Halloween

I går var det Halloween ombord. Det är ju egentligen idag som är den riktiga dagen men eftersom det är sista kvällen ikväll och det är svårt att ha Halloween partyt sista kvällen när folk har packat ner allt och så då blev det igår. Tyvärr så visste vi inte det utan trodde att det var sista kvällen så vi tog ju inte med några Halloween kostymer som vi alltid brukar göra......tråkigt.....men det verkar som det var många som tänkte som oss och det var inte alls samma stora party som det brukar och inte så många som lätt ut sig. Vi kommer igen nästa år.......
Det blev iallafall en trevlig kväll och personalen gjorde sitt bästa för att skrämma oss 👺👽☠️👻💀😱🤣🤣🤣

Dagen i går tillbringade vi på pooldäck. Det var verkligen stekhet ute och nästan helt spegelblankt på havet.....helt fantastiskt och kapten sa oxå att han nästan aldrig sett havet så otroligt lugnt. Nästan spöklikt......

Nu sitter vi åter igen på pooldäck och njuter några minuter till.....snart ska vi gå och käka lunch en sista gång och sen ner till hytten och börja packa.....nu är det snart slut för denna gång.....otroligt vad fort tiden går när man har roligt.

I morgon bitti kommer vi fram till Florida så nästa gång hörs vi från Fort Lauderdale. Kram från oss 🚢🏝⛱☀️😎

P.S. Vill passa på att skicka massor av grattis kramar till min manna 🎉🎉🎉 Grattis Mamma ❤️❤️❤️

Fantastisk soluppgång igår

Havet helt stilla....

En fantastisk dag till havs

Mys på pooldäck.....

Tråkigt att inte vara utklädd på Halloween.....Jean hade iallafall ett blinkande pumpa halsband 🤣

Madonnan i spökbaren....

Barkillarna gjorde sitt bästa att vara pirater......

.......det passar ju bra i Schooner bar....

Fick en drink med en "blodig" spruta i.......😱

Även vår piano kille Danny hade "spökat" ut sig......😂

Den här killen väntade på oss i hytten när vi kom hem framåt natten.......

Kompisar.....👻👻🤣🤣

Den här otäcka handen höll jag på att springa in i när jag kom till hytten efter frukost i morse......😱

Vår kapten och kryssnings värd..... kapten var domare i ett jippo i poolen för en stund sen.....

Folk hade byggt div "båtar" och nu var det tävling om vilken som flöt bäst........

Spännande.......

Det här var en av favoriterna.......

Curaçao och Aruba

Idag kom vi till Oranjestad på Aruba. Det är bara halvdag idag eftersom vi ska avgå tidigt på em så vi hade bestämt att vi skulle vara uppe med tuppen och komma iväg tidigt till Palmbeach som är favoriten här. Men i morse när klockan ringde klockan sju så tänkte vi om lite.....🤔😳🙄😴 Vi var lite trötta så vi tog lite sovmorgon till åtta. Käkade frukost och segade runt lite och till slut bestämde vi att strunta i beachen och stanna på stan i stället.
Så vi gick av båten och strosade runt lite på stan som är väldigt trevlig....snygg och fin 😊 Tyckte att den kändes så lugn och ovanligt lite folk ute mot vad det brukar. När vi kom in i favorit gallerian såg vi att nästan allt var stängt......konstigt tyckte vi tills vi kom på att det är ju söndag idag....🤥 Tji fick vi i våra shoppingplaner.

Men det blev iallafall några småsaker på den lokala marknaden. Bl.a. en liten symbolisk present till våra vänner Lorraine och Pat som har 40 årig bröllops dag i morgon. Pat och Lorraine är ett par från Boston som vi har kryssat med tre gånger förut tillsammans med några andra par från Boston och ni som hängt med i bloggen tidigare vet kanske att vi inte varit så jätte förtjusta i dom tidigare men den här gånger är dom helt ok.....kanske för att inte de andra är med......

Det var otroligt hett ute....riktig kvävande hetta....så när mannen började bli kinkig och ville gå hem hade jag inte så mycket emot det. Vi tänkte sätta oss på pooldäck och softa lite....plaska i poolen. Men när vi kom upp på pooldäck brakade det loss ordentligt. Det blixtrade och dundrade och regnet fullkomligt vräkte ner. Åskan var rakt ovanför oss och blixtarna kom samtidigt som det smällde så solstolarna nästan hoppade.....lite läskigt faktiskt och vi var tacksamma över att vi inte kom iväg till beachen idag.

Nu sitter vi vid inomhus poolen och myser.....hör hur regnet smattrar på glastaket......

I går var vi på Curaçao. Där var vädret fantastiskt och när det är soligt blir det lite för varmt att gå omkring för mycket och vi hade bestämt att åka till Cabana Beach. Men vi haffade ingen taxi utanför terminalen som man kan göra utan vi valde iallafall att gå in till stan och ta taxi därifrån. Det är alltid lika mysigt att gå den vägen. Rent och snyggt med fina hus. Det känns att det är en lite "rikare" ö som har stöd från Holland. När vi väl kom in till stan var det så svettigt ute så vi tog första bästa taxi. Såååå skönt att komma till beachen när det är så varmt. Härliga timmar på Cabana innan vår taxi som vi bokat kom och hämtade oss punktligt 15.30.

Nu har vi klarat av alla stopp för den här gången och sätter full fart upp mot Fort Lauderdale, Florida. Två sjödagar kvar innan vi kommer till Florida på onsdag morgon.

Nu kanske jag ska gå ner i hytten och softa lite....so for now....bye bye

Willemstad på Curacao

Den obligatoriska bilden......samma varje år 🙄😀

På väg in till stan

Typ samma bild varje år.....stora bron över till stan om man åker bil.....

Gång bron som vi går över när vi ska till stan 😀

Härliga Cabana Beach

Här kan man sitta och hänga om man inte vill ligga i solstolen

Eller så badar man bara......

Det finns en cool bar att hänga i oxå med väldigt goda toast.

Mera bar

Formel kväll på båten

Snygging 😘

"Vår" bar kille kommer från Ukraina

Lorraine och Pat som har 40 årig bröllopsdag på måndag

Glatt återseende av en barkille som vi har kryssat med ett par gånger förut. Vi visste att han var ombord men inte sett honom förrän han dök på oss härom kvällen. Adrian från Filippinerna 😀

Liten överraskning från vår busiga hyttstädare......vi trodde en sekund att  vi gått in i fel hytt 🤔🤣🤣  Tvn var på och var uppvriden mot sängen.

När man vaknar på morgonen och tittar ut och ser denna lilla buske så vet man att man kommit till Aruba.

Oranjestad på Aruba - Happy Happy 😎

Denna lilla kryssningsbåt ligger här nästan varje gång vi kommer hit.....inte så stor....

Fina shopping gallerior......

Lite annat än Nacka Forum 😜

Liten paus i den tryckande hettan

Här precis utanför en galleria bor det leguaner.....vi ser dom varje gång vi är här. Ser ni den?? 🤔

Kanske ska hyra en sån här nästa gång vi kommer hit 🤣

Sitter nu här och hör regnet skvala och åskan dundrar utanför och är ganska glada över att vi inte sitter på beachen 😃😃

St: Lucia och sjödag

Ciao alla bloggers 😀😀😘 Det är fredag eftermiddag och vi har dragit oss tillbaka till hytten efter en otroligt varm dag uppe på pooldäck. Idag har vi varit till havs och då är folk som galningar efter de bästa solstolarna vid poolen så Benke var uppe på pooldäck redan strax efter sju i morse för att vi skulle hinna få några bra platser och då var det redan en hel del folk som kastade sig på stolarna 🙄 Jag kom upp framåt åtta och hittade Benke på bästa platser med kaffe och morgonbulle 😜

Vädret har idag varit strålande sol och hett så det har varit mycket plaskande i poolen. Våra badvakter som är nytt för den här kryssen får fullt upp med att kolla så ingen går och drunknar.......att de har börjat med att ha badvakter  beror tydligen på att det drunknade en man på något annat fartyg och de bestämdes att det alltid ska finnas en badvakt vid alla pooler. Idag fick dom rycka ut och hjälpa en man som fått solsting eller nåt och som  rasade ihop på pooldäck.......

Igår kom vi till Castries på St: Lucia. Vi hade tänkt att ta en taxi båt till en beach men när det var dax att gå av så kom regnet.....och karibiska regn är inte att leka med......det kommer väldigt mycket på en gång...😬😜🤥 Så när det sen slutade regna men det var väldigt svarta moln så bestämde vi oss för att bara vandra runt lite på stan. Trots att vi varit på St:Lucia så många gånger har vi inte varit inne i den "riktiga" stan.
Vi brukar ligga vid en pir lite längre bort och där finns som en uppbyggd del för kryssningsgäster med butiker och lite restauranger etc. Så antingen har vi stannat där eller tagit någon taxi någonstans men den här gången låg vi med båten inne i stan för den andra piren var under renovering.

Man kunde ta en taxibåt till den andra piren om man ville shoppa i de vanliga "turistbutikerna" men vi valde att gå ut på stan....Det är ju intressant att se hur dom har det men det är väl ingenting jag gärna gör igen. Man känner sig väldigt ut tittad när man går som enda vit på dessa skabbiga gator och det kändes inte helt ok att gå runt att fota......men några bilder fick jag till. Alla var väldigt mycket på oss så man kunde inte stanna till någonstans utan att bli påhoppad om att köpa något eller åka någonstans etc.....
När vi tittade ut från balkongen på morgonen såg det väldigt modernt ut med stora fina hus men det var bara en fasad....bakom dessa hus var det rätt ruffigt. Men vi hittade en relativt modern galleria iallafall 😃 Men annars var det mest torghandel som verkade vara det sätt lokalborna handlar.

Nu ska jag sätta mej och läsa lite innan det är dax för kvällens äventyr. I morgon kommer vi till Willemstad på Curaçao. Ha det bäst så hörs vi 😘

Castries på St: Lucia. Tittar på de mörka molnen från balkongen

Det ser ju rätt modernt ut 😀

En ganska stor marknad.....

Efter en snabbtitt gick vi därifrån.....

Lokals verkade handla allting ute på gatan......så här såg det ut överallt

En "modern" galleria

Liten stadsvy.....

Lite mera stad....

Tillbaka till båten igen och nu har solen kommit 😎

Det ser ju fint ut härifrån.......

Där bakom dessa låsta dörrar på däck 13 tillbringar vi en del kvällar innan middag och umgås med både nya och gamla vänner.

Vår polska kapten. Jag vet tyvärr inte hur man stavar hans namn.....🙄

Min fina man 😍

Efter en smarrig middag i matsalen

Vår fantastiska assistent waiter Savio Santos från Indien

Savio och vår nästan lika bra kypare Oscar från Filippinerna

En trevlig kväll nere i puben med Jean och John

Antigua

I dag har vi varit på Antigua. Vi anlände St: John som stan (det finns bara en) heter vid 10 i morse så efter frukost var det bara att gå iland. St: John är en hyfsat stor (liten) stad för att vara på en karibisk ö men den är rätt "skabbig". Annars är Antigua en väldigt trevlig ö med sina ca 70 000 invånare. Väldigt grön med mycket berg och dalar precis som St: Kitts och även St: Lucia som vi kommer till imorgon. Invånarna är väldigt glada och trevliga som på dom flesta öar 😀

Det blev en taxi till en Beach idag oxå. Och även idag testade vi en ny som vi inte varit på förut.....Valley Church Beach.  Det var en härlig beach med turkost vatten och vit sand. Vägen dit var som på många andra öar väldigt smal och krokig. Taxi chauffören sitter på fel sida och kör på fel sida....😱😱 men man kommer ju ändå fram 😀.  Vår taxicaffis hette Bernie och var en pytteliten man på 64 år och han skulle verkligen ha behövt sitta på en barnkudde när han körde för han kunde nästan inte se ovanför ratten......😂

Vi tillbringade några härliga timmar på stranden innan Bernie kom och hämtade upp oss igen och precis som igår betalade vi ingenting förrän han släppte av oss vid båten igen.....

En sen lunch när vi kom ombord igen och sen fika på vår balkong.

Nu har vi precis kommit hem efter god middag och så har vi lyssnat på en trubadur som normalt brukar hålla till i puben men som ikväll spelade/sjöng på vårt favoritställe Schooner. Det visade sig att han var fantastiskt bra 😀

Nu är det dax att sova. Natti natti 😀😀

Här tuffar vi in mot St: John på Antigua

St: John

Liten vy av hamnen

Lost in Antigua.....😜

Härligt....... Valley Church Beach

Hej hej.....😎

Restaurangen på beachen

En snubbe satt på beachen och målade på saronger......som man knyter som en kjol över bikinin....

Superduktig så jag var tvungen att köpa en av honom som han precis målat......

Denna med en turtels på köpte jag 😀

En typ Konsum på stan 😜

På huvudvägarna är det dessa diken på mitten för att allt vatten ska kunna rinna undan vid översvämningar

I schooner....lyssnar på trubaduren Jimmy

Trubaduren Jimmy.......super bra 😀😀

Det här killen hängde i badrummet när vi kom hem......

Jag som bloggar just nu 😀

St:Kitts

I dag har vi kommit iland efter flera dagar till havs. Lite skönt att känna fast mark under fötterna ett tag fast vi har haft fantastiska dagar utan sjögång och det är vi mycket tacksamma för 😀😀😀 inga orkaner i sikte heller.

Vi har varit på St Kitts som är en väldigt grön och vacker ö med ca 50 000 invånare och huvudspråket är engelska så det är ju enklare för oss. Det är en trevlig ö med massor av härliga beacher. Den här gången valde vi en som vi inte varit på förut som heter Friar's Bay.
Taxiresan dit var lika upp-och-ner och smala kringel-i-krok-vägar som vanligt😬😱 Men den vackra utsikten gör att skräcken man känner mildras lite....

Friars Bay Beach var en liten men superhärlig Beach med en fin restaurang direkt på stranden. Vattnet var inte turkost som det är på vissa öar men väldigt skönt 🏖🌴😎 Så det blev ett antal slappa timmar i solstolen och gick i vattnet och plaskade lite med jämna mellanrum när man behövde svalka av sig lite.
Vi hade bestämt med "vår" taxi kille att komma och hämta oss klockan 3, och klockan tre stod han snällt och väntade på oss. Han tog inget betalt när han släppte av oss för han ville att vi skulle lita på att han kom tillbaka när vi bestämt och det känns ju tryggt och väldigt seriöst 😀

Igår var det lite busväder....inte så att det gungade men tillräckligt för att det inte var så skönt att sitta ute på pooldäck. Så då vandrade vi runt lite på båten, shoppade lite, träffade några bekanta som vi pratade med .......
Träffade på Jean och John från Buffalo. Jean har som en liten bisyssla att hon gör smycken och nu inför kryssen hade hon gjort armband till några av de vänner som de skulle kryssa med och ett var till mej. Jättegulligt av henne tycker jag och en väldigt rolig idé att göra armband av........drinkpinnar 😀😜 (se bild nedan)

Igår e.m klarnade det upp och vi åt en smarrig lunch ute på en av special restaurangerna som finns. IZUMI - det är en japansk restaurang och har fantastisk god sushi.

Nu sitter vi och softar på balkongen och väntar på att vi ska tuffa ut från Besseterre som stan på St Kitts heter.
I morgon kommer vi till Antigua. Ha det bäst och vi lovar att skicka lite ☀️☀️☀️

Det här är vår polska kapten

Lite vandring kring båten

Här är centrum....

Spelhålan - Royal Casino är rätt stor och normalt är det fullt överallt.....

Här är en liten blick över teatern

Ingången till puben Crown & Castle

Mera pub.....brukar ibland spela dart där.....

Champagne baren....

Sköna fåtöljer

Jean och John

Armbandet jag fick av Jean.....fick även med ett hänge som man kan ha runt halsen

Smarrig sushi lunch med bästa utsikten

St:Kitts från vår balkong

Mera St:Kitts

Hamnen

Vi gjorde ett stopp med taxin när vi åkte till beachen. Det är faktiskt två olika hav till höger och vänster sida.
Fantastiskt vackert

Fin bakgrund

Friars Beach

Nån hade gjort en elefant i sanden. Tyvärr har den brutit snabeln 😜

Serenade of the Seas

Hej hopp!! Det är söndag eftermiddag och vi har precis kommit ner till vår hytt efter en härlig dag i solen.

I fredags kom vi ombord på Serenade of the Seas. Det gick inte riktigt lika fort och smidigt som det brukar. Först var trafiken i Boston fruktansvärd men vi hade en bra taxi chafför som kunde massor av konstiga smitvägar så det gick ändå rätt ok. Men när vi blev avsläppta vid terminalen var det stort kaos.....Serenade låg vid någon annan terminal mot vad den brukar göra och denna var mycket mindre så vi var tvungna att köa utanför minst en timme innan vi ens kom in i terminalen. Därinne var det större säkerhets kontroll än vanligt och det är ju ändå bra så då får man väl stå ut med att det tar längre tid.....Jag fastnade ju såklart i kontrollen och de undersökte mej väldigt noga och undrade varför apparaten tjöt fast vi plockat bort allt vi kunde komma på......jag tänkte ju inte på att jag har hela benet fullt med massor av pinnar och skruvar förrän dom frågade om det 😳😜

Vädret var helt fantastiskt så vi kunde ha vårt Sailaway party på pooldäck utan att frysa. När man åker från Boston den här tiden på året så vet man aldrig. Vi har ju t.o.m haft snö på pooldäck när tuffat iväg 😎⛄️

När vi gjorde den obligatoriska drillen.....säkerhets genomgång vid livbåtarna......som vi måste göra innan avgång varje kryssning så mötte vi "gamla" bekanta som vi träffat ett antal gånger på olika kryssningar. Jean och John from Buffalo.

Igår hade vi först en skön dag på pooldäck. Det var lite blåsigt men solen värmer skönt 😎 På kvällen hade kapten ett välkommen ombord party med lite mingel. Kapten kommer från Polen och är en kul prick som vi åkt med förut.

I matsalen har vi fått ett bord för två......känns lite konstigt men helt ok. Vi har däremot två trevliga kypare som är väldigt pratsamma.

Nu ska jag softa lite innan det är dax för kvällens äventyr. Vi ska börja kvällen med att gå på teatern och se en show innan middagen. Sen får vi se.....kanske går vi och hälsar på Danny (som vi träffade på förra kryssen) Han är pianomannen i en av barerna. En super trevlig, otroligt underhållande duktig pianist.

So for now....bye bye

Vår hytt....

Mera hytt.....

På däck och gör våran "drill"

Sailaway party på däck 😎

😘😎

Lugnet före stormen i poolen 😀

Bye bye Boston

Härlig solnedgång medans vi packar upp....

Smarrig frukost

Poolhäng.....

Nytt för i år.....vi har fått en egen Baywatch snubbe i poolen😂

kvällsmingel och lyssnar på kapten

Just nu.....

Boston

Nu är det fredag morgon i Boston och vi ska snart gå ut en liten sväng på stan innan vi tar en taxi och åker till hamnen och går ombord på Serenade of the Seas.

Vi kom till Boston i onsdags natt efter en vääääldigt låååång flygdag. Först planet till Chicago tog nästan nio timmar och efter att ha hämtat ut våra väskor ( jag var jätte nervös när jag stod och väntade på min men den KOM.... Lycka ) och checkat in dom igen så blev det en lång väntan på nästa plan till Boston som sen tog ca tre timmar. Vi kom fram till vårt hotell (som vanligt Boston Omni Parker) när klockan började närma sig två på natten (USA tid) Då var vi rätt trötta och trillade i säng rätt snabbt.

Så igår morse var det lite segt men vi tog oss upp och käkade en riktig smarrig frukost och travade sen ut på stan. Vädret helt fantastiskt med strålande sol och klarblå himmel. Vi hade ingen direkt plan för dagen och det var bara härligt att vara ute i det fina vädret. Men några saker stod på shopping listan som vi klarade av 😜

Framåt eftermiddagen gick vi hem till hotellet och softade lite innan vi klockan sex blev upphämtade av våra vänner Bob och Suzanne som bor i Shrewsbury som ligger nån timmes bilresa från Boston. Vi åkte till Brighton/Cambridge och käkade middag på en fantastisk restaurang i riktigt gammal amerikansk stil. Massor av detaljer i restaurangen har suttit i Al Capones hem.

Vi hade en supertrevlig kväll med massor av skratt och god mat innan dom körde oss tillbaka till hotellet.

Nu är det alltså dax att gå ombord och tuffa ner mot Karibien så ha det bäst så hörs vi sen 😀

Härligt väder

Torget vid Fanueil Hall Marketplace

Gubben vilar benen lite....

Quincy Market.

Benke gör en bra deal......

Boston är en gammal stad med historia och det spelas ibland upp lite skådespel.....

En drink i hotellbaren efter en dag på stan

Väntar på Bob och Suzanne i hotell lobbyn

Mysmiddag med Bob oxh Suzanne

Restaurangen Stockyard

Dax för ny resa

Hej hopp!!
Nu är det äntligen dax igen för vår årliga höstresa. Resan går som varje höst mot Boston där vi hoppar på en liten kryssningsbåt och tuffar ner mot Karibien. Rutten blir lite annorlunda mot den planerade eftersom orkanerna har ställt till det så förfärligt på några av öarna som vi skulle ha kommit till. Efter 12 dagar i Karibien anländer vi Fort Lauderdale i Florida där vi stannar ett tag 😀

Just nu sitter vi i SAS loungen på Arlanda och väntar på att få gå ombord på planet till Chicago där vi sen byter till ett nytt plan som tar oss till Boston.

Det har ju inte börjat så bra......när vi checkade in så "smet" min väska innan killen hade satt på tagen. Orutin....jag frågade lite lätt stressat om inte tagen skulle på innan han släppte iväg den och han sa...men oj...hur kunde den smita......så jag är lätt panikslagen att dom inte får tag på den eller kanske till o med taggar på fel väska......😱😱 dom säger bara efter några telefonsamtal att vi får lita på att det blir rätt när dom hittar den.

Det har ju varit en jobbig höst och nu känns det rätt bra att komma iväg lite. I måndags körde vi Sanoir till Sara i Köping och det var ju väldigt sorgligt att komma dit med bara en häst. Sarah och hennes föräldrar tyckte ju väldigt mycket om Hennezzy och tyckte det kändes tomt när vi kom utan honom.

Igår var det packar dagen men så klart måste man ju fixa både hår och naglar sista dagen så packningen kom inte igång på allvar förrän framåt sen kväll......lite som vanligt 😜 men den här gången kändes det rätt bra för vi har haft tid att göra klart det sista idag. Taxin kom inte och hämtade oss förrän 12.30. Kändes både lyxigt och lite konstigt.

Nu måste vi strax gå bort till vår gate så nu får ni hålla alla tummar och tår att jag får min väska när vi mellanlandar i Chicago.

Boris sitter och kollar misstänksamt på våra väskor....