High Line och Shopping

Hej hopp alla bloggers..... Igår var det sååå varmt ute. Termometern visade på 25 grader framåt förmiddagen och då blir det nästan olidligt att springa på stan så vi bestämde oss för att gå till "The High Line" och få lite "frisk" luft.

High Line är en idag övergiven upphöjd järnväg på Manhattans västsida, som byggdes 1929 och var i bruk från 1934 till 1980. Spåren skulle inte gå direkt ovanför avenyerna utan ringla sig mellan byggnader och sedan sammanlänkas direkt med fabrikerna och lagren i stan.

2009 började dom renovera och nu är större delen av järnvägen ombyggd till en lång och smal allmän park som sträcker sig 22 kvarter och är ca. 2,5 kilometer lång. 

Vi gick den för ett par år sedan oxå och det är rätt häftigt att gå högt ovanför den hektiska och bullriga staden. Den börjar nere vid Chelsea så vi fick oss en rejäl promenad för att komma dit och vi valde såklart att gå de små mysiga gatorna istället för de stora så det tog en bra stund. Men det är kul att se alla gamla fina hus i de otroligt lugna kvarteren. Man kan nästan inte tro att man är i samma stad 😊 

Man kan välja att gå upp/ner på ett par olika ställen men vi gick ända till slutet.....man kommer av på 34 streeten. När vi kom ner på gatan igen var vi varma och jäkligt fika sugna så vi gick bort till Bryants park. Köpte kaffe och liten "lunchbox" på Starbucks med sandwich och morötter och satte oss i parken. Vi hade en otrolig tur som lyckades få en sittplats för jag har aldrig sett så mycket folk i den parken någon gång. Verkligen ALLA skulle vara där i det fina vädret.

Efter att fått i sig lite kaffe fick vi lite nya krafter och gick upp till Saks på femte avenyn. Det visade sig att Irina jobbade där uppe den här veckan så vi hoppade in och hälsade på henne. Hon blev superglad som vanligt och vi bestämde att vi på måndag när hon är ledig åker hem till henne i Brighton Beach som ligger i Brooklyn. Hon vill visa oss runt lite....bl.a. det kända Coney Island....

Efter att ha vandrat runt lite på Femte Avenyn och runt de krokarna som vi alltid har bott förut när vi varit i N.Y. så längtade vi bara "hem" till lugna Soho. Det är sjukt mycket folk runt "uptown" eftersom det är påsklov, så Times Square kändes inte alls lockande att gå till.
Vi tog tunnelbanan hem till oss 😀 Middag blev det i little Italy på en mysig uteservering. Super härlig kväll 😀
 
Imorse vaknade jag av att jag var jäkligt förkyld....😡😡🤧🤧🤒🤒 Sååååå onödigt!!!!!! Det blev en seg morgon och jag tyckte synd om mej själv.....och så regnade det lite oxå så vi gick ner till 21 Centery och tröst shoppade lite 🤑😍 Blev inte så mycket mer gjort idag....käkade en god middag i Tribeca där jag fick så mycket mat att trots att jag vräkt i mej massor så jag blev tjockmätt hade jag fortfarande mer än hälften kvar på tallriken....😬😜
 
Nu har jag dessutom vräkt i mej massor av magiska blå piller och både nässpray och halsspray så det vore väl attan om jag inte mår bättre imorgon.....annars tror jag att jag ska reklamera den här resan.....😡😜😳😀
 
En häftig grill vi såg utanför en restaurang 
 
Ser ni vad som växer i detta träd?? 😊
 
Tror ni att man får riktiga köttbullar här????
 
Cool brandstation......
 
Uppe på High Line 
 
Gamla spår....
 
High Line
 
Mera High Line
 
Jag skulle inte vilja jobba som fönsterputsare.....(syns inte på bilden men huset är väääääldigt högt)
 
Ett väldigt högt hus dom byggt precis bredvid High Line....skulle nog inte vilja bo i detta akvarium liknande lägenheter......
 
Nu har vi kommit till slutet av High Line.....denna del fanns inte när vi gick här sist.....
Hudsonfloden i bakgrunden 
 
Selfie....😘
 
Liten lunch i Bryants Park
 
Irina på Saks
 
Middag i Little Italy

Kommentarer
Postat av: Broder

Envis förkylning. Hoppas det blir bättre. Skönt med värme å sol

2017-04-13 @ 11:33:19
Postat av: Gunnel

GLAD PÅSK PÅ ER , Snart börjar nedräkningen till verkligheten , snålblåst och några grader varmt, blandat lite sol och lite småfåglar som hittar hit , Så passa på att njuta av dom dagar som är kvar . Mata gärna några ekorrar och kanske ta hem någon för att liva upp Doris . Ha de,

2017-04-13 @ 11:49:12
Postat av: Inga

Gillar The High Line, gillar grisgrillen, gillar selfies, gillar Irina som ska visa er runt i Coney Island,gillar inte att ja inte kan komma på vad som växer i trädet. Krya på dig Malin, gillar inte förkylningar, men tror att ja gillar små blå piller.

2017-04-13 @ 23:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0