Nu är det slut......

Tiden går verkligen fort när man har roligt........nu kommer här det sista inlägget för den här resan. Det är inte så många timmar kvar av den här sista dagen och jag måste snart ta mej in från den sköna varma kvällsluften. In i den kyliga air condition luften som Benke tycker så mycket om....... Det är dax att påbörja den jobbiga biten som vi har förträngt hela dagen.......packningen...!!! Jag känner mej grymt besviken och en aning panikslagen......vi har inte blivit uppgraderade den här gången.......så det innebär att vi är väldigt begränsade när det gäller vikten.

Idag började dagen väldigt bra.....strålande solsken och alldeles vindstilla för första gången. Nice....så vi sprang ut till beachen och tänkte att vi kunde trösta oss lite med ett härligt dopp i det stilla fina havet....... hmm...vi blev lite snuvade på det oxå kan man säga....... det var maneter precis överallt. Det fanns inte en decimeter utan dessa stora slemmiga varelser. Det är ju inga brännmaneter men jag tänker iallafall inte bada tillsamans med dom.....

På eftermiddagen körde vi bort vår hyrbil till Hertz. Vi skulle egentligen ha lämnat den i morgon men det är ganska skönt att ha det gjort eftersom vi inte får plats med alla våra fyra väskor i den och vi bör åka till flygplatsen i Miami vid tio i morgonbitti.
Det tog oss ca en timme att gå tillbaka till vårt hotell. Ganska mysigt för vi gick beachvägen.......

Nä nu är det hög tid för mej att packa ihop datorn och gå in och börja packa. Det blir en lång dag imorgon.....flyg från Miami till New York och sen hem till gamla Sverige. Vi tackar alla som hängt med oss på denna resa och hoppas ni hänger med även nästa resa som börjar i mitten på mars. Mer info senare. Ses snart, Bye bye.

Min bloggplats......

Min bloggplats uppifrån vår hotelldörr................

En besviken badare......blev snuvad på sitt sista dopp......

Utanför Hertz.......lite ledsen att lämna ifrån sig lilla bilen.......

På beachpromis hem från Hertz...

Är det någon som vet vad en Daffodil är?????

The Tackeria

I lördags var det ett riktigt busväder så vi bestämde oss redan på morgonen att det fick bli en "Tackeria dag" !!! Det är drygt 10 svenska mil upp till Wellington där min absolut favorit hästbutik ligger. Och kan ni tänka er.....vi hittade dit utan karta och utan att det blev tredje världskriget i bilen....:) Det svåraste var att se vad det stod på skyltarna för regnet fullkomligt öste ner.

Väl framme på The Tackerian så tillbringade vi ett par sköna timmar där.......Benke såååå tålmodig men han fick lite utdelning oxå......han shoppade sig en jacka...:)
Det är synd att man inte har obegränsat med vikt och utrymme i väskorna hem för det är så mycket man skulle vilja få med sig hem. Blev iallafall med nya ridbyxor och en gullig liten vattenkanna i form av Gittan ......haha...

I går och idag har det till vår stora lycka varit beachväder.....så det har varit lite sköna slappa dagar hängandes runt beachen.

I eftermiddags stack vi iväg till Downtown Hollywood och kollade läget. Där blir det verkligen full rulle framåt kvällen. Dom har en stor park där det väller in "restaurangbilar" som parkerar på rad runt hela parken......minst tjugo.....(tror inte att svenska myndiigheter hade tillåtit nåt liknande...) .och vips så kryllar det av hungriga amerikaner som minglar runt, umgås och äter en massa. Vi var ju så klart tvungna att testa.........blev en combo med lobster, macaroni och BBQ burger..........

Nu sitter vi i den ljumma Floridianska natten och tittar ut över den vackra Atlanten med ett iskallt glas vitt vin i näven och tänker på att om några dagar går vi runt och fryser och jag klafsar runt i leran i stallet igen........ .hmmmm......jag tror vi stannar....:)

Nu till lite bilder....

Dagens skörd..........(en lycko dag)

Så här glad blev Benke för att han fick gå en hel dag i en hästbutik.....hmmm.....eller blev han så glad över att komma ut därifrån.........

Våran nya fina vattenkanna......lilla Gittan......

Vy från min bloggplats dagtid......inte helt fel......

Vårt hotell ligger i korsningen mellan Surf Rd och Carolinas St.......

En nice dag på beachen........

En fikapaus i Downtown Hollywood........

Matbilarna börjar rulla in........alla typer av mat......bara gå runt och välja vad man vill äta.....

"Vår matbil"........

Liren kvällsvy över "vårt" matställe

Utikt från min bloggplats nattetid........

Shop til you drop!!!

Tjohoooo.....shoppinglusten har kommit tillbaka........blev lite orolig ett tag......:))

Det har varit lite busväder i några dagar så det har inte varit något strandliv för oss de senaste dagarna. Det är väl någon hemma förstås som blev lite avis på vårt sköna badväder och har dansat orkandansen....haha...

Det har blåst som tusan med en hel del regnskurar och då får man hitta på något annat att göra än ligga på beachen........så efter den vanliga morgonpromenaden har vi tagit bilen och åkt runt lite. I går åkte vi upp till vår favorit outlet, Sawgrass Mills Mall, som är en av USA:s största outlet. Det är inte bara stort det är enormt!!! Trots att vi har varit där massor av gånger måste vi iallafall använda karta och compass för att hitta......:)
Benke var iallafall jätteduktig...... ..vi tillbringade hela nio timmar där och han var inte kinkig en enda gång.......duktig kille....men så fick han oxå både fikapaus och middag.

I dag åkte vi upp till Fort Lauderdale och kollade läget. Åkte förbi vårt lilla hotell som vi brukar bo på och det var helt urblåst. Det är sålt och ska totalrenoveras. Det är därför som vi nu har hamnat i Hollywood.

Det är verkligen spännande när man är ute och åker. Det gäller att man verkligen vet var man ska ta vägen. Vägarna är enorma, skyltningen lite konstig och trafiken tokhetsig. Motorvägen har 6 filer åt varje håll och de mindre vägarna (typ våra småvägar) kan ha upp till fyra filer. Tur att vi har varit här ett antal gånger så man har ett hum om hur vi ska åka eftersom vi fortfarande inte skaffat oss någon karta.

Om det blir fler "dåliga" dagar kanske vi ger oss upp till Wellington. Hästens mecka här i Florida. Det ligger ju en härlig hästbutik där som vi lyckades hitta förra året, men då behöver vi en karta.........

Ha det bäst.........

En blåsig öde bech.....

Benke på en av våra morgonpromenader.......Hollywood Bridge i bakgrunden.....

Shopparens paradis - Sawgrass Mills Mall

Vila benen en stund får man göra......

Nöjd med lite fikapaus.....

Vilopaus......:)

En fantastisk god men onyttig BBQ Burgare - men efter så många timmars shopping var vi värda det :) Observera att vi har sallad till istället för pommes.........:)

Dax att åka hem med våra skatter........

Blöta dagar....

Hoppas att ni har det lika bra därhemma som vi har det här.......:)  Vi får säkert lika mycket vatten på oss.......men ert kommer förmodligen uppifrån och vårt nerifrån....haha....:)) Och vi har förmodligen mer sol på oss än vad ni har. Vi har det verkligen toppen. Varje dag säger prognosen att det kommer att bli regn och thunderstorms och vi tänker att då måste vi passa på att vara på stranden nu när solen är framme...........men vi har haft kanonväder så det har blivit många sköna timmar på beachen........

Vi bor fantastiskt vid beachen och det är verkligen ett litet mysigt hotell. Har precis kommit hem efter en lång rask promenad på strandpromenaden i eftermiddagssolen och just nu sitter jag utanför vårt hotellrum och blickar ut över en vacker solnedgång över havet.......sämre kan man ju ha.....:)

I går eftermiddag tog vi bilen och åkte ner till en av våra favorit gallerior i Miami Beach. Ett stort och lyxigt ställe med en del skojsiga butiker. Men av någon anledning fick vi aldrig något shoppingsug........(hmm....mycket konstigt.....när man annars är en shopping råtta...haha :))

Det slutade med att vi gick på vår favoritrestaurang som ligger mitt i gallerian....(men utomhus) (där är det alltid mycket folk....en väntetid på bord ca 25 min) Efter en smarrig middag betående av en enorm Cob sallad åkte vi hem tomhänta förutom resterna av salladen. Det är bara i USA man kan få en sallad som är så stor att den räcker till lumch dagen efter.......haha.....t.o.m Benke fick ta en liten doggy bag

Hoppas att ha lite mer att berätta för er nästa gång..........

hoppsan......jag kan ju berätta att det just nu sprang en liten ödla över datorn..........den ville väl säga nåt.......

Det rosa är vårt hotell så som ni ser bor vi väldigt nära beachen.......

Fika paus........Den där halmhyddan i bakgrunden är en bar som är öppen på kvällen. Rätt mysigt för dom kör livemusik........

Hollywood beach......med juldekorering.....det är mysigt på kvällen. Alla lyktstolpar har röda, gröna eller guld lampor.

Min favorithörna.......

Vårt hotell - Walkabout Beach resort

Den där badpojken förföljer mej........:)

Det är lite vågor..........

Hälsningar från oss........

Aventura Mall......

En häftig utomhus teater mitt på strandpromenaden. Vi har inte lyckats se någon show än men vi har ju några dagar kvar.....

Hollywood!!!

Hej hopp!!! Igår lördag, kom vi iland i Tampa, Florida. Efter en sista frukost på båten var det dax att gå av för sista gången. Känns alltid lika konstigt......man lämnar liksom en fantasi värld och slängs ut i den hårda kalla verkligheten.......:man får helt enkelt klara sig själv efter att blivit så otroligt uppassad och bortkämd under nästan två veckors tid.....:))
Att komma av båten var inga problem, men att ta sig genom den förbaskade immigration tog sin lilla tid. Att dom är så himla rädda för att nån skulle komma in som inte ska in. En och en halv timme stod vi i kö för att få svara på tusen frågor om hur länge vi tänker stanna i USA och varför.........och till sist få vår lilla stämpel.

Sen var det bara att hämta ut vår hyrbil, en fin mörkblå Mustang cab, och köra mot Hollywood. Det fanns tyvärr inte en enda karta att uppbringa så vi var tvungna att köra på känsla......och vårt goda minne från förra året. Det gick faktiskt rätt bra, men vi trodde att vi kört fel en gång när vi skulle ur Tampa så vi vände efter ett antal svordomar.....sen kom vi på att det nog var rätt väg trots allt så efter ännu fler svordomar vände vi tillbaka igen.......och c:a fem timmar senare, efter lite tankning och lunch, kom vi äntligen fram till vårt hotell som ligger i Hollywood, som ligger mitt imellan Fort Lauderdale och Miami.

Vi har i år övergett vårt vanliga hotell i Fort Lauderdale för att testa någonting nytt och än så länge är vi mycket nöjda med vårt val. Vårt hotell är ett pyttelitet rosa Art deco hotell med bara sju rum. Det ligger precis vid beachen med bara broadwalken emellan.....nice

I dag har vi promenerat broadwalken fram och tillbaka för att spana in läget. Härligt promenadvänligt och bilfritt. Det blev rätt mycket promenerande för vi bor ungefär på mitten och det är nästan tre kilometer åt varje håll. Efter den motionen var det skönt att slänga sig i havet......:)) Det blåste rätt hårt så vågorna är höga så man får hålla sig nära stranden och plaska......:)

Nu har vi precis varit ute och käkat en god middag på en Italiensk restaurang. Jag åt smarriga hummer ravioli!!

Nu vet ni vad vi har pysslat med sista dagarna.......har det väldigt bra. Hoppas ni har det oxå..:)

Här kommer lite foton......

En tanknings paus.....

Vi tog vägen genom Everglades och där finns det ju massor av alligatorer. Det sitter varningsskyltar överallt. Den här träffade vi på när vi tog en liten kisspaus.....

En liten närbild.......

En del av årt vardagsrum.......nice utsikt.....

Fint sovrum.....

Frukost.....

Vårt lilla hotell är det lilla rosa huset.....

Strandpromenaden......

Sköna sjödagar.....

Nu går vi med full fart upp mot Tampa, Florida men ännu återstår en härlig dag till havs trots att det är den stora packare dagen….tänk vad fort tiden går när man har roligt :)

Både i går och i dag har vi haft underbara dagar till havs med strålande solsken hela dagen med ett litet avbrott för en regnskur. Dagarna bara rullar på med sola, pool och mat och sen lite annat smått och gott. I går eftermiddag t.ex. spelade vi ”Trivia” tillsammans med våra galna vänner Bob o Suzanne och Mike o Cherie. Det är typ frågesport och man tävlar i lag. Rätt kul om det är ett bra ämne annars är det rätt svårt om det handlar om interna amerikanska grejor…..Det blir lite tråkigt att lämna dom på lördag för vi har haft väldigt mycket skoj tillsammans……men ännu återstår det två kvällar för bus……

Vi fick en inbjudan tidigare i veckan att gå en rundtur i köket här på båten. Så i morse fick vi gå in där. Nu fick vi bara se en liten del av köket för det är enormt…….i tre våningar…….men det var jätte intressant att se. Det är ju en enorm mat produktion som pågår där nästan dygnet runt. Man märker verkligen att dom är noga med hygienen för det var kliniskt rent överallt.

I kväll ska vi gå och äta på Chops Grille. En av specialrestaurangerna som finns. Den är helt fantastisk, har köttbitar och fisk utöver det vanliga. På specialrestaurangerna betalar man en fast avgift sen kan man beställa precis vad man vill och hur många rätter man vill. Vi är ju åtta stycken så vi brukar beställa massor av olika tillbehör och sen dela på allt. Perfekt!!
I kväll är det ”lobster” kväll nere i den vanliga matsalen (vi visste inte det när vi bokade Chops Grille) och det tyckte vi var lite synd att missa så Mike som är en riktig mästerfixare har fixat att vi får våran hummer i morgon kväll i stället…….den är verkligen supergod….:)

Ha det bäst tills vi hörs igen…….

Känner på den härligt varma karibiska nattluften.......

Sitter i vår vip bar för diamond gäster i väntan på middag......

En söt liten melongubbe.......

Poolpojke.....

Pooldäck......på Brilliance of the Seas......

Aruba o Curacao

Sitter just nu på balkongen som badar i sol och ser Aruba förvinna bort mot horisonten. Nice…. Vi har alltså varit i Oranjestad i dag som ligger på Aruba. Våran plan var från början att ta en taxi till en beach som heter Palm Beach som vi var på förra året. Men vädret var lite halvskumt och vi vet ju av erfarenhet att när det väl börjar regna så kommer det ju inte lite vatten……då kommer det ett helt hav från himlen…:) och då är det inte mysigt att ligga på beachen. Så vi gjorde en liten drive på stan som är rätt mysig. Strosade runt och det blev faktiskt lite shopping också……men det var Benke som stod för den biten idag…:)
Annars på Aruba brukar vi ju rida men jag känner att jag vill få bort mina skruvar i benet innan jag ger mej ut på några halvgalna ridturer igen…..haha..:))
När vi väl kommit tillbaka till båten och tänkte lägga oss vi pooldäck och mysa……då kom regnet…..det fullkomligt öste ner och vi var glada att vi var ombord igen.

Igår var vi på Curacao. Då hade vi tänkt mingla runt lite på stan, Willemstad, eftersom det är en bra shoppingstad. Känns lite europeisk eftersom det är en holländsk ö och det bor en massa holländare där. Renare och snyggare än andra öar. Men när vi väl kommit ner på stan var vi både trötta, svettiga och lite kinkiga för att det var så stekhett ute så det blev en taxi till Cabana Beach. Hade en härlig dag på stranden innan det var dags att åka tillbaka till båten. Nu återstår tre dagar till havs innan vi kommer upp till Tampa, Florida.

Sköt om er…….

Piren på Curacao

Liten vy över Willemstad, Curacao

Badpojke.....haha

I väntan på vår taxi från beach till båt.....

En mysig galleria i Oranjestad på Aruba

Vet inte riktigt vem av ödlorna Benke egentligen tog på....haha...

Turist.....lost in Aruba.....

Barbados

I dag har vi haft en underbart härlig dag till havs. Varm och skön sol, svalkande pool, goda drinkar och mat.......kan ha det bättre????

I går var vi på Barbados. En trevlig ö som känns relativt modern med en riktigt trevlig liten stad som heter Bridgetown. Vackert med husen i alla dess grälla färger. Tyvärr tog batteriet slut i kameran nästan direkt när vi kom av så det blev inte så mycket till bilder.
Vi tog i alla fall en taxi till en härlig beach med fantastiskt turkost vatten och en härligt vit sand. Nice :)  Där tillbringade vi ett par timmar innan vi tog taxi tillbaka till piren och vandrade runt lite på stan och tillfredställde det lilla shopping suget.....:))

I morgon kommer vi till en av mina favorit öar........Curacao..:)

Ha det bäst så hörs vi senare.........

Beachen Boat Yard på Barbados......vit sand och turkost vatten.....

Barhäng på Barbados.....

Lite skumpa och tilltugg före maten är aldrig fel.....haha

Halloween!!!

I dag har vi varit på St: Lucia. En rätt vacker ö med ca 170 tusen invånare. Det är en ö med hyfsad ekonomi så den känns inte riktigt lika slummig och nedgången som många andra karibiska öar, som till exempel St: Kitts som vi var på igår.
I dag tog vi taxi till en beach som låg ca 30 minuter bort. Pigeon Island som stället heter är som ett naturreservat. Ett väldigt vackert naturområde med en massa ruiner och historia.

I går stannade vi faktiskt kvar på båten halva dagen……det är ju så skönt att ha pool däcket alldeles för oss själva  Framåt eftermiddagen lufsade vi av och strosade runt lite i stan, men den är ju lite slummig och man känner sig otroligt uttittad som den vita turist man är eftersom det är svart så långt ögat kan nå……… Vi kom i alla fall ombord igen utan några missöden…

I går var det ju Halloween med allt som det innebär…… Värsta Halloween partyt med tävling om vilka som hade den bästa utstyrseln. Vi fick ju smak för det här förra året så vi hängde på i år också. Helt galet vad amerikanarna tar detta på allvar. Sjukt roligt !!!!! Vi kom i alla fall på fjärde plats med vårat tema Rödluvan och vargen!!!

I kväll är det midnatts buffé på pool däck med dans under stjärnorna så nu kanske man ska t sig en liten tupplur………so for now, bye bye

En "modern" galleria på St:Kitts........inte riktigt vad vi är vana med........

Rödluvan och vargen.......

Barhäng.........

Vargen behöver en drink.......

Dricka båten kom till oss när vi låg på beachen........