New York

Nu har vi då äntligen kommit till New York. I lördags morse kom det en shuttle till vårt hotell i Fort Lauderdale och körde oss till flygplatsen. Väl på flygplatsen såg vi kaoset redan utanför och när vi kom in möttes vi av superlånga köer och människor som virrade runt...... det var tur att vi var ute i väldigt god tid. Eftersom vi har så mycket bagage med oss så måste vi boka första klass och då har man ju prioriterad incheckning men det hjälpte inte så mycket den här gången......och vi var lite nervösa för att när vi väl kom fram skulle få höra att dom dubbelbokat oss eller nåt och att vi inte skulle komma iväg idag heller......😬 Men till slut blev vi iallafall incheckade och vi kom igenom säkerhetskontrollen utan problem.

När vi väl satt på planet är det ju rätt lyxigt att åka med första klass och sitta bekvämt och så får man ju lite lunch oxå. Till maten valde jag ett glas vitt vin och när jag sa till "vår" "flygvärd" som serverade att jag tyckte vinet var väldigt gott, så kom han efter en liten stund och smusslade till mej en påse med en hel flaska i 😀😀😀 Den blir god att ha någon dag i solen på vår takterrass 🥂🍾🍷

Vi landade vid fyra på La Guardia flygplatsen i New York och tog sen en taxi till vårt hotell i Soho. Vi blev glatt överraskade när vi kom upp på vårt rum.......förra året hade vi världens minsta rum....ett typiskt New York rum men nu fick vi ett riktigt stort rum för att vara här.....och ismaskinen utanför dörren.....perfekt 👍😀

Igår gick vi ut utan att ha något speciellt mål....vädret var härligt med strålande sol. Vi hamnade efter ett par timmar och ett antal butiker senare på Union Square där vi gjorde som alla New York borna gör.....köpte fika och sandwich och satte oss i parken och käkade lunch....
Efter det obligatoriska besöket på DSW (skovaruhus) så började vi flanera neråt mot Soho igen. När vi började närma oss vårt kvarter så var klockan redan över sju så vi bestämde oss att hoppa in på en Italiensk sylta som vi gick förbi. " il Corallo Trattoria" . Käkade en otroligt god pasta till middag innan vi gick hem nöjda och trötta i fötterna.

Idag var vår plan att gå ner mot Ground Zero och den nya gallerian som är öppnad i krokarna. Battery Park City.  Det är en superflott galleria bara med butiker som Gucci, Hermes, Buberry, Mikael Kors....etc...men även Saks Fifth Avenue där vår vän Irina har börjat jobba som Business Manager på Bond No.9 Exclusive Parfumerie . Vi tänkte komma och överraska henne.....men hon var ledig idag....mycket snopet.

Men det låg ju fint nere vid vattnet och man kunde promenera längs med vattnet ända till Battery park där färjorna  går till Frihetsgudinnan och till Ellis Island.
Vädret var ännu varmare än i går så det var superhärligt att gå där och njuta vid vattnet och härlig utsikt. Vi fortsatte längs med vattnet ända upp till Pier 17 som blev förstört av orkanen Sandy för ett par år sedan men det är fortfarande en byggarbetsplats.....synd

Vi knatade upp mot Chinatown och käkade en väldigt sen men smarrig lunch på ett ställe vi hittade förra året i chinatown som gör crepes....Vi käkade en supergod med BLT sallad i 😜

Sen var det rätt lagom att gå hemåt. Det var forfarande väldigt varmt ute så vi gick upp på vår härliga takterrass på hotellet och hade det skönt. Men nu börjar det bli kyligt så vi gick precis ner till rummet. Snart dax att gå ut och käka middag.

kramar från oss

Väntar på vår shuttle till Fort Lauderdales flygplats

Vårt hotell i Fort Lauderdale.....perfekt för en natt....

Väntar på bagaget i New York

Vårt hotellrum....ovanligt stort för att vara i N.Y.

Min vinflaska jag fick på planet.....😀😀 vill alltid åka första klass 😀😀

Polisbil för pygméer

Lunch i Union Square parken

Har du nåt till mej.....?? 😘🐿

Union Square

Union Square....DSW längt till höger....

Softar lite.....

En mysig liten innergård mitt i stan...

Mysigt område i Greenwich Village

Turist på stan 😘

Mera Greenwich Village....

Vår Italienska trattoria...

Bredvid ground zero.....Battery Park City där den nya gallerian ligger.....

Den ligger rätt trevligt....

.....med fin utsikt över till New Jersey...

Ingången till gallerian i bakgrunden

Innanför entrén.....lyxigt...

Vandrade sen vidare längs med vattnet.....

Kom fram till Battery park.....

.....och var tvungna att ta en lite paus....

Sååå varmt att skjortan åkte av..😀☀️🍻

Ellis Island

Frihetsgudinnan

Nya WTC tornet.....

Fortsättning på vår promenad mot pier 17...

Lite malplacerat fint litet hus mitt bland alla skyskrapor....

Helikopterplattan där vi flög helikopter ifrån för några år sedan......

Man kan ta vattentaxi till IKEA....😜

En lite öde gata bredvid Pier 17

Chinatown

Mera Chinatown

Vår goda crepe med BLT sallad i