon är det den stora packare dagen....... Snart är vi hemma igen..........see you soon.......

Vi tog ett kort vid ingången av Bronx Zoo.....

Girafferna hade precis fått komma in och äta lite mat.......

Gorillan ligger verkligen och njuter i solen.....:)

En red panda.......so cute....

Gary and me......

Gary and Ben

Me and Sherry.....

Min underbara mat bestående av lobstertail och crabcake.......yammie.......:)

Brooklyn Bridge

Här kommer en liten uppdatering på vad vi pysslat med ........:) Just nu har vi precis kommit hem från en kväll på Broadway där vi ätit en god middag och sedan varit på årets musikal...... Cinderella!!! Den var bra.....men inte den bästa som vi sett och sen dessutom hade vi en liten snorunge bakom oss som satt och hängde på min stolsrygg och flåsade mej i nacken och hostade så spottet stänkte.......inte så mysigt.....blir vi inte sjuka nu blir vi aldrig det...:))

Igår var vi lite turistiga och gjorde något som vi pratat om varje år att vi ska göra......Vi gick över Brooklyn Bridge. Den är riktigt gammal och häftig. Otroligt att dom kunde göra något sådant slutet på 1800-talet. Vi gick iallafall över till andra sidan och tillbaka. Sen lite ekorrpaus i City Hall parken innan vi travade ner mot Seaport i Downtown. Målet var Pier 17!!! Solen strålade och Pier 17 är ett perfekt ställe att vara på då. Vi såg fram emot en smarrig lunch på restaurang Cabanas sköna veranda med utsikt över vattnet.........men det blir ju aldrig vad man tänkt sig.....Det visade sig att hela Pier 17 med alla butiker och restauranger var stängt och avspärrat......dom hade påbörjat en renovering och ombyggnad av alltihop. Ska vara klart tredje kvartalet 2015......Mycket snopet.....

Vi hittade iallafall en provisorisk fika barack så vi kunde få oss lite kaffe i solen :) Sen gick vi vidare uppåt mot China town och genom Little Italy och till slut kom vi till SoHo där vi tog en liten paus i promenaden och gick i lite affärer i stället innan vi tog tunnelbanan hem.........

På lördag ska vi träffa våra vänner Gary och Sherry och då ska vi gå på Bronx Zoo.....ska bli kul.....hoppas på fint väder bara....imorgon ska det tydligen regna........

Riktiga turister.....Brooklyn Bridge...

Utsikt från Brooklyn Bridge.....baksidan av Pier 17....

Ser ni gubbarna som går där uppe på bron??

Det häftiga City Hall.....det ser ut som dom byggt ett slott på taket....:)

Ekormannen i City Hall Parken......

Fika paus i solen.....

Chinatown.....

I vår lilla Bryants Park vid vårt hotell har dom avsatt en del av parken till ett Reading room, som ett litet bibliotek där man kan låna böcker och tidningar för att sitta och läsa

På Broadway musikalen Cinderella......

Shop til you drop........

Igår spöregnade det hela dagen så det blev ju en perfekt shoppingdag........ Vi tog tunnelbanan ner till Ground Zero och kollade hur långt dom kommit med bygget där och precis bredvid ligger (vilket sammanträffande... haha....) vårt absoluta favorit shopping ställe......... Century 21 .......ett helt hus (stort) med allt en kvinna (och män också förstås)  behöver till outlet priser.....faaaantastiskt....:)
Där tillbringade vi typ hela dagen medans regnet fullkomligt öste ner utanför..........

Tunnelbana tillbaka hem till Times Square framåt kvällen och sprang genom regnet till vår Irländska favorit Connollys där vi åt en fantastisk middag som vanligt. .Vi hade ju förstås inget paraply med oss så på dom tio minuter som det tar för oss att gå hem från Connollys var vi fullständigt genom dränkta.......

Idag har vädret varit mycket bättre........Det regnade hela morgonen så vi hade en segmorgon på hotellrummet och tittade ner på folket som irrade runt med sina paraplyn.........men framåt elvatiden kom det faktiskt lite sol och regnet försvann. Då passade vi på att dra ut på stan. Idag har vi mest varit i våra krokar.......strosat.omkring femte och sjätte Avenue. Lite shopping och självklart gjort det obligatoriska  besöket  på det fina biblioteket på femte Ave.

Middag i kväll på den omtalade John´s Pizzeria på Times Square. Så poppis att man får vänta dryga 40 min på ett bord. Kan tala om att jag inte tog pizza utan en kyckling som var fantastisk god och nu har vi middagen klar för imorgon.....det blev en stor doggy bag....:)

Ha det bäst......

Ground Zero som det ser ut idag......

Century 21.........

Tunnelbanan.......

Lite stadsvy..........

Sådana här vagnar finns i typ varje kvarter. Det här är en för hot dog och stora salta kringlor men annars finns det lite olika typer av mat eller rostade nötter.... och dom är såååååå goda........

Entren till det fina biblioteket.......ser ni mej???

Stort lyxigt provrum.......tror ni han köpte tröjan??

Times Square by day....

Fick klia lite mule......:)

New York

Ja som ni vet har vi nu påbörjat etapp två på vår resa.......vi har kommit till New York. I lördags morse anlände vi till Baltimore och tog oss till tågstationen. Perfekt timing, vi fick platser på ett tåg 20 min senare och för en gång skull var det ganska tomt på tåget så vi kunde få bra platser. Ni som har hängt med på bloggen förut vet att man inte kan boka sittplatser utan man får ta det som finns......och har man otur som förra året...ja då får man stå.......

Vi hade det i alla fall lugnt och skönt i dom dryga två och en halv timme som det tog att åka upp till New York. Väl där var det bara att ta sig ut från den enorma stationen och börja släpa våra väskor de fem kvarteren som det är till vårt hotell.

Efter lite uppackning gick vi ut och gjorde stan lite. Vädret hyfsat fint. Solen sken men det blåste ordentligt så man blev alldeles urblåst........
Det var någon typ av marknad så dom hade stängt av 6 Avenyn för biltrafik och det bara kryllade av stånd med alla typer av mat och prylar.......

I går var det varmare och ett perfekt strosa runt väder. Kaffet på hotellet är katastrof......te med lite kaffearom...:) så vi var ju tvungna att gå till ett Starbuck för att fixa lite riktigt kaffe. Så det blev lite fika i Madison Square parken och då kunde vi ju inte låta bli att mata de små korrisarna som bor där.......:) Sen vandrade vi vidare ner mot Union Square där vi tog en liten shoppingpaus på DSW - min absoluta favorit skobutik......eller varuhus ska man väl kanske säja för det är lika stort som ett. Vi kom i alla fall ut med varsin påse.....:)

På kvällen minglade vi runt lite i myllret på Times Square innan vi åt middag på min favorit BBQ restaurang. Virgil´s - dom har helt underbar BBQ. Dom säljer sin egen BBQ sås som vi köpte med oss så här ska grillas när vi kommer hem......:)

Nu har vi precis ätit frukost och ska ge oss ut i den stora staden.....:) Vädret är grått och regnigt så vi får se vad vi hittar på........ Ha det bäst så hörs vi senare.....

Väntandes på tåget i Baltimore

Tågstationen i Baltimore

Vårt hotellrum

Min favoritbyggnad - Flatiron - vid Madison Square Park

Fikapaus i Madison Square Park......

Mera vy från parken........

Utsikt över Union Square från sko varuhuset DSW

Lite vy över Times Square by night.......

Äntligen bilder....

Hej hopp! Har nu kommit till New York men mer om det sen......här kommer ett lass med bilder som vi lovat......:)

Häftig gammal borg i San Juan, Puerto Rico

Turister på vift i San Juan

San Juan - Vår lilla båt i bakgrunden......

Mera av San Juan.....
Här ser ni den höga skydds muren som omger en stor del av San Juan

Bi sanering.........ser ni den stora bi klumpen.....

Den härliga stranden på St: Maarten

En typisk affärsgata i Philipsburg - St:Maarten

En fin skola.......

Solnedgång......

Mingel med Kapten Espen.....

Ser ni den trasiga biten........

Våra gulliga kypare..... på den första kryssen...

Och så blev det kallt igen.......
.....och så lite varmt...... Cocao Beach i Port Canaveral, Florida.....
Port Canaveral.....En mycket känd surfbutik i bakgrunden - Ron Jon
Vacker vy när vi tuffar in mot Nassau, Bahamas
Duktig kapten som fickparkerade oss på den lediga platsen.....backandes....

Nassau.....

En liten vy av den mysiga staden Nassau, Bahamas. Ni ser väl den lilla kuren där trafikpolisen brukar stå....

Mera vy.....
Lite paus i Nassau......

Kvällsdrink......Nassau i bakgrunden......
På vift i Key West, Florida
Det var i denna bar som Ernest Hemmigway satt hela dagarna.....

Typiska Key West hus.......
Någon som vill köpa......det är till salu....
En liten vy över bryggan på Grandeur of the Seas....

Deras lilla maskot Franz hjälper till......
När man ska fickparkera lilla båten gå man ut på en extra liten brygga utanför.....fönster i golvet så man ska se ner......
Trevlig middag......

Sista kvällen med våra kypare på den sista kryssen

Mot Baltimore igen.....

Hej hopp !! Idag har det varit den stora packardagen. Nu är det dax att mönstra av för denna gång :) och det är både väldigt skönt att komma av och komma tillbaka till verkligheten igen samtidigt som det är lite tråkigt att säga hej då till alla nya vänner som vi fått.

Vi har iallafall haft två kanondagar till havs sen vi lämnade Key West. Enligt kapten är det ovanligt att det är så lugnt på dessa vatten den här tiden på året.....men det var vi väl värda efter alla andra stormiga dagar :)
Imorse satt vi på pooldäck i solen och tittade på en Disneyfilm (Frozen) på den storbilds skärm som finns där. Känns rätt lyxigt :)

Igår var vi på bryggan och spanade lite och det var verkligen toppen.

Imorgon bitti kommer vi alltså till Baltimore igen.....då blir det till att slänga sig i en taxi och åka till tågstationen och ta tåget till New York.  Ska bli riktigt kul och då äntligen kan vi förhoppningsvis lägga upp massor av bilder :)

Nu ska vi svida om och möta upp lite vänner innan en sista middag. Ha det bäst så hörs vi från New York!!

Key West

Hej hopp alla därhemma!!! I dag har vi varit på det stoppet som jag sett fram emot hela året…… Key West i Florida. Ett kanon ställe!!!!

Det började ju bra imorse…..Amerikanarna är ju lite väl hysteriska och rädda för att någon illegal ska ta sig in. Eftersom vi har varit på bahamas och sen ska gå iland i USA igen så måste man ta sig igenom imigration. Dom kom ombord och så blev man kallad till olika ställen på båten. När vi kom till vårt ställe för icke amerikaner så visde det sig att dom inte hade tagit med sig tillräckligt många gröna kort…. Alltså det VISA man måste fylla i när man kommer från Europa. Vi fick sitta en timme och vänta på att dom skulle iland och hämta flera. Dom hade tydligen bara tagit med 13 stycken…….. Ibland undrar man hur dom tänker…..

Men men…….vi kom till slut iland och åkte en liten trolley in till downtown. Härlig stad…snacka om puls…….påminner lite om New Orleans. Massor av barer, restauranger, affärer och massor av härlig miljö :) Gamla, låga, typiska florida hus. Härligt :) I Love it :)

Vi strosade runt i stan och gick förbi huset där Ernest Hemingways bodde men det var superlång kö in så vi gick aldrig in och kollade. Det är ju som ett museum nu och alla hans gamla prylar är tydligen kvar!!

Efter lite shopping åt vi en fantastisk lunch på en härlig uteservering. Vad sägs om en sandwich med massor av stora grillade räkor och bacon……. Och en stor sallad till det….Yammie :)

När vi kommit tillbaka till båten hann vi med lite eftemiddagsmys på pooldäck innan det var dags att gå hem och svida om för kvällen :)

I går var vi ju på Coco Cay, Bahamas……… men Benke hade fått sig en släng av någon magbasilusk så han blev liggandes i hytten hela dagen. Jag hade pooldäck för mig själv hela dagen…….lyxigt...:)

Det blev middag i hytten och en tidig kväll för en gång skull……..Som tur var blev det inget långvarigt för i morse mådde han bra igen :)

kväll  när vi kom hem låg det en inbjudan till bryggan. Så i morgon bitti kl 9 ska vi upp och träffa kapten Espen :)

Nu dags att sova. Natti Natti!!

Bahamas

I dag har det varit en härlig dag :) Vi har varit på Nassau, Bahamas. Vi har ju aldrig varit här så det var kul att äntligen komma till det ställe där de flesta av våra båtar som vi åker med är registrerade. Vi hade först en fantastisk förmiddag ombord på pooldäck innan vi sakta gled in i hamen i Nassau. Så vackert när man kommer utifrån det stora havet och sen glider in mot en färgglad stad med härliga sandstränder omkring sig och superklart turkost vatten.

Vi hade ju tänkt att åka till någon av de fantastiska stränderna som finns i närheten men Benke lyckades färga sig alldeles röd igår så han fick ta det lugnt med solen idag. Istället utforskade vi den charmiga lilla staden. Strosade runt, shoppade lite och hade det rätt mysigt. Det finns mycket fint lokalt hantverk att köpa så det blev lite sånt :)

Kvällen har vi som vanligt spenderat med väldigt god mat och trevligt sällskap :) Som vanligt har vi träffat nya fantastiska människor.

I morgon kommer vi till Cococay, Bahamas. Det var 14 år sedan vi var där sist så det har nog förändrats en del. Ska bli kul att komma dit igen :)