The High Line

Nu känns det som om det börjar gå lite troll i våra resor .......natten till igår blev jag tok förkyld!! Så gårdagen blev väldigt stilla....Vi sov länge och missade frukosten på hotellet som slutar 9.30 så det var bara till att trava ut på stan och leta lite brunch. Efter det så höll vi oss i vårt område ett tag innan vi gick tillbaka till hotellet och jag däckade..... det blev en soft tv dag :) Middag gick vi och hämtade hos "turken runt hörnet" där plockar man själv vad man vill ha.....för min del blev det bara frukt. Men vi är ju i de magiska pillrernas land.....så jag köpte på mej och knaprade små blå piller hela dagen och sen hela natten och .....simsalabim.....så mår jag mycket bättre idag :)

Idag har vi utforskat delar av Manhattan som vi inte varit på.......vi hade fått tips om ett ställe som man måste veta vart man ska om man ska hitta dit......i utkanten av Manhattan från 34 St ner till 12 St så går "The High Line."..... det är en gammal nedlagd järnväg. Den byggdes 1929 -1934 högt upp på höjden för järnvägen på stan orsakade så mycket olyckor. När sen tågen slutade gå 1980 fick spåren förfalla men för ca 10 år började man röja upp och började göra en "parkliknande" slinga av en del. Rätt häftigt.....man går högt ovanför Manhattan och det är helt lummigt och tyst. Supermysigt.

Vi gick hela slingan från 34:e till 12:e. Sen när vi kom ner på stan igen minglade vi runt lite i Greenwich som är en super mysig del av Manhattan innan vi gick ner till Hudson River och promenerade på strandpromenaden där.
Vi hade ju ett fantastiskt promenad väder och när man kommer bort från alla turister är det så lugnt och skönt :)

Vi har oxå blivit tipsade om en mexicana restaurang som tydligen är ett måste när man är i New York så när magarna började knorra tog vi tunnelbanan upp till 54:e Streeten där Iguana ligger och åt en fantastisk god mexikansk middag. Guacamolen som vi fick innan maten kom en kille och gjorde vid bordet. Sååååååå god!!!!!

Efter den middagen var det skönt att gå dom dryga tio kvarter som vi hade hem till hotellet. Nu känner jag mej rätt mör och det är dax för sängen. Natti natti!!

The High Line!! Det är kul att dom har låtit de gamla rälsen vara kvar.......

Fint litet träd...... :)

Lummigt och mysigt. Känns inte som om man är mitt i NYC

Lite vilopaus och njuter av solens strålar :) Är i slutet av våran High Line promenad........

Lummiga gator i Greenwich......

Såna här mysiga små ställen finns det.......:)

Strandpromenaden nere vid Hudson River

Hudson River i bakgrunden

Vår fantastiska guacamole som vi fick....mmmmmmums

På mexicana restauranger måste man dricka mexi dricka :)

På vår promenad hem från restaurangen fick jag klappa lite häst.......vilken lycka......:)

New York

Livet i New York är hektiskt......:) Det är full rulle hela tiden och dagarna bara svischar förbi.....vi har varit här i två dagar och det är full fart hela tiden förutom när vi sitter och fikar i olika parker, vilar benen och matar ekorrar..... :)

Vi går och går hela dagarna......det är ju det bästa sättet att se saker och hitta dom små udda butiker och komma ifrån de flesta turister som mest vill vara kring Times Square. Visst det är väl kul att gå där en stund men sen vill man bara bort från allt vimmel. Så vi går typ från morgon till kväll och sen tar vi tunnelbanan hem när vi inte orkar gå mer :) Vi äter gott, dricker gott och shoppar lite mellan varven och har det riktigt nice.........

Finns inte så jättemycket att berätta utan ni får titta bilder istället :)
Kramar från oss

Loungen på tågstationen i Boston...... Väntar på vår "Red Cap" som ska hämta oss och ta oss till vårt tåg :)

Jag bloggande på tåget.....

Vårt hotellrum

Fikapaus på stan.....

Union Square

Hus med brandstege a la Pretty Woman......som de flesta hus i dowtown.....

Efter en lång dags promenad var det gott med en öl på Peculiar Pub. Ett häftigt ställe som vår vän Gary visade oss för flera år sedan :)

Empire State Building........by night

Äppelpaus nere i Soho...:)

Fika paus i City Hall parken

Vi fick en liten kompis i City Hall parken. Han följde efter oss en bra bit när vi gick därifrån :)

Mera City Hall......

I finans distriktet......skyskrapan i bakgrunden är ground zero.......

Ännu mera bilder.......

Det blev lite många bilder så jag var tvungen att dela upp det på två...... här kommer lite fler....... :)

Vi hade en cool kapten som kom från polen.....här är han med på pool volleyboll.... Det är han mad solbrillor på :)

Här är hela vårt middags bord......Glenn, Bill, Benke, jag, Elaine och så Mary Lou. Det är Glenn och Elaine som vi hyrde bil med och som vi umgåtts en hel del med :)

Här är vi på  Maho Beach på St Maarten, där flygplatsen är......skål til kapten där uppe....

Här kommer ett litet plan....

Dom är rätt nära oss....

Restaurangen / baren på Maho Beach

Här är vår kapten....jättetrevlig men jag kommer inte ihåg hans namn.....ett jätte konstigt polskt......

Puss.......

Vår taxi när vi åkte till downtown på St Thomas

Sushi dax.......såååå gott

Väntar på tåget i loungen i Boston

Äntligen lite bilder!!

Hej alla bloggers! I morse anlände vi Boston så efter frukost var det bara att gå iland. Immigration gjorde vi ombord när vi kom till S:t Thomas så vi slapp det nu. Smidigt :) Men däremot var det en vääääldigt lång kö till taxin så vi fick vänta typ 40 min på en taxi till tågstationen. Vi var lite oroliga att inte få några biljetter till New York men vi hade tur att få biljetter till ett snabbtåg som bara tar tre och en halv timme istället för fyra och en halv :)

Så nu sitter vi på tåget till New York City.......och eftersom det finns wi-fi så kan jag äntligen ladda upp lite bilder till er!!! Så här kommer det ett gäng :)

Lite lunch när vi gått ombord i New Orleans.......inte så ofta vi kunnat sitta ute första dagen :)

Pooldäck första dagen.... Lite molnigt men ok värme :)

Våran "spök kö" av båtar på Mississippi floden

Vi tar lite hjälp av kartan när vi var på vår utflykt på Grand Cayman

En typisk kyrkogård på Grand Cayman. Denna var vi tvungna att gena över för att komma till beachen......

En av våra härliga beacher vi hittade på Grand Cayman

En bild på en del  av våra vänner......den äldre damen som sitter brevid mej är vår "sagotant" :)

Jag :)

En härlig eftermiddag på balkongen med lite skumpa :)

En kväll blev det lite biljard.......

Lite vy från Oranjestad, Aruba

Aruba.......

Lite dricka paus i värmen på Aruba

Härlig frukost....... Bonaire i bakgrunden

Bonaire från vår balkong

En liten stadsvy från Bonaire

Härlig beach på Bonaire

Mera beach.......

Ännu mera beach...... :)

Lunch på beach restauragen på Bonaire

St: Maarten

Här kommer en liten uppdatering om vad vi pysslat med de senaste dagarna.....

I söndags var vi på St: Maarten. Det är en av våra många favoritöar just för att den lilla staden Philipsburg (som är huvudstaden) är så mysig och en fantastisk beach ligger i stan så vi brukar göra både och......både lite stadsvandring och sen njuta av det härligt turkosa vattnet.

Men den här gången tänkte vi göra något helt annat.....St: Maarten är känd för en speciell beach som ligger precis bredvid deras stora flygplats och vi har sett häftiga bilder därifrån där det ser ut som om de stora jumboplanen ska landa på beachen......så vi tog en taxi till andra sidan av ön......ca en halvtimmes resa.....till Maho beach som den heter.  Den var inte så stor men väldigt fin....och väldigt poppis.....massor av folk med stora kameror.

Måste säga att det var ganska häftigt att se de stora planen komma så nära att man nästan kan vinka till piloterna....Vi blev förvånade att det kom och gick sååå många plan på den lilla ön.....både stora och små.
Och när de stora jumboplanen startade så blev man sandsprutad och kände hettan.......Det kändes som en liten bearbetning av min flygskräck.....haha.....man kan inte undgå att bli fascinerad :)

I måndags var vi på St: Thomas. Vi hoppade av båten och tog en taxi till downtown en liten snabbis. Gjorde några snabba ärenden och tog sen taxi tillbaka till båten igen och hade sen en fantastisk dag på pooldäck. Det är det bästa.....att stanna på båten när alla gått av och man får ha pooldäck för sig själv......

Efter vi gick från S:t Thomas är det nu bara full fart upp mot Boston och igår hade vi en härlig dag till havs med solen som strålade från klarblå himmel......nice......Vi åt en fantastisk lunch på IZUMI bestående av fem fat med blandad sushi. Vi träffade nämligen på vår Staff Captain (det är typ andre kapten) som kommer från Sverige. Han är en älskare av sushi så han beställde in sina favoriter till oss som inte finns på menyn....lite specialare......så vi åt tills vi nästan sprack.......sååååå gott :)

Efter lunchen hade vi en "date" med vår sagotant......:) vi hade blivi inbjudna till hennes och hennes man Gene's hytt. Jättetrevligt.....drack lite champagne och pratade ett par timmar. Kul att vi kommer ses igen i oktober :)

Idag har vi inte haft lika fint väder men har ändå tillbringat ett par timmar på pooldäck med en bra bok. Nu tänkte jag faktiskt gå och lägga mej i badkaret och softa innan kvällen. Benke har börjat plocka ihop sina kläder och förbereder packningen. Det är ju sista dagen i morgon innan vi anländer Boston på fredag morgon och kapten har hotat med lite gungeligung i morgon och eftersom Benke alltid blir sjösjuk så är han smart att förbereder sig lite om det skulle bli något :)

hoppas allt är bra med er därhemma. Sköt om er så hörs vi en annan dag!!

Bonaire

Hej hopp alla bloggers!! Sitter just nu vid poolen och njuter av härlig karibisk musik. Visserligen lite molnigt men när det är närmare 30 grader varm så gör det inte så mycket :) Vi har idag en skön dag till havs och snart ska vi gå och äta lunch på IZUMI där dom har den mest fantastiska sushi vi någonsin ätit :)

I går var vi i Kralenduk som är huvudstaden på Bonaire. Det är en liten holländs ö precis som Curaçao och ligger mellan Curaçao och Aruba. Det är första gången vi var där och det är ju alltid kul att se en ny ö. Staden var liten och charmig och kändes väldigt ren och fräsch för att vara i Karibien och det är absolut första gången jag ser en rulltrappa här nere....... :) den fanns i en liten galleria som kändes riktigt modern.

Vi tillbringade någon timme på stan innan vi tog en taxi till en beach. Taxin tog ca 15-20 min och det var kul att se lite av ön och inte bara stan. Det visade sig att den är väldigt platt och karg. Där vi åkte såg det nästan ut som om naturen var död......rena rama ökenlandskapet med bara kaktusar och sten......inte en palm i sikte. På de flesta andra karibiska öar vi varit på har naturen varit vacker men här kändes det ödsligt och lite spöklikt. Tror att det beror lite på att dom har så mycket salt i markerna så det är inte så mycket som kan växa. Saltet säljs överallt här i alla varianter.

Beachen var iallafall en oas i allt det döda......med fantastisk fin vit sand och helt klart turkost vatten. Otroligt varmt vatten och väldigt långgrunt. Ett paradis för vindsurfare som det kryllade av. Vi tillbringade en fantastisk dag där och åt även en god lunch på den lilla restaurang/bar som låg där Innan det var dax att ta taxi till båten igen.

I förrgår var vi på Aruba. Vi kom iland vid halv ett tiden och bestämde att vi skulle stanna i stan. Så vi hade ett par sköna timmar i Oranjestad som är en ganska mysig liten stad. Blev lite shopping till våra barnbarn och softade sen med en kall Corona på en bar precis vid vattnet. Livet kan vara bra skönt ibland när man bara glider runt och tar dagen som den kommer och att det dessutom är varmt och skönt gör ju saken ännu bättre.....:)

Det är synd att ni inte kan få några foton men lovar att lägga upp massor när vi kommer till New York om det inte blir bättre här på båten..

Nu ska jag nog hoppa ner i poolen och plaska lite innan lunch :) ha det bäst så hörs vi senare. Kramar från oss!!

Grand Cayman

Igår var vi på Grand Cayman. Vi tillbringade dagen med våra nya vänner Elaine och Glenn. Glenn är en halvgalen pensionerad polis från L.A. och man har definitivt inte tråkigt en sekund i deras sällskap. Dom hade via nätet före kryssningen bokat en hyrbil och dom frågade om vi ville hänga med.....självklart......så när vi hade tendrat oss i land i Georgetown så letade vi upp uthyrnings firman och fick vår bil.......sen var det bara att gasa iväg och påminna Glenn hela tiden att hålla sig på rätt sida av vägen......to the left..... :)

Vi hade en ganska dålig karta men det finns ju inte så många vägar att välja på så det gick rätt bra......vi hade bestämt att hitta till lite mysiga beacher där det inte finns några turister och ha ett litet "beach hop". Vi hittade fyra mysiga ställen som vi "provbadade". Framför det sista stället var helt fantastiskt.

Det som är lite konstigt är att vid nästan varje beach finns det en kyrkogård......deras kyrkogårdar ser lite annorlunda ut med liggande stenar och jättestora blomster uppsättningar i plast på varje grav. Till den första beachen vi kom till var man tvungen att gå igenom hela kyrkogården för att komma dit.  Kändes lite märkligt...

Vi avslutade vår dag på cayman med en god lunch på stan och hade härlig utsikt över havet innan det var dax att lämna tillbaka bilen och ta oss tillbaka till båten. På Cayman är ett av de få ställen där man fortfarande måste tendra och sista tendern tillbaka gick 15.15 och den ville vi INTE missa :)

Väl tillbaka på båten blev det lite mys på balkongen och en bra bok. En liten lur blev det oxå innan det var dax för kvällens äventyr.

Det är lite kul.....ni som har följt vår blogg genom åren kommer kanske ihåg en dam som vi brukar träffa varje år på  Bostonkryssningen i oktober som vi kallar för sagotanten eftersom hon ser ut som en sådan......henne och hennes man är med på denna kryss.....så roligt att träffas igen när man inte förväntar sig det.

Idag är vi till havs och har haft en härlig dag vid poolen och när vi kom ner i hytten väntade chokladdoppade jordgubbar och champagne......sååååå lyxigt :)

Nu är det vilostund innan kvällen då det är mingelparty med kapten.

Tyvärr är uppkopplingen under all kritik så inga bilder........

Serenade of the Seas

Hej hopp!! Sitter just nu och njuter av en kopp kaffe och frukt på vår härligt soliga balkong. Som ni kanske förstår har vi alltså kommit ombord på vår lilla båt Serenade of the Seas.

Det var i söndags som vi checkade ut från vårt hotell i New Orleans och tog en taxi till hamnen och gjorde den absolut snabbaste ombord stigningen som vi varit med om.......vi checkade ut strax efter klockan 12 och när klockan var 12.50 hade vi klivit ombord......fantastiskt... :)

Det är ju lite skillnad i väder att börja kryssen när man redan är på lite varmare breddgrader än när vi börjar med snöstorm från Boston........:) såå skönt!! Det var lite roligt första morgonen (igår)........vi brukar ju alltid vakna första morgonen av att det gungar ganska rejält......men igår vaknade vi av att det var för stilla......... Det visade sig att vi fortfarande var kvar på Mississippi floden och hade stått stilla sedan kvällen innan........det var en lång kö av båtar både framför och bakom oss. Det var ett lastfartyg som tydligen levde sitt egna lilla liv framför oss och blockerade......vi kom inte därifrån förrän mitt på dagen igår när de lyckats bogsera bort fartyget. Så sen blev det full gas framåt för att hinna till Caymanöarna i morgon.

Till bordet har vi två amerikanska par......ett från Boston och ett från Los Angeles. Supertrevliga så det blir nog full fart vid bordet :) I kväll ska vi gå och äta tillsammans på en av specialrestaurangerna......Chops Grille.....och äta en smarrig köttbit :)

Ha det bäst så hörs vi senare......:)

Uppkopplingen är katastrof så vi får se om jag lyckas få upp någon bild.......

Lata dagar på stan

Hej hopp!! En liten uppdatering vad vi pysslar med........

Det är festival så det är ju fullt ös överallt......såååå mycket folk och rörelse överallt :) och idag hittade vi en scen som inte spelade jazz utan skön rock.......nice......härligt att sitta ute i skön natur i fantastiskt väder och lyssna på skön musik :)
Vi har ju inte så mycket att berätta utan vi har mest bara lufsat runt och tagit dagen som den kommer. New Orleans är en häftig stad med mycket atmosfär och vackra hus så man kan bara gå runt och titta på hus med häftiga balkonger, små handla lite och sen sätta sig på en bar och bara titta på allt folk som går förbi......

Vi har haft super fint väder trots att dom hela tiden hotar med big thunderstorms så det är såååå  nice......och i morgon går vi ombord på Serenade of the Seas. Då börjar nästa äventyr......

Vårt hotell Bourbon Orleans

Vår hotell pool

Den äldsta baren i NO. Den ökända piraten Jean Lafitte hade sitt gömställe här :)

Utanför baren och studerar folk :)

Lost in NO :)

Bästa sättet att ta sig när man inte promenerar.........NO spårvagn........:)

Lite paus i minglandet

Balkong vy

Jackson Square....en av de många festivalområdena.......ett kvarter från vårt hotell....

Lyssnar på bra musik.........

Lite "handgranade" på en mysig balkong.......

Skönt att sitta under tak på en balkong när himlen öppnar sig ......... :)

New Orleans

Nu har vi äntligen kommit till New Orleans!!!! Sent igår kväll, efter en lång väntan i Chicago på planet som var försenat så klart, landade vi i New Orleans. Skön värme slog emot oss när vi kom ut i kvällsmörkret :) Nice!!!
Tog snabbt en Taxi till Bourbon Orleans Hotel som ligger i French Quarter som är den gamla charmiga delen av New Orleans. På hotellet hade dom uppgraderat vårat rum så vi fick ett lyxigt "rum" i två våningar......vardagsrum nere och sov del och badrum en trappa upp.

Vi däckade fullständigt i vår sköna säng vid tio......så det blev en låååång dag.  I morse vaknade vi rätt tidigt. Faktiskt känner jag mej mycket friskare än jag trodde va möjligt :) och efter lite tv tittande i sängen gick vi ner och käkade frukost. Sen gick vi ut på stan och strosade runt, upplivade gamla minnen från det vi var här för 13 år sedan.
Vart vi än går så riggas det för festival. Det visste vi inte när vi bokade men i morgon torsdag drar en av USAs största festivaler igång........French Quarter Festival.......det kommer bli ett jäkla drag i hela stan.

Vädret är fantastisk skönt och när vi inte orkade med stan längre gick vi till hotellets pool med en bra bok och läste lite. Nu softar vi lite inför kvällens middag.  So for now.....bye bye

Vårt vardagsrum med trappa upp till sovrum

Ett kvarter från hotellet

Klassisk balkong

Är det någon som vet vad filmen hette där Elvis Presley stod på denna balkon och sjöng?

Ännu mer klassisk balkong

Lite grönsaker.......

Fika paus vid Riverwalk i solen

Klassisk hjulångare........denna åkte vi med förra gången vi var här

Sådana här hittar man i varenda hörna......det är musik överallt :)

Den gamla marknaden......

Nu är vi på väg....

Sitter just nu i en skön fotölj i mysig lounge på den stora flygplatsen O' Hare i Chicago och väntar in nästa plan som ska ta oss till New Orleans.  Har det rätt bra....:) men för ett drygt dygn sedan så trodde jag knappt att jag skulle ta mej hit....... Influensan kom som en käftsmäll i söndags och knockade mej totalt. Ett under att jag lyckades få iväg Hennezzy till Ingrid i Köping i söndags men det var bara Benkes förtjänst.......han körde och jag satt och sov bredvid :)
Sen kom måndag och den stora packdagen och jag ligger fullständigt däckad......som tur är har vi åkt så många gånger att det går lite på rutin och så hade jag varit smart att förberett ganska mycket.........det blev lite packning.....lite sova...lite packning....etc.....hela dagen. Ska bli spännande att se när vi kommer fram och jag kvicknar till vad jag igentligen fick ner i dom där väskorna.........

Taxin kom iallafall halv 7 i morse och tog oss till Arlanda. Incheckning gick smidigt och jag kände mej som en liten lalle som lufsade efter Benke.......när man har influensa verkar hjärnan bara funka till 5 procent eller nåt.....och det är ju bra när man är flygrädd.......det är lika effektivt som stesolid....haha. Så flygresan gick bra över till Chicago. Jag sov större delen av resan och faktiskt känner jag mej lite bättre......

När vi kom av planet så är det det vanliga......genom immigration....tull.....hämta ut väskorna.......checka in väskorna igen.....tåg till ny terminal..... genom säkerhetskontroll.....in i lounge.

Nu ska vi strax gå till vår gate och upp med nästa plan......återkommer senare från New Orleans