Port Canaveral

Nu har vi gjort det igen….ätit middag med Kaptenen!! I går morse kom det en officiell inbjudan till vår hytt att äta middag vid kaptensbordet. Jättekul!! Så igår kväll var vi fyra par som möttes upp och blev högtidligt eskorterade till kaptensbordet. Kapten Espen är från Norge och tycker väl det är lite kul att träffa lite folk han kan prata norska med för det händer ju inte så ofta. De andra tre paren var riktiga storkryssare. Dom var så klart amerikaner men bodde typ på kryssningsbåtar. Ett par hade varit ombord sedan november och ett annat par har alltid två kryssningar per månad inbokat……….Där ligger vi i lä med våra två gånger per år………:)  Sällskapet var i alla fall toppen och maten fantastisk!!

Idag har vi kommit ner till Florida och Port Canaveral. Skönt att få lite fast mark under fötterna igen. Det är snabba kast i temperaturen. Från ett isande kallt Baltimore i förrgår till att igår hade en sådan storm så dom låste alla dörrar ut på däck till att vi idag har sköna  25 grader och stålande sol på klarblå himmel :) Nice!!! Då har man redan glömt alla dåliga väder :) Vi tog en buss till en beach som heter Cocoa Beach som skulle vara känd från någon gammal surfing film. Det kryllar av surfare här och det är rätt nice :)

Kennedy Space Center ligger alldeles i närheten där vi ligger parkerad med vår lilla båt och ikväll vid 10 ska det tydligen vara någon uppskjutning av en raket. Det är ungefär vid den tiden vi ska avgå ikväll så vi ska hålla oss på pooldäck då och hålla utkik. Skulle vara kul att se nåt :)

Nu är det hög tid att svida om till aftonstassen!!! Ha det bäst så hörs vi. Imorgon kommer vi till Nassau, Bahamas.

Sjögång.....

Hej hopp alla därhemma!!!! Vi har haft lite busväder kan man väl säga…….två nätter och en dag (igår) har vi haft en så hemsk sjögång att båten har gått sönder…….inte så farligt som det låter men på övre pooldäck har det blivit som en spricka på nästan en decimeter tvärs över den gångdel som finns där. Från räcke till räcke…….. Vi trodde först att de skulle ställa in nästa kryss men dom kan tydligen laga det lite provisoriskt på plats och i maj ska den lagas ordentligt……..Men det övre pooldäcket är helt avstängt och kommer att vara det i några dagar……. Det är tur att man så fort det lugnat ner sig glömmer bort hur hemskt det är när det är sån sjögång för annars hade man aldrig velat åka kryssningbåt igen….:)

Nu skiner solen och det är lugnt på havet men det är bara ca 10 grader så det är inget poolväder diret. Imorgonbitti kommer vi till Baltimore igen, släpper på nytt folk och sen åker vi en sväng till…….Detta varv blir det Florida och Bahamas. Ska försöka hålla er uppdaterade trots att det inte blir några bilder. Vi får ta dom när vi kommit till New York.

Nu är det dax att svida om till kvällens aktiviteter. Ha det bäst så hörs vi……..

St: Maarten

Tyvärr så verkar det nog inte bli fler bilder...... Uppkopplingen är under all kritik och det är ett under att vi ens får iväg texten........ Dom säger att det har något med sateliten att göra......

Nu har vi iallafall just kommit hem från en härlig kväll med god middag och party med kapten. Vi har en norsk kapten på den här kryssen som heter Espen. Det var roligt för han kom fram till oss och frågade om vi ville äta middag med honom en kväll nästa kryss. Det är ju klart att vi vill :) Vi kommer ju stanna ombord nästa kryssningsrunda oxå. Vi går nu för fulla maskiner upp mot Baltimore igen och kommer fram på fredag morgon. Då blir vi alltså kvar ombord medans vi kastar av resten av folket.......:)

Idag har vi haft en fantastisk dag på pooldäck med sol, pool och BBQ men i Baltimore är det tydligen fortfarande snöigt och kallt var det någon som sa.....snacka om temperatur växlingar.... :)

Igår var vi i Philipsburg på St: Maarten som är ett favorit ställe. efter en kort taxibåts resa från piren så är man mitt inne i stan där man möts av en fantastisk lång beach med härlig sand och turkost vatten på ena sidan och mysig liten stad med god mat och skön shopping på andra. Vi valde att först ligga på stranden och mysa och sen ge oss in i stan. Lite mingel och kollade in alla juveler i skyltfönstren innan det var dax för lite lunch........

Hoppas på bättre uppkoppling annars blir det tyvärr inga fler bilder förrän vi kommer till New York.......

San Juan

Sitter just nu på vår balkong och ser staden Charlotte Amalie på St:Thomas försvinna bort i horisonten. Sååå vackert med solen som strålar och får det turkosa vattnet att glittra och med de karibiska toner som hörs från bandet på pooldäck gör att man bara kan njuta av livet….:)

Idag har vi alltså varit på St: Thomas men vi har ju varit där så många gånger så vi valde att ha en lyxdag ombord istället. Det är så härligt att ha båten och pooldäck för sig själva med bara några enstaka människor här och där.

Det hände nåt konstigt idag när vi låg och guppade i poolen. Helt plötsligt kom det hundratals bin farandes från ingenstans och det kom bara fler och fler. En del människor fick panik och kastade sig i vattnet. Vi såg till att bara huvudet tittade fram över vattenytan tills det lugnat ner sig. Bina samlades under taket till en av pobbelpoolerna. Jag har aldrig sett något liknande……….det var som en jätteklase med vindruvor….:) Till slut kom det en snubbe med skyddsoverall och gasmask och dammsög upp dom… Det blev dagens snackis :)

I går var vi i San Juan på Puerto Rico. Det är verkligen en otroligt häftig stad som är hur gammal som helst men ändå känns rätt modern. Hela staden är som ett gammalt fort och de gamla skyddsmurarna från 1600-talet finns runt nästan hela stan. Det är lite häftigt att gå in genom den gamla stadsporten.

Mitt i all denna historia som finns överallt och i dessa historiska byggnader döljer sig modern shopping. Så igår var vi både kulturella och shoppingråttor :)

I morgon kommer vi till St:Maarten. Den ön tillhör också en av mina favoriter…….

Bilderna som jag tänkt lägga upp får vi ta en annan gång för nu blev det helt stopp i uppkopplingen.......

Labadee Labada Labadosi

Idag har vi varit på Labadee på Haiti. Alla ni som brukar hänga med på vår blogg vet att det är en av vår favvo ö. Det är som att komma till paradiset :) Solen strålar, vattnet är turkost och palmerna svajar och goda Labadosi.…… kan det bli så mycket bättre……. :) Men det har hänt mycket på ön sen vi var här för första gången för fjorton år sedan. Då var det som att komma till en riktig Robinson Cruse ö – öde……… Nu har den blivit mycket mer ”utbyggd” med massor av aktiviteter……..på gott och ont…..

Som ni förstår har vi nått varmare och trevligare breddgrader nu och igår hade vi en fantastisk dag till havs. Trots lite vind hade vi en solig och varm dag på pooldäck………mycket nice…….

Vi har som vanligt träffat på lite folk, framför allt personal, som vi träffat tidigare. Jättekul när dom dyker på oss och vill hälsa. Sen är det ett par som vi delat bord med för näsan fem år sedan som är ombord. Det är ett otroligt jobbigt och drygt par så vi försöker göra vårt bästa att undvika dom. Tyvärr inte alltid så lätt :)

Imorgon kommer vi till San Juan, Puerto Rico……….

Tyvärr kan ni inte få så mycket bilder för uppkopplingen är riktigt usel........och funkar bara ibland.....

God drink i solnedgången......nice

Labadee - Vår lilla båt i bakgrunden......

Är det någon som vet vad detta lurviga träd heter???

Grandeur of the Seas

Idag är det onsdag och vi har precis kommit hem till vår hytt efter en smarrig middag och mingel med kapten.

Vi kom alltså ombord på Grandeur of the Seas igår. Det gick fort och smidigt efter att ha tagit en taxi från hotellet. Vi installerade oss i vår hytt och gick därefter runt och inspekterade lite. Grandeur var vår alldeles första kryssningsbåt som vi åkte för 14 år sedan och den är lite mindre än de andra vi åkt sedan dess. Den har visserligen renoverats på senare år men det var i alla fall mycket vi känner igen. Lite nostalgi……….

Vädret var rätt ok när vi avgick. Kyligt men med sol så det blev lite Sail Away party på pooldäck i alla fall J

Men i natt vaknade vi av att det gungade som bara tusan. Det knarrade och brakade i hela hytten och lådor åkte ut och in och själv höll jag på att ramla ur sängen. Ingen höjdare…….. Det var bara att trycka i sig allt man har…åksjukepiller, droppar bakom örat, åksjuke tuggummi…… Vi lyckades släpa oss upp för en snabb liten frukost i morse, sen var det bara gå ner i hytten igen. Benke har typ sovit hela dagen och jag har kollat film och har försökt tänka att det ska väldigt mycket till innan båten välter………. Jag tycker det är rätt otäckt när det gungar mycket.

Men framåt sen eftemiddag kravlade vi oss ur hytten och upp på pooldäck för nu hade faktiskt solen kommit fram och det var varmt och skönt :)

Det värsta gunget är borta men det är inte helt stilla. Nu ska jag gå och lägga mej och hoppas på att få sova hela natten utan gungeligung :)

Fina matsalen

Fina trappan ner till matsalen.....

Sail Away party på pooldäck (jacka på)

Det kom lite sol till slut......:)

Ett snöigt Baltimore

Det var ju tur att vi tog med oss vinterjackor!!  När vi sent i går kväll klev av tåget i Baltimore möttes vi av ett otäckt snöoväder.......inte riktigt vad vi hade beställt.......så det var bara att snabbt kasta sig in i en taxi som tog oss till hotellet. Efter en snabb vända i hotellrestaurangen för att få i oss lite ätbart var det bara att däcka fullständigt i den sköna hotellsängen :)

Vaknade i morse med en otäck förkylning.....så jäkla typisk.......(den hade jag inte heller beställt..:)  Efter frukost travade vi ner på den snöiga stan......gick ner till hamnen som är det trevligast stället här i krokarna, men det var ju inte så där jätteskönt ute med -4 grader och blåst....så det blev till att hålla sig lite inne i gallerian i stället......till Benkes stora förtjusning...haha :)

Men jag känner mej lite gnällig och kinkig idag så det blev tidig hemgång så nu blir det lite mys på hotellrummet med film och godis tills det är dax att gå ut och käka middag :) Har shoppat mej en massa förkylningspreparat som jag proppar i mej så förhoppningsvis går det över lite snabbt.

En låång väntan på tåget på tågstationen i Newark. Tur att man hade kaffe och en bra bok.....

Lite "nattamat" på hotellet.......Mycket bättre än flygplansmaten......:)

Dålig service på det här stället.....haha..

Hamnen som är så mysig på våren när det är varm och skönt.......

Mys.....

Lite fikapaus på "Bucken"

På resande fot......

Idag har det varit en lååång dag......och än är den inte slut.......I morse strax efter kl 7.00 kom Mackan och hämtade upp vårt pick och pack och så åkte vi till Arlanda. Skönt att åka på en söndag och slippa den vanliga hysteriska trafiken..

Jag var grymt besviken att vi inte lyckats bli uppgraderade på flyget och vi var tvungna att trycka ihop oss i "boskapsvagnen" där bak i planet.....tråkigt men det gick ju det med :)
Flygningen kändes väldigt lång  Den tog nästan en timme längre än vad det brukar göra för vi hade motvind och så gick vi liten "omväg" för att slippa vissa vindar..

Väl nere på marken igen så var det den vanliga långa sega proceduren att ta sig igenom immigration och få den lilla åtråvärda stämpeln i passet :) Hämtade sen väskorna och tog det lilla "Air trainet" till tågstationen. Men att boka biljetter till Baltimore visade sig vara lättare sagt än gjort.......alla tåg verkade vara fullsatta.......men vi hade lite tur, det fanns 2 platser på ett tåg som skulle gå tre timmar senare.....puh.......det var bara till att sätta sig och vänta.

Nu sitter vi i allafall äntligen på tåget och gasar för fullt mot Baltimore. Tåget tar nästan 3 och en halv timme så klockan kommer bli rätt mycket innan vi kommit till hotellet och kan sussa in i den sköna sängen......man börjar bli lite mör :) Det positiva är att vi åker business och här finns det Wi-Fi och då kan jag ju roa mej med att skriva det här inlägget :)

Snart dax igen....

Hej hopp alla vänner, nära och kära.......nu är det snart dax igen. På söndag bär det iväg mot det stora landet "over there"......:)
Vi flyger till New York.......hoppar på tåget till Baltimore där vi stannar i två nätter innan det är dax att hoppa på kryssningsbåten "Grandeur of the Seas" som kommer ta oss ner mot ett härligt karibien. Efter 18 dagar ombord kliver vi av i Baltimore igen och sätter oss på tåget till New York där vi kommer mysa runt i 9 dagar........med garanterat mycket shopping......:)

Hoppas ni vill hänga med på lite värmande äventyr........