St:John och St:Croix

Idag är det tisdag och nu är det väl dax att uppdatera er lite om vad vi pysslar med 😜

Igår kom vi iland i Charlotte Amalie på St:Thomas. Vi har varit på St:Thomas rätt många gånger och ville se/gör någonting nytt. Vi hade fått tipset att ta en färja över till grann ön St:John och så fick det bli. St:John är en väldigt liten ö med en area på ca 51 km2 och en folkmängd på ca 4.200 invånare. De har varken sjukhus eller skola så skolbarnen tar båten över til St:Thomas varje dag. Men om sjön är för hård får de stanna hemma 😊 Vi hade fått en liten varning att båtresan kunde bli lite "bumpig" och inget för de som har anlag för sjösjuka så vi var lite nervösa för det.
Men båtresan gick bra trots lite "bump" som kittlade rejält i magen. Det var en snabb båt men det tog ändå dryga 30-40 minuter. Det finns en annan färja som går snabbare men då måste man ta sig över till andra sidan av St:Thomas.

Väl över på St:John tog vi en taxi till en Beach vi blivit rekommenderade. "Trunk Bay"!! Taxi resan dit tog ca 15 min och här kan man verkligen snacka om berg-o-dalbana och hårnålskurvor. Tur att man sitter i en öppen bil för annars hade man nog blivit rejält åksjuk. Det läskiga är ju att de kör på "fel" sida på vägen 😱

Det är iallafall värt att riskera livet för den utsikten man har. Det är helt fantastiskt. Så synd bara att man inte kan få med det i kameran. Man har fullt sjå med att hålla i sig så man inte ramlar ur bilen 😜

Trunk Bay var en helt fantastisk Beach. Såååå lugn och skön. Inga vattenskotrar eller folk som ville sälja saker utan bara ett fantastiskt vatten och underbar sand. Den här beachen vill vi absolut komma tillbaka till 🌴

Idag har vi varit på St:Croix USVI som är en ö som faktiskt har tillhört Danmark en gång i tiden. Danska Västindiska Kompaniet köpte den 13 Juni 1733 men i december 1916 sålde de den för 25 miljoner dollar till USA. Men man ser på en del gatuskyltar att de står namn på danska (och på engelska).
Vi har aldrig varit på St:Croix förut och vi blev glatt överraskade att den kändes så mysig. Vi har fått lite för mycket sol på oss de senaste dagarna så vi bestämde att vi bara skulle gå runt och kolla lite. Den lilla "stan" kändes så otroligt lugn och skön. Det var en liten blandning av modernt och lite ruffigt men väldigt rent och snyggt och människorna otroligt milda och vänliga. De är ju lite utsatta när orkanerna kommer och man såg en hel del tak som de lagat lite provisoriskt.  Det här är en ö som vi definitivt vill komma tillbaka till och se lite mer av.
Storleken på ön är ca 218 km2 och det bor ca 51.000 människor där.

Just nu sitter jag på vår balkong och hör havets plaskande och ser St:Croix försvinna bort i horisonten. Nu tuffar vi mot Antigua som vi kommer till i morgon.

Vill skicka en särskild liten hälsning till vårt lilla barnbarn Idun som akut fick åka ambulans till sjukhuset. Hon hade fått ett förkylnings astma anfall. Krya på dej ❤️❤️❤️

Nu ska jag nog vila en liten stund innan det är dax för kvällens äventyr. So for now.....bye bye

På båten till St:John

Vår båt....

Där nere ligger Trunks Bay.....snart framme

Såååå fantastiskt vatten. Har aldrig sett ett sånt klart vatten och så ren sand.

Magiskt.....

Den här palmen behöver lite stöttning......😜

Lite svalkande dricka.....de har ingen skola men de har ett eget bryggeri 😁

Vår taxi....

Det finns inte så mycket till butiker här......

Såna här killar ser man överallt.....

Utsikt över hamnen på St:Thomas från vår balkong

Benke försöker lära sig ett nytt spel......

Hamnen i St:Croix

Mera från hamnen.....

Ännu mera hamn.....

Lite orkanskadade palmer.....detta är en liten minnes park över veteraner.....

Det här kan ju vara bra att veta.....

Modernt sjukhus...

Domstolen

Lite typiskt karibiskt med målningar på fasaden

Det här är lite klassiskt ruffigt...

En populär matkjeda här KFC.....det springer hönor och kycklingar överallt på gatorna så man undrar om de bara går ut och plockar en kyckling......

Lost in St Croix 🙄

Liten stadsvy....

Vi sprang på Jean och John på stan så vi tog en drink med dem och hade bästa utsikten

Båten avgår tidigt idag så nu är det dax att gå ombord.....

Bye bye St:Croix....🤗 Hoppas vi ses igen.....